شنبلیله گیاهی می باشد که فواید بسیار زیادی برای سلامتی شما به همراه دارد. همچنین شنبلیله هزاران سال است که نقش کلیدی درد درمان های پزشکی دارد.

این روزها اغلب شنبلیله به عنوان مکمل مورد استفاده قرار می گیرد. شنبلیله فواید بسیار زیادی برای سطح  تستوسترون ، قندخون ، خانم هایی که نوزاد شیر می دهند و غیره به دنبال دارد.

در ادامه تمام چیزهایی که باید درباره شنبلیله بدانید از جمله فواید ، عوارض جانبی و طرز مصرف را آورده ایم.

شنبلیله چیست؟

اندازه گیاه شنبلیله ۶۰ تا ۹۰ سانتیمتر است. این گیاه برگ های سبز رنگ به همراه گل های سفید کوچک و غلافی دارد که حاوی دانه های کوچک طلایی و قهوه ای رنگ شنبلیله است. هزاران سال است که از شنبلیله در طب سنتی چینی برای درمان وضعیت های پوستی و بسیار دیگری از بیماری ها استفاده می شود. (1)

در این سالیان اخیر شنبلیله یکی از ادویه های رایج خانگی شده و برای غلیظ کردن غذا مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین شنبلیله و محصولاتی مانند صابون و شامپو هم وجود دارد. همچنین از دانه شنبلیله و پودر آن در بسیاری از آشپزی های هندی و آسیایی به منظور بالا بردن ارزش غذایی و افزودن طعم شیرین استفاده می شود.

خلاصه

شنبلیله یک گیاه جالب با استفاده‌ های گوناگون می باشد که فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد.

ارزش غذایی شنبلیله

با وجودی که شما مقدار بالایی از شنبلیله استفاده نمی کنید اما یک قاشق غذا خوری از دانه شنبلیله حاوی ۳۵ گرم کالری و چندین ماده مغذی است: (2)

فیبر: ۳ گرم

پروتئین: ۳ گرم

کربوهیدرات: ۶ گرم

چربی: ۱ گرم

آهن: ۲۰ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه شما

منگنز: ۷ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه شما

منیزیوم: ۵ درصد از مقدار مورد نیاز روزانه شما

خلاصه

دانه شنبلیله خصوصیات مغزی سالمی داشته که حاوی مقدار خوبی از فیبر و مواد معدنی مانند آهن و منیزیم است.

شنبلیله و خانم هایی که نوزاد شیر می دهند

شیر مادر بهترین غذا برای نوزادان است. شیر مادر بهترین منبع از مواد مغذی برای رشد و نمو نوزادان می باشد. (3)

با این وجود برخی مشکلات به خصوص باعث تولید شیر کم در مادر شود. در حالی که برای درمان این مسئله اغلب دارو تجویز می شود اما تحقیقات نشان می دهند که شنبلیله یک درمان طبیعی و بی خطر است. یک مطالعه ۱۴ روزه انجام شده بر روی ۱۴ مادر نشان داد که مصرف چای گیاهی شنبلیله باعث افزایش تولید شیر مادر می شود. این امر منجر می‌ گردد که نوزاد وزن بیشتری بگیرد. (4)

در یک مطالعه دیگر ۶۶ مادر به سه گروه تقسیم شدند. یک گروه چای گیاهی شنبلیله دریافت کرد، گروه دوم از پرس پلاستیک استفاده کرد و گروه سوم آزمایش را بدون هیچ گونه قرص و دارو انجام داد.  در پایان محققان دریافتند که تولید شیر مادران در گروهی که چای گیاهی شنبلیله استفاده کرده بودند به مقدار بسیار بالایی افزایش یافته بود. (5)

در این مطالعات انجام شده از چای گیاهی شنبلیله به جای مکمل ها استفاده شده بود اما مکمل ها نیز اثرات مشابهی با چای شنبلیله دارند. (56)

در حالی که نتایج به دست آمده امیدوار کننده هستند اما همیشه با دکتر خود قبل از استفاده از این گیاه مشورت داشته باشید.

تاثیر بر سطح تستسترون آقایان

یکی از رایج ترین دلایلی که آقایان از مکمل‌ های شنبلیله استفاده کنند بالا بردن سطح تستسترون است. برخی مطالعات نشان می دهند که شنبلیله اثرات مفیدی برای افزایش سطح تستسترون و بالا بردن قدرت جنسی به دنبال دارد.

در یک مطالعه محققان ۵۰۰ میلی گرم از شنبلیله در روز را با ۸ هفته برنامه تمرینی با وزنه ترکیب کردند. ۳۰ مرد میانسال ۴ جلسه در هفته به انجام تمرین پرداختند و نیمی از آنها مکمل دریافت کردند. (7)

گروهی که از مکمل استفاده نکرده بود در مقایسه با گروهی که از مکمل شنبلیله بهره برده بود افزایش سطح تستسترون را تجربه کرده اما گروه دیگر کمی افت تستسترون را پیدا کرده بود. همچنین گروه شنبلیله ۲ درصد از چربی بدن خود را هم کاهش داده بود. (7)

هنگامی که تغییرات در عملکرد جنسی و قدرت جنسی آقایان بررسی شد، یک مطالعه ۶ هفته ای به ۳۰ آقا ۶۰۰ میلی‌ گرم شنبلیله داده شد. اغلب افراد شرکت کننده در این مطالعه گزارش داده اند که قدرت جنسی عملکرد آنها بهبود پیدا کرده بود. (8)

خلاصه

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما نتایج اولیه نشان می دهند که شنبلیله باعث افزایش سطح تستوسترون و بالا رفتن قدرت جنسی آقایان می شود.

کنترل دیابت و سطح قند خون

شگفت انگیز ترین تحقیقات انجام شده بر روی شنبلیله به تحلیل چگونگی اثرات آن بر وضعیت های متابولیسم مانند دیابت صورت گرفته است. به نظر می‌ رسد که شنبلیله برای دیابت نوع ۱ و نوع ۲ مفید بوده و همچنین باعث بهبود سازگاری با کربوهیدرات در افراد غیر دیابتی و سالم می شود. (91011)

در یک مطالعه انجام شده بر روی افراد دیابت نوع یک محققان ۵۰ گرم پودر دانه شنبلیله به ناهار و شام این افراد برای مدت ۱۰ روز اضافه کردند. در ۲۴ ساعت اول ۵۴ درصد بهبودی در قند خون و کاهش کلسترول و ال دی ال مشاهده شد. (12)

در نهایت یک مطالعه انجام شده بر روی افراد بدون دیابت نشان داد که شنبلیله در بهبود عملکرد انسولین ایفای نقش می کند. با این حال فواید به دست آمده در مطالعات مشاهده ای بودند که از پودر شنبلیله یا دانه آن مورد استفاده قرار گرفته بود و بخشی از این بهبودی های به دست آمده به خاطر وجود فیبر بالا در شنبلیله است. (14)

خلاصه

می‌ توان گفت که شنبلیله فواید شنبلیله برای کنترل قند خون و درمان دیابت نوع ۱ و ۲ توسط تحقیقات علمی قدرتمندی تایید شده اند.

دیگر فواید سلامتی شنبلیله

از شنبلیله برای درمان لیست بلندی از بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته و می تواند جایگزین برخی داروهای پزشکی شود. با این وجود بسیاری از کاربردهای شنبلیله توسط مطالعات به طور کامل بررسی نشده اند تا بتوان یک نتیجه گیری دقیق داشت.

تحقیقات اولیه نشان می دهند که شنبلیله می تواند در موارد زیر برای شما کمک کننده باشد:

کنترل اشتها: تاکنون سه مطالعه نشان داده اند که شنبلیله باعث کاهش چربی دریافتی و اشتها می شود. یک مطالعه ۱۴ روزه انجام شده نشان داد شرکت‌ کنندگانی که از شنبلیله استفاده کرده بودند به طور خود به خودی چربی دریافتی آنها تا ۱۷ درصد کاهش یافته بود. (151617)

سطح کلسترول: برخی شواهد نشان می دهند که شنبلیله باعث پایین آمدن سطح تری گلیسیرید و کلسترول می‌ شود. (1819)

سوزش معده: یک مطالعه ۲ هفته ای انجام شده بر روی افرادی که سوزش معده مداوم داشتن نشان داد که شنبلیله باعث کاهش نشانه‌ های آنها خواهد شد. به طور جالبی مشخص کردید که اثرات شنبلیله مانند داروهای ضد اسید معده است. (20)

التهاب: مطالعات انجام شده نشان می دهند که شنبلیله اثرات ضد التهابی در موش ها دارد. اما در این زمینه باید تحقیقات بیشتری بر روی انسان ها صورت گیرد تا بتوان نتیجه گیری دقیقی داشت. (2122)

همچنین برخی بررسی ها و گفته ها حاکی از آنند که شنبلیله را می توان برای کمک به درمان زخم کولیت و دیگر شرایط پوستی و بیماری های بسیار زیادی مورد استفاده قرار داد. (2324)

خلاصه

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما داده های اولیه نشان می دهند که شنبلیله چندین فایده سلامتی برای شما به دنبال دارد.

چگونگی مصرف مکمل شنبلیله

شنبلیله می توان به چندین شکل مورد استفاده قرار داد و مقدار مصرف خاصی ندارد. علاوه بر این مقدار مصرف شنبلیله می‌ تواند با توجه به هدف مصرفی شما تغییر پیدا کند.

اغلب تحقیقاتی که در زمینه تستوسترون انجام شده تنها چیزی حدود ۵۰۰ گرم از عصاره شنبلیله استفاده شده در حالی که تحقیقات در دیگر زمینه ها از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم شنبلیله استفاده کرده‌ اند.

اگر شما از دانه شنبلیله استفاده می کنید پس ۲ تا ۵ گرم موثر خواهد بود اما مقدار مصرفی در مطالعه با مطالعه دیگر متفاوت است. اگر می خواهید از شنبلیله به صورت مکمل استفاده کنید بهترین کار شروع با ۵۰۰ میلی گرم از آن بوده و مقدار مصرفی خود را در صورتی که عوارض جانبی مشاهده نکردید خود را بعد از ۲ تا ۳ هفته به ۱۰۰۰ میلی گرم افزایش دهید.

مکمل شنبلیله را میتوان قبل یا به همراه وعده غذایی استفاده کرد زیرا که به شما در کنترل قند خون کمک می کند بنابراین منطقی به نظر می رسد که هنگام مصرف یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا استفاده شود.

خلاصه

مقدار مصرف شنبلیله با توجه به نوع مکمل و همچنین هدف شما در استفاده از آن متفاوت است. توصیه می شود که در مصرف شنبلیله به صورت قرص چیزی بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم در روز استفاده کنید.

ایمنی و عوارض جانبی شنبلیله

چندین مطالعه انجام شده بر روی حیوانات به آزمایش مکمل و دانه شنبلیله پرداخت. به نظر می رسد که شنبلیله برای افراد سالم بی خطر باشد. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات هیچگونه اثر منفی درباره مصرف شنبلیله را گزارش ندادند مگر اینکه مقدار توصیه شده را تا ۵۰ برابر افزایش دهید. (232526)

در حال حاضر مطالعات انجام شده بر روی انسان ها هیچگونه مشکلات جدی سلامتی با مصرف مقدار توصیه شده از شنبلیله را گزارش نداده است. با این وجود همانند دیگر مکمل ها شنبلیله نیز ممکن است عوارض جانبی کمی مانند مشکلات گوارشی و اسهال برای شما به دنبال داشته باشد.

همچنین افراد با مصرف شنبلیله تجربه کاهش اشتها را داشتند. این مورد مسئله خوبی می باشد مگر اینکه شما اختلالات غذایی داشته یا در تلاش برای بالا بردن وزن خود باشید. (16)

علاوه بر این برخی افراد گزارش دادند که در هنگام مصرف مکمل شنبلیله بوی شیرین یا عجیبی از خودشان به مشام رسیده است اما این مسئله تایید شده نیست.

همچنین شنبلیله سطح قند خون را پایین می آورد و در صورتی که شما داروهای مرتبط با دیابت یا دیگر مکمل های پایین آورنده قند خون را استفاده می کنید پس باید در مورد مصرف شنبلیله محتاط باشید. همیشه بهترین کار این است که قبل از مصرف هرگونه مکمل یا دارو با پزشک خود مشورت داشته باشید.

خلاصه

ممکن است با مصرف زنجبیل عوارض جانبی کمی را تجربه کنید اما در صورتی که مقدار مصرفی شما از شنبلیله صحیح باشد احتمال رخ دادن هر گونه عوارض جانبی بسیار پایین خواهد بود.

حرف پایانی

شنبلیله یک گیاه بسیار جالب و چند کاربردی می باشد. ادعا می‌ شود که شنبلیله فواید مختلفی برای سلامتی به دنبال داشته و برای اهداف متفاوت پزشکی سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. با این وجود دانش جدید تنها تازه شروع به کشف فواید واقعی این گیاه شگفت انگیز کرده است.

بر پایه شواهد در دسترس می توان گفت که شنبلیله برای پایین آوردن قند خون ، افزایش تستوسترون و بالا بردن تولید شیر مادران مفید می باشد.

همچنین شنبلیله برای سطح کلسترول ، پایین آوردن التهاب و کمک به کنترل اشتها مفید می باشد اما باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

ارائه شده توسط تیم دوپامین
منبع: Healthline

تنها با ذکر منبع راضی به کپی کردن مطالب سایت دوپامین فیت هستیم

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید