گل کلم یکی از سالم ترین سبزیجات بوده که منبع قابل ملاحظه ای از مواد مغذی است. همچنین گل کلم حاوی ترکیبات گیاهی منحصر به فردی می باشد که خطر چندین بیماری از جمله سرطان و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

علاوه بر این گل کلم یک ماده خوراکی موثر برای کاهش وزن بوده که به آسانی می‌ توانید در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

او در ادامه ۸ فایده علمی گل کلم را برای شما آورده ایم.

1.مواد مغذی تحسین برانگیز

خصوصیات غذایی گل کلم به طور واقعی شگفت انگیز است. گل کلم کالری پایین و ویتامین بسیار بالایی دارد. در حقیقت گل کلم حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز شما می باشد. (1)

در اینجا به بررسی مواد مغذی موجود در یک فنجان یا ۱۲۸ گرم گل کلم خام پرداخته ایم:

  • کالری: ۲۵
  • فیبر: ۳ گرم
  • ویتامین سی: ۷۷ درصد از نیاز روزانه شما
  • ویتامین کا: ۲۰ درصد از نیاز روزانه شما
  • ویتامین ب ۶: ۱۱ درصد از نیاز روزانه شما
  • اسید فولیک: ۱۴ درصد از نیاز روزانه شما
  • پانتوتنیک اسید: ۷ درصد از نیاز روزانه شما
  • پتاسیم: ۹ درصد از نیاز روزانه شما
  • منگنز: ۸ درصد از نیاز روزانه شما
  • منیزیوم: ۴ درصد از نیاز روزانه شما
  • فسفر: ۴ درصد از نیاز روزانه شما

خلاصه

گل کلم منبع فوق‌ العاده‌ ای از ویتامین‌ ها و مواد معدنی می‌باشد که حاوی تقریبا انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز شما است.

2.فیبر بالا

گل کلم این ماده برای مجموعه سلامتی بسیار مفید است. در یک فنجان گل کلم ۳ گرم فیبر وجود داشته که این مطابق با ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما می باشد. (1)

فیبر بسیار مهم است زیرا که باکتری های مفید روده را تغذیه کرده و به کاهش التهاب و بهبود سلامت گوارش هم کمک می کند. (23)

مصرف فیبر کافی از وضعیت های گوارشی مانند یبوست ، دیورتیکول و بیماری التهاب روده پیشگیری می کند. (23)

علاوه بر این مطالعات نشان می دهند که مصرف سبزیجات با فیبر بالا در رژیم غذایی با پایین آوردن خطر چندین بیماری مانند دیابت سرطان و بیماری قلبی مرتبط است. (456)

همچنین فیبر نقش مهمی در پیشگیری از چاقی ایفا می‌ کند زیرا که باعث افزایش احساس سیری و کاهش کالری دریافتی می گردد. (78)

خلاصه

گل کلم حاوی مقدار بالایی از فیبر بوده که برای سلامت گوارش و کاهش خطر چندین بیماری مزمن بسیار مهم است.

3.منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها

گل کلم منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها بوده که از سلول های شما در برابر التهاب و آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می کند. گل کلم نیز مشابه با دیگر سبزیجات چلیپایی گلوکوسینولات و ایزوگلیکوسینولات بالای داشته که مطالعات نشان می دهند این دو گروه آنتی اکسیدانی باعث کاهش رشد سلول‌ های سرطانی می‌ شود. (910111213)

در مطالعات آزمایشگاهی انجام شده بر روی این دو گروه آنتی اکسیدانی مشخص گردید که شما را به طور ویژه ای در برابر سرطان‌ های پروستات ، سینه ، ایه و کولون محافظت می کند. (10)

علاوه بر این گل کلم حاوی آنتی اکسیدان های کاروتنوئید و فلاونوئیدها می باشد که اثرات ضد سرطانی داشته و باعث کاهش خطر چندین بیماری دیگر از جمله بیماری قلبی می شود. (1415161718)

علاوه بر این گل کلم حاوی مقدار بالایی از ویتامین سی بوده که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. ویتامین سی به خاطر اثرات ضد التهابی که دارد به خوبی شناخته شده و باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر سرطان و بیماری قلبی می شود. (1920)

خلاصه

گل کلم مقدار قابل ملاحظه ای از آنتی اکسیدان ها و برای شما فراهم کرده که برای کاهش التهاب و محافظت در برابر چندین بیماری مزمن بسیار مفید است.

4.کاهش وزن

گل کلم فواید بی شماری برای شما به دنبال داشته که یکی از آنها کمک به کاهش وزن است. اول از همه اینکه گل کلم کالری بسیار پایینی داشته و یک فنجان از آن تنها ۲۵ کالری دارد بنابراین شما می توانید بدون هیچ گونه نگرانی این ماده خوراکی خوشمزه را میل کنید. همچنین گل کلم یک جایگزین کم کالری خوب به جای برنج و آرد می باشد که کالری بسیار بالایی دارند.

گل کلم به عنوان منبع خوبی از فیبر باعث آهسته شدن سرعت گوارش و بالا رفتن احساس سیری می‌ شود. همچنین گل کلم به طور خودکار باعث کاهش تعداد کالری دریافتی شما در طول روز شده که یک فاکتور بسیار مهم برای کاهش وزن است. (68)

همچنین گل کلم آب بالای در خود دارد که این مسئله یکی از جنبه‌های کاهش وزن است. در حقیقت ۹۲ درصد گل کلم را آب تشکیل می دهد. مصرف مواد خوراکی با کالری پایین و چگالی آب بالا منجر به کاهش وزن می شوند. (121)

خلاصه

گل کلم کالری پایین اما فیبر و آب بالایی داشته که به شما کمک می کند تا کاهش وزن را تجربه کنید.

5.سرشار از کولین

گل کلم کولین بالایی دارد که کمبود این ماده مغذی ضروری در اغلب افراد مشاهده می شود. یک فنجان گل کلم حاوی ۴۵ میلی گرم کولین بوده که ۱۱ درصد از نیاز روزانه برای خانم ها و ۸ درصد از نیاز آقایان در روز است. (122)

کولین چندین عملکرد مهم در بدن انجام می دهد. این ماده نقشه مهمی در حفظ غشای سلولی ، سنتز دی ان آ و محافظت از سلامت متابولیسم بر عهده دارد. (2324)

کولین در توسعه مغز و تولید انتقال دهنده های عصبی دخیل است که این موارد برای سلامت سیستم عصبی بسیار مهم هستند. علاوه بر این کولین از انباشته شدن کلسترول در کبد پیشگیری می کند. (24)

آن دسته از افرادی که به مقدار کافی کولین دریافت نمی‌ کنند در خطر بالاتری از بیماری های قلبی و کبدی و همچنین اختلال های عصبی مانند زوال عقل و آلزایمر قرار دارند. (2526)

غذاهای زیادی نیستند که حاوی کولین باشند. گل کلم به همراه کلم بروکلی از بهترین منابع گیاهی برای تامین این ماده مغذی هستند.

خلاصه

گل کلم منبع خوبی از کلسیم بوده که کمبود این ماده مغذی در افراد بسیار زیادی مشاهده می‌ شود. همچنین کولین در فرآیندهای بسیار زیادی دخیل بوده و از چندین بیماری پیشگیری می کند.

6.غنی از سولفورفان

گل کلم حاوی سولفورفان می باشد که مطالعات گسترده‌ ای در باره این آنتی اکسیدان صورت گرفته است. مطالعات آزمایشگاهی و آزمایش های بررسی انجام شده حیوانات نشان می دهد که سولفورفان به ویژه برای سرکوب پیشرفت سرطان ها مفید است. این ماده از آنزیم هایی که در رشد سرطان و تومورها دخیل هستند ممانعت به عمل می آورد. (272829)

بر طبق برخی مطالعات انجام شده سولفورفان به وسیله نابود کردن سلول هایی که از قبل آسیب دیده اند قدرت توقف رشد سرطان ها را متوقف می کند. (272829)

به نظر می رسد که سولفورفان قوی ترین محافظ در برابر سرطان کولون و پروستات است و همچنین مطالعات نشان می دهند که برای بسیاری دیگر از سرطان‌ ها مانند سینه ، خون ، پانکراس ، پوست هم موثر است. (29)

تحقیقات نشان می‌ دهد که این ماده باعث کاهش فشارخون و حفظ سلامت عروق می شود که این دو فاکتور از بیماری قلبی پیشگیری می کنند. (30)

در نهایت مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که سولفورفان نقش مهمی در پیشگیری از دیابت و کاهش مشکلات مرتبط با دیابت مانند بیماری‌ های کلیوی بر عهده دارد. (30)

در حالی که تحقیقات بیشتری برای مشخص کردن اثرات دقیق سولفورفان بر روی انسان‌ ها باید صورت گیرد اما نتایج به دست آمده امیدوار کننده هستند.

خلاصه

گل کلم و سود خور خوان بالایی داشته که این ترکیب گیاهی اثرات مفیدی برای شما به همراه دارد. از جمله اثرات این ماده می‌ توان به کاهش خطر سرطان ، بیماری قلبی و دیابت اشاره کرد.

7.یک جایگزین کم کربوهیدرات

گل کلم کاربردهای بسیار زیادی داشته که می توان از آن به عنوان جایگزین غلات و حبوبات در رژیم غذایی استفاده کرد. متن ها مصرف گل کلم یک راه فوق العاده برای افزایش سبزیجات دریافتی است بلکه برای افراد دنبال کننده رژیم لوکرب نیز بسیار مفید می باشد.

به این خاطر که گل کلم کربوهیدرات بسیار کمتری نسبت به غلات و حبوبات دارد. به عنوان مثال یک فنجان گل کلم تنها ۵ گرم کربوهیدرات در خود دارد. در مقابل یک فنجان برنج ۴۵ گرم کربوهیدرات داشته‌ که ۹ برابر بیشتر از کربوهیدرات گل کلم است. (311)

خلاصه

گل کلم جایگزینی برای غلات و حبوبات در بسیاری از آشپزی ها بوده که هم باعث مصرف سبزیجات بیشتر و همچنین دنبال کردن یک رژیم لوکرب می‌ شود.

8.آسان در استفاده

نه تنها گل کلم کاربردهای زیادی دارد بلکه به راحتی می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. شما می توانید گل کلم را حتی به صورت خام نیز بخورید.

علاوه بر این می توانید گل کلم را به صورت پخته شده مانند بخارپز کردن و سرخ کردن هم میل کنید. گل کلم می تواند در کنار بشقاب شما قرار بگیرد یا در سالاد و سوپ استفاده شود.

خلاصه

روش های زیادی برای اضافه کردن گل کلم برای تیم غذایی وجود دارد. شما می توانید گل کلم را به صورت خام یا پخته شده در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

حرف پایانی درباره فواید گل کلم

گل کلم فواید قدرتمندی برای سلامتی به دنبال دارد. گل کلم منبع فوق‌ العاده‌ ای از مواد مغذی می باشد که افراد به آنها نیاز دارند.

علاوه بر این گل کلم حاوی آنتی اکسیدان های منحصر به فردی می باشد که التهاب را کاهش داده و از شما در برابر چندین بیماری مانند سرطان و بیماری قلبی محافظت می کند.

همچنین گل کلم را می توان به آسانی رژیم غذایی استفاده کرد. این ماده خوراکی خوشمزه جایگزین مناسبی برای مواد خوراکی با کربوهیدرات بالا بوده که می‌توان به راحتی از آن بهره برد.

ارائه شده توسط تیم دوپامین
منبع: Healthline

تنها با ذکر منبع راضی به کپی کردن مطالب سایت دوپامین فیت هستیم

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید