۱۱ ماده غذایی برای جوان به نظر رسیدن
5 از 1 رای

پیری بخش طبیعی زندگی می باشد که نمی توان از آن دوری کرد. با این حال مواد خوراکی که می‌ خورید برای بهتر به نظر رسیدن چه در داخل و چه در بیرون کمک می کند.

در اینجا ۱۱ ماده غذایی آورده ایم که کمک می کنند جوان تر به نظر برسید.

1.روغن زیتون فرابکر

روغن زیتون فرابکر یکی از سالم‌ ترین چربی‌ های بر روی کره زمین است. تحقیقات نشان می دهند که زیتون فرابکر از بسیاری بیماری های مرتبط با پا به سن گذاشتن جلوگیری می کند.

روغن زیتون فرابکر به پایین آوردن فشار خون، کاهش خطر بیماری‌ های قلبی و پیشگیری از سندروم متابولیک کمک کرده و همچنین برای مبارزه با سرطان بسیار موثر است. (1234)

همچنین روغن زیتون کمک می کند تا پوست شما جوان تر به نظر برسد. مطالعه‌ های تمام شده بر روی حیوانات و آزمایشگاهی نشان می دهد که روغن زیتون فرابکر اثرات ضد التهابی بسیار قدرتمندی بر پوست داشته و شما را در برابر آسیب های خورشیدی محافظت می کند. (5)

علاوه بر این تقریباً ۷۳ درصد از روغن زیتون را چربی‌ های تک سیر نشده تشکیل می‌ دهند که با افزایش کش سانی و استحکام پوست مرتبط می باشد. (6)

دو مطالعه به بررسی سوابق غذایی و پرسش نامه تکمیل شده توسط افراد میانسال و پا به سن گذاشته پرداخت. محققان دریافتند افرادی که مقدار بالایی از چربی های تک سیر نشده با خوردن روغن زیتون به دست آورده بودند آسیب‌ های شدید خورشیدی در آنها پایین تر بود. (78)

خلاصه: روغن زیتون خاصیت ضد التهابی قدرتمندی داشته که از کش سانی پوست شما مراقبت کرده و باعث کاهش آسیب های خورشیدی می شود.

2.چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان ها می باشد که از شما در برابر رادیکال‌ های آزاد مراقبت می کند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که به هنگام سوخت و ساز و در واکنش به استرس شکل می گیرند. آنتی اکسیدان ها ساختار رادیکال های آزاد را تغییر داده تا قادر نباشند باعث ایجاد صدمه شوند.

به خصوص که چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام پلی فنول ها می باشد که با دیابت، مقاومت انسولین، التهاب و بیماری قلبی مبارزه می کند. (91011)

همچنین پلی فنول ها از کلاژن مراقبت می کنند که پروتئین اصلی پوست شما می باشد. همچنین پلی فنول ها حتی باعث بر عکس شدن نشانه های پیری می شوند. (6121314)

در یک مطالعه پوست خانم هایی که بر اثر خورشید آسیب دیده بود با استفاده از کرم و مکمل های چای سبز به مدت ۸ هفته درمان شد و باعث بهبودی در کش سانی پوست گردید. (15)

خلاصه: چای سبز خاصیت آنتی اکسیدانی قدرتمندی دارد که از کلاژن پوست در برابر آسیب های خورشیدی محافظت کرده و باعث کاهش نشانه های پیری می شود.

3.ماهی های روغنی

ماهی های روغنی به طور واقعی از مواد غذایی ضد پیری هستند. چربی های امگا ۳ زنجیره بلند در برابر بیماری قلبی، التهاب، زخم کولیت و بسیاری دیگر از بیماری ها سودمند هستند. (161718)

همچنین مطالعه های انجام شده نشان می دهند که ماهی های روغنی ما در برابر التهاب و آسیب‌ های قرار گرفتن در معرض نور خورشید مراقبت می کند. (1920)

این مطلب را هم بخوانید  ۱۳ غذا که به پایین آوردن فشار خون کمک می کند

ماهی سالمون یکی از محبوب ترین ماهی های روغنی می باشد که با ترکیبات منحصر به فرد خود باعث جوان به نظر رسیدن پوست شما می شود. ماهی سالمون حاوی آنتی اکسیدان های کاروتنوئید به نام آستا زانتین می باشد که مسئول رنگ صورتی ماهی سالمون هستند.

در یک مطالعه افرادی که پوست شان دچار آسیب های خورشیدی شده‌ بود ترکیبی از کلاژن و آستا زانتین ۱۲ هفته دریافت کردند. بعد از پایان مطالعه این افراد تجربه قابل ملاحظه‌ ای در بهبود کسانی و هیدراته پوست پیدا کردند. (21)

خلاصه: ماهی های روغنی از پوست شما در برابر آسیب های خورشیدی ایجاد شده در واکنش به التهاب و قرار گرفتن در معرض نور خورشید مراقبت می کند. آستا زانتین موجود در ماهی سالمون باعث بهبود وضعیت کش سانی و هیدراته پوست می شود.

4.شکلات تلخ و کاکائو

خصوصیات آنتی اکسیدانی شکلات تلخ فراتر از چیزی می باشد که فکرش را می‌ کنید. آنتی اکسیدان های شکلات تلخ خط قدرتمندتر از آکای بری، بلوبری و کرن بری است. (22)

تحقیقات نشان می دهند که شکلات تلخ به کاهش فشار خون افزایش حساسیت انسولین و بهبود عملکرد و کش سانی شریان ها کمک می کند. شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونول ها می باشد از پوست در برابر آسیب های خورشیدی مراقبت می کند. با این حال مقدار موجود در شکلات تلخ با توجه به نوع آن متفاوت است. (25)

یک مطالعه نشان داد خوردن شکلات تلخ با فلاونول بالا باعث می شود تا افراد بتوانند دو برابر بیشتر از نور آفتاب قرار بگیرند. اما خوردن شکلات تلخ با فلاونول کمتر باعث نشد تا افراد بتوانند چنین تجربه ای داشته باشند. (26)

در دیگر مطالعه های انجام شده به بررسی کاکائو با فلاونول بالا و پایین بر عملکرد پوست پرداخته شد. در پایان افرادی که کاکائو با فلاونول بالا دریافت کرده بودند تجربه جریان خون بهتر در پوست و بهبود ضخامت، هیدراته و نرمی پوست را تجربه کردند. (2728)

در خاطر داشته باشید که هر چه شکلات تلخ کاکائویی بیشتری داشته باشد مقدار فلاونول موجود در آن هم بالاتر خواهد بود. بنابراین مطمئن شوید که شکلات با تلخی حداقل ۷۰ درصد انتخاب می کنید.

خلاصه: شکلات تلخ فلاونول بالایی دارد که از پوست شما در برابر آسیب های خورشیدی مراقبت می کند. همچنین شکلات تلخ باعث بهبود هیدراته پوست، ضخامت و نرمی می شود.

5.سبزیجات

سبزیجات چگالی مواد مغذی بسیار بالا و کالری پایینی دارند. همچنین سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان هایی می باشد که به کاهش خطر بیماری قلبی، آب مروارید و سرطان کمک می‌ کند. (293031)

همچنین بسیاری از سبزیجات کاروتنوئید بالایی مانند بتاکاروتن دارند. این کاروتنوئیدها از شما در برابر خورشیدی و رادیکال های آزاد مراقبت می‌ کنند که هر دو از عوامل پیری پوست هستند. (3233)

برخی از بهترین منابع بتاکاروتن هویج، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین هستند. همچنین بسیاری از سبزیجات سرشار از ویتامین سی هستند که برای تولید کلاژن مهم بوده و اثر قدرتمند آنتی اکسیدانی دارد.

در یک مطالعه هنگامی که افراد به مدت چهار هفته ۱۸۰ میلی گرم ویتامین سی در روز دریافت کردند فعالیت آنتی اکسیدانی پوست آنها تا ۳۷ درصد افزایش یافت. (34)

سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای، گوجه‌ فرنگی، کلم بروکلی و سبزیجات سبز رنگ بهترین مقدار ویتامین سی را در خود دارند. در دیگر مطالعه انجام شده محققان به اندازه گیری کش سانی و دیگر کیفیت های پوست در بیشتر از ۷۰۰ خانم ژاپنی پرداختند. محققان دریافتند خانم هایی که سبزیجات سبز و زرد رنگ بیشتری مصرف کرده بودند چین و چروک پوست کمتری داشتند. (6)

این مطلب را هم بخوانید  سالم ترین سبزیجات ریشه‌ ای

خلاصه: سبزیجات از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت کرده و از آسیب‌ های رادیکال‌ های آزاد به پوست جلوگیری می کنند.

6.دانه کتان

دانه کتان فواید سلامتی شگفت‌ انگیزی دارد. دانه کتان حاوی لیگنان می باشد که به پایین آوردن کلسترول، کاهش سطح قند خون و انسولین کمک کرده و در عین حال باعث پایین آمدن خطر سرطان پروستات و سینه می شود. (35363738)

همچنین دانه کتان منبع فوق العاده ای از اسید چرب امگا ۳ ALA می‌ باشد که از پوست شما در برابر اشعه های خورشید و کاهش صدمات خورشیدی مرتبط با پوست مراقبت می کند. (3940)

در مطالعه های کنترلی انجام شده خانم هایی که دانه ی کتان و یا روغن کتان به مدت ۱۲ هفته استفاده کرده بودند هیدراته و نرمی پوست آنها گزارش شد. (4142)

خلاصه: دانه کتان از پوست شما در برابر آسیب های خورشیدی محافظت کرده و باعث بهبود نرمی به همچنین دیگر موارد قابل اندازه گیری کیفیت پوست می شود.

7. انار

انار یکی از سالم‌ ترین میوه‌ ها است. به نظر می رسد که آنتی اکسیدانی این میوه حتی بالاتر است سبز می باشد. (43)

انار به کاهش التهاب، پیشگیری از آسیب های سطح قند خون بالا و بهبود نتیجه در بیماران مبتلا به سرطان کولون کمک می‌ کند. (444546)

همچنین انار از پوست شما در برابر آسیب های خورشیدی مراقبت می کند. (4748)

علاوه بر این محققان دریافتند که بخش های مختلف انار در کنار یکدیگر باعث ترمیم آسیب های پوستی و افزایش تولید کلاژن می‌ شود. (49)

خلاصه: انار غنی از آنتی اکسیدان هایی می باشد که به ترمیم آسیب های خورشیدی کمک کرده و از پوست شما در برابر نور خورشید مراقبت می کند.

8.آووکادو

آووکادوها حاوی چربی‌ های سالم، فیبر و چندین ویتامین و ماده معدنی می باشند که برای سلامتی ضروری است. (50)

همچنین آووکادو طعمی لذیذ داشته و به صورت های مختلف می توان از آن بهره برد علاوه بر این آووکادو حاوی ترکیب‌های منحصر به فردی به نام الکل های چرب پلی هیدروزیلات می باشد. این ترکیب به مبارزه با التهاب، محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشیدی و ترمیم دی ان ای آسیب دیده کمک می کند. (51)

مقدار بالای چربی تک سیر نشده و آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین برای شما محافظت از پوست و دی ان ای به ارمغان می آورند. (652)

خلاصه: از آسیب‌ های پوستی مرتبط با نور خورشید پیشگیری کرده و همچنین از دی ان ای سلول های پوست شما مراقبت می کند.

9.گوجه فرنگی

گوجه فرنگی فواید شگفت انگیزی برای سلامتی دارد که بسیاری از این فواید به خاطر مقدار بالای لیکوپن در گوجه فرنگی است. لیکوپن از کاروتنوئیدها می باشد که به کاهش خطر بیماری قلبی، سکته و سرطان پروستات منجر می شود. (535455)

مطالعه های انجام شده نشان می دهند که این ماده از پوست شما در برابر آسیب های اشعه فرابنفش مراقبت می کند. (565758)

این مطلب را هم بخوانید  دیابت پنهان

در یک مطالعه خانمهایی که ترکیبی از مواد غذایی سرشار از لیکوپن و دیگر آنتی اکسیدان های گیاهی را مصرف کردند بعد از ۱۵ هفته چین و چروک های پوستی آنها به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش یافته بود. (59)

پختن گوجه فرنگی با چربی های سالم مانند روغن زیتون به طور قابل ملاحظه‌ ای باعث افزایش جذب لیکوپن در بدن می شود. (60)

خلاصه: گوجه فرنگی لیکوپن بالایی دارد که از پوست شما در برابر آسیب ها مراقبت کرده و باعث کاهش چین و چروک می شود.

10.ادویه ها

ادویه ها چیزی فراتر از اضافه کردن طعم به غذای شما هستند. ادویه ها حاوی انواع ترکیب های گیاهی می باشند که اثرات مفیدی بر سلامتی شما می گذارند. (61)

به طور جالبی تحقیقات نشان می دهند که برخی ادویه ها حتی باعث می شوند پوست شما جوان تر به نظر برسد. تحقیقات نشان می دهند که دارچین تولید کلاژن را افزایش می دهد که منجر به بهبودی کش سانی و استحکام پوست می‌ گردد. (62)

همچنین دارچین باعث کاهش آسیب های پوستی ایجاد شده در نتیجه گلیکاسیون می شود که به هنگام سطح قند خون بالا شکل می گیرد. (63)

علاوه بر این تحقیقات نشان می دهند که کپسای سین موجود در فلفل قرمز به کاهش برخی تغییرات پوستی کمک می کند. (64)

زنجبیل حاوی جینجرول می باشد. این ترکیب اثر ضد التهابی داشته که از پیشرفت لکه های پوستی به خاطر در معرض نور خورشید قرار گرفتن پیشگیری می کند. (65)

خلاصه: برخی از ادویه ها حاوی ترکیب‌ های گیاهی می باشند که باعث بالا رفتن تولید کلاژن، محافظت از سلول ها در برابر قند خون بالا و پیشگیری از آسیب های خورشیدی می شود.

11.عصاره قلم

عصاره قلم اخیراً محبوبیت زیادی در میان افراد آگاه پیدا کرده است. عصاره قلم با پختن استخوان ماکیان، ماهی یا گاو با پختن برای مدت زمان طولانی به دست می آید. یکی از ترکیبات موجود در قلم کلاژن می باشد که ثابت شده اثرات مفیدی بر سلامت استخوان ها و عضلات دارد. (666768)

اگرچه هیچ تحقیقی به تنهایی درباره اثرات عصاره قلم صورت نگرفته اما شواهد نشان که کلاژن موجود در آن به کاهش نشانه های پیری کمک می کند. هنگامی که عصاره قلم به دست می آید کلاژن آن به ژلاتین شکسته شده که غنی از آمینو اسیدهای گلیسین، پرولین و هیدرو زیپرولین است. بدن شما می‌ تواند این آمینو اسیدها را جذب کرده و برای شکل دهی کلاژن جدید در پوست استفاده کند. (69)

مطالعه های کنترلی نشان می دهند که مصرف کلاژن باعث بهبود کشسانی پوست، رطوبت و نرمی و در عین حال کاهش چین و چروک می شود. (707172)

در یک مطالعه خانم های یائسه ای که مکمل کلاژن به همراه دیگر مواد مغذی مفید برای پوست مانند ویتامین سی و ویتامین ای به مدت ۱۲ هفته مصرف کرده بودند چین و چروک پوست آنها به طور قابل ملاحظه‌ ای کاهش یافته بود. (72)

خلاصه: عصاره قلم کلاژن بالایی دارد که برای بهبود کسانی پوست و کاهش چین و چروک پوست و دیگر نشانه‌ های پیری مفید است.

حرف آخر

متاسفانه نمی توان زمان را به عقب برگرداند. با این وجود مواد غذایی آمده در بالا باعث بهبود عملکرد پوست شما و جوان به نظر رسیدن می شود.

منبع: Healthline

اشتراک گذاری

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید