با نوشیدن آب لاغر شویم
امتیاز این مطلب

مدت زمان بسیار طولانی است که نوشیدن آب را یکی از عامل های کاهش وزن می دانند. در حقیقت ۳۰ تا ۵۹ درصد از بزرگسالان آمریکا که در تلاش برای کاهش وزن هستند نوشیدن آب را افزایش می دهند. (12)

مطالعه های بسیار زیادی هم نشان می دهند که نوشیدن آب بیشتر برای کاهش وزن و حفظ وزن کاسته شده بسیار مفید است. (3)

در این مطلب توضیح می دهیم که نوشیدن آب چگونه به کاهش وزن شما کمک می کند.

نوشیدن آب باعث کالری سوزی بیشتر می شود

اغلب مطالعه‌های انجام شده که در ادامه برای شما آورده ایم به بررسی اثرات نوشیدن نیم لیتر آب پرداخته اند. نوشیدن آب باعث افزایش کالری سوزانده شده در زمان استراحت می شود. (4)

مطالعه های انجام شده نشان می دهد که در بزرگسالان کالری سوزانده شده در زمان استراحت ۲۴ تا ۳۰ درصد بعد از گذشت ۱۰ دقیقه افزایش می یابد. اثر کالری سوزی نوشیدن آب حداقل تا ۶۰ دقیقه باقی خواهد ماند. (56)

یک مطالعه در تایید مطالعه قبل صورت گرفت که در آن بچه های چاق و دارای اضافه وزن بعد از نوشیدن آب سرد ۲۵ درصد کالری سوزانده شده در زمان استراحت را افزایش داد. (7)

یک مطالعه به آزمایش اثرات افزایش آب نوشیدنی تا بیشتر از یک لیتر در روز بر روی خانم های دارای اضافه وزن پرداخت. محققان دریافتند که در طی مدت زمان ۱۲ ماه نوشیدن بیشتر از یک لیتر آب در طول روز باعث کاهش وزن بیشتر از ۲ کیلو گرم در خانم ها شد. (8)

از آنجایی که این خانم ها به جز نوشیدن آب هیچ گونه تغییری در سبک زندگی خود ندادند نتیجه به دست آمده بسیار تحسین برانگیز است.

همچنین هر دو مطالعه انجام شده نشان دادند که نوشیدن نیم لیتر آب باعث سوزانده شدن ۲۳ کالری بیشتر می شود. اگر کالری های سوزانده شده به خاطر نوشیدن آب را در طی یک سال با یکدیگر جمع کنیم چیزی حدود ۱۷۰۰۰ کالری می شود که معادل آب کردن ۲ کیلو گرم چربی است.

چندین مطالعه دیگر نیز به بررسی افرادی پرداختند که روزانه ۱.۵ لیتر آب به مدت چند هفته نوشیده بودند. در پایان مطالعه های انجام شده مشخص گردید که وزن، شاخص توده بدنی  bmi، سایز دور شکم و چربی بدن کاهش یافته بود. (8910)

در صورتی که آب خنک بنوشید نتایج به دست آمده شگفت‌ انگیزتر خواهند بود. هنگامی که آب خنک می خورید بدن کالری های بیشتری برای گرم کردن آب و رساندن به دمای بدن می سوزاند.

خلاصه: نوشیدن نیم لیتر آب در روز باعث افزایش کالری سوزانده شده به مدت حداقل ۱ ساعت می شود. برخی مطالعه ها نیز نشان می دهند که آب خوردن به مقدار متعادل وزن شما را کاهش می دهد.

آب خوردن قبل وعده غذایی به کاهش اشتها کمک می‌ کند

برخی افراد ادعا می کنند که نوشیدن آب قبل از وعده غذایی از اشتها می کاهد. در واقع به نظر می رسد که حقیقتی پشت این امر قرار گرفته باشد اما بیشتر منحصر به افراد میان سال و پا به سن گذاشته است. (11)

این مطلب را هم بخوانید  آیا باید قبل یا بعد از تمرین خود وعده تغذیه داشته باشید؟

مطالعه های انجام شده بر روی افراد پا به سن گذاشته نشان می دهد که نوشیدن آب قبل از هر وعده غذایی در طی ۱۲ هفته باعث کاهش وزن ۱۰ کیلوگرمی خواهد شد. (411)

مطالعه شده بر روی افراد میانسال دارای اضافه وزن و چاقی هم مشخص گردید نوشیدن آب قبل از هر وعده غذایی باعث ۴۴ درصد کاهش وزن بیشتری می شود تا افرادی که قبل از وعده غذایی آب نمی نوشند. (4)

مطالعه دیگر نیز نشان داد که نوشیدن آب قبل از صبحانه باعث کاهش ۱۳ درصدی کالری دریافتی در وعده صبح می شود. (12)

اگرچه نوشیدن آب برای افراد میانسال با پا به سن گذاشته بسیار مفید است اما بررسی های انجام شده بر روی افراد جوان تر نتایج یکسان برای کاهش کالری دریافتی را به دنبال نداشت.

خلاصه: نوشیدن آب قبل از وعده غذایی به کاهش اشتها در افراد میانسال و پا به سن گذاشته کمک می کند. این کاهش کالری دریافتی منجر به کاهش وزن خواهد شد.

با نوشیدن آب کالری دریافتی و خطر افزایش وزن کاهش می یابد

از آنجایی که آب به طور طبیعی کالری ندارد با کاهش کالری دریافتی شما مرتبط است. زمانی که آب را به عنوان نوشیدنی اصلی جایگزین دیگر نوشیدنی ها می کنید باعث می شود تا قند و کالری بالایی هم وارد بدن شما نشود. (131415)

مطالعه های مشاهده ای نشان داده اند افرادی که بیشتر آب می نوشند به طور میانگین تا ۹ درصد یا ۲۰۰ کالری کمتر دریافت می کنند. (1617)

همچنین نوشیدن آب به پیشگیری از افزایش وزن در بلند مدت کمک خواهد کرد. به طور میانگین افراد چیزی حدود ۱.۴۵ کیلو گرم وزن در هر چهار سال اضافه می‌ کنند. (18)

می توان از افزایش وزن گفته شده با نوشیدن آب جلوگیری کرد:

  • نوشیدن یک فنجان آب بیشتر: افزایش آب مصرفی تا یک فنجان از افزایش وزن ۰.۱ کیلوگرمی پیشگیری می کند.
  • جایگزین کردن آن با دیگر نوشیدنی ها: خوردن یک فنجان آب به جای نوشیدنی های شیرین شده باعث کاهش ۰.۵ کیلوگرم وزن در طی ۴ سال می شود.

تشویق بچه ها برای نوشیدن آب بیشتر بسیار مهم است زیرا که از چاقی یا اضافه وزن آنها در آینده پیشگیری خواهد کرد. (173)

یک مطالعه اخیر انجام شده بر روی دانش آموزان به منظور کاهش نرخ چاقی با تشویق برای نوشیدن آب بیشتر در میان بچه ها صورت گرفت. در ۱۷ مدرسه دستگاه آب سرد کن نصب شده کلاس های درسی درباره مصرف آب برپا کردید. بعد از گذشت یک سال تحصیلی خطر چاقی تا ۳۱ درصد در میان دانش آموزان مدارسی که آب بیشتر رسیده بودند کاهش یافت. (19)

خلاصه: نوشیدن آب بیشتر منجر به کاهش کالری دریافتی و کم شدن خطر چاقی و اضافه وزن به خصوص در میان بچه ها می شود.

چگونه آب بنوشیم؟

بسیاری از مراجع سلامتی توصیه می‌ کنند که روزانه ۲ لیتر آب بخورید. با این حال عدد گفته شده کاملاً تصادفی است. همانند بسیار دیگری از موارد آب مورد نیاز هر شخص کاملاً با فرد دیگر متفاوت می باشد. (20)

این مطلب را هم بخوانید  آیا باید از گوشت ارگان ها استفاده کرد؟

به عنوان مثال افرادی که به هنگام تمرین زیاد عرق می کنند باید آب بیشتری بخورند تا افرادی که از نظر جسمانی فعالیت ندارند. افراد پا به سن گذاشته و مادران شیرده نیز باید آب مصرفی خود را بیشتر کنترل کنند. (21)

در خاطر داشته باشید که می توانید آب را از نوشیدنی ها و مواد مغذی مانند قهوه، چای، گوشت، ماهی، شیر و به خصوص میوه و سبزیجات تامین کنید. به عنوان یک قانون هر زمانی که احساس تشنگی داشتید آب بنوشید آن مقداری آب بخورید که سیراب شوید.

اگر متوجه سردرد، خلق و خوی بد، گرسنگی مداوم و یا مشکلات تمرکزی شدید احتمال هم دچار دی هیدراته ملایم هستید. با نوشیدن آب بیشتر می توانید این مورد را برطرف کنید. (222324)

بر پایه این مطالعه های انجام شده چیدن یک تا ۲ لیتر آب در روز برای کمک به کاهش وزن کافی خواهد بود.

خلاصه: بر طبق مطالعه های انجام شده نوشیدن یک تا دو لیتر آب در روز برای کمک به کاهش وزن کافی است. همچنین در صورتی که قبل از وعده غذایی نوشیده شود کمک بیشتری خواهد کرد.

حرف آخر

آب به طور واقعی به کاهش وزن کمک می کند. آب کاملاً بدون کالری می باشد و به شما در سوزاندن کالری بیشتر و حتی در صورتی که قبل از وعده غذایی نوشیده شود به سرکوب اشتها کمک می کند.

هنگامی که شما آب را جایگزین دیگر نوشیدنی ها می کنید جواب فوق العاده تر می شود. تنها کافی است که از نوشیدنی های شیرین شده دوری کرده و آب بنوشید.

منبع: Healthline

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید