تمام چربی ها یکسان نیستند. برخی از آنها به عنوان انرژی استفاده می شوند و برخی دیگر اثرات قدرتمندی بر سلامتی می گذارند.

سی ال ای (CLA) یک اسید چرب است که در گوشت و لبنیات وجود دارد و ادعا می شود که فایده های مختلفی برای سلامتی به دنبال می آورد.

همچنین سی ال ای (CLA) یک مکمل کاهش وزن محبوب است.

در این مطلب اثرات این ماده را بر روی سلامتی و کاهش وزن مورد بررسی قرار می دهیم.

 

سی ال ای (CLA) چیست؟

لینولنیک اسید رایج ترین اسید چرب امگا ۶ است که به مقدار بالایی در روغن های سبزیجات وجود دارد اما دیگر مواد خوراکی هم مقدار محدودی یافت می شود.

۲۸ شکل مختلف از سی ال ای (CLA) وجود دارد. تفاوت میان شکل های مختلف این ماده به خاطر پیوندهای دوگانه است. مهم است که در خاطر داشته باشید که همین پیوندهای دوگانه متفاوت می تواند دنیای مختلفی در سلول های ما به وجود آورد.

سی ال ای (CLA) نوع ضروری اسیدهای چرب امگا ۶ دارای حلقه اشباع نشده است. به عبارت دیگر از نظر لغوی یک چربی ترانس است اما نوع طبیعی چربی های ترانس است که در بسیاری از مواد غذایی سالم وجود دارد.

پژوهش های بسیار زیادی نشان می دهند که چربی های ترانس صنعتی که با چربی های ترانس طبیعی مانند سی ال ای (CLA) متفاوت هستند با مصرف به مقدار زیاد آسیب های جدی وارد می کنند.

خلاصه: سی ال ای (CLA) نوعی از اسیدهای چرب امگا ۶ است. از نظر لغوی این ماده یک چربی ترانس است اما شکل صنعتی تفاوت بسیار زیادی دارد که به سلامتی آسیب می رساند.

سی ال ای (CLA) در گوشت گاو و لبنیات وجود دارد

اصلی ترین منبع خوراکی سی ال ای (CLA) گوشت و شیر نشخوار کنندگانی مانند گاو، بز و گوسفند است. مجموع مقدار سی ال ای (CLA) موجود در چنین حیواناتی متفاوت است. به عنوان مثال سی ال ای (CLA) گوشت گاو و لبنیات تغذیه شده با علوفه طبیعی ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد از گاوهایی که غلات خورده اند بیشتر است.

اغلب افراد مقداری سی ال ای (CLA) از طریق رژیم غذایی خود به دست می آورند. میانگین دریافت این ماده در آمریکا ۱۵۱ میلی گرم برای خانم ها و ۲۱۲ میلی گرم برای آقایان است.

در خاطر داشته باشید که سی ال ای (CLA) موجود در مکمل ها از محصولات طبیعی به دست نمی آیند و با اصلاح شیمیایی لینولنیک اسید موجود در روغن های سبزیجات تهیه می شوند.

تعادل میان فرم های مختلف سی ال ای (CLA) در مکمل ها از بین رفته است. این مکمل ها حاوی سی ال ای هایی می باشند که هرگز به صورت طبیعی در مقدارهای بالا یافت نمی شوند.

به همین خاطر مکمل های سی ال ای (CLA) همان فایده های سلامتی مانند فرم طبیعی را برای شما به ارمغان نمی آورند.

خلاصه: منابع خوراکی اصلی سی ال ای (CLA) لبنیات و گوشت گاو، گوسفند و بز است. در طرف مقابل مکمل های این ماده از اصلاح شیمیایی روغن های سبزیجات به دست می آیند.

آیا سی ال ای (CLA) باعث کاهش وزن و چربی سوزی می شود؟

بسیاری از مطالعه های با کیفیت به تحلیل اثرات سی ال ای (CLA) بر چربی سوزی در انسان ها و حیوانات پرداخته اند. با این حال اثرات چربی سوزی این ماده در حیوانات قدرتمندتر از انسان ها است.

کاهش چربی بدنی در حیوانات

پژوهش ها نشان می دهند که سی ال ای (CLA) به وسیله افزایش مقدار آنزیم ها و پروتئین های به خصوص که در شکسته شدن چربی دخیل هستند چربی بدنی حیوانات را کاهش می دهد.

در یک آزمایش انجام شده بر روی موش ها مشخص گردید که مصرف مکمل سی ال ای (CLA) برای ۶ هفته چربی بدنی را تا ۷۰ درصد کاهش داد.

همچنین در مطالعات آزمایشگاهی مشخص گردیده که این مکمل از افزایش چربی در حیوانات جلوگیری می کند.

آزمایش انجام شده بر روی خوک ها نشان داد که با مصرف این ماده به مقدار بالا رشد چربی را کاهش می دهد. این بدان معنا می باشد که افزایش دوز مصرف سی ال ای (CLA) منجر به کاهش ساخت چربی می شود.

این یافته ها در حیوانات بسیار قابل ملاحظه تر هستند تا انسان ها و باید پژوهش های بیشتری صورت گیرد.

کاهش وزن کم در انسان ها

پژوهش های انجام شده بر روی انسان ها نشان می دهند که سی ال ای (CLA) فایده کمی برای کاهش وزن دارد.

بررسی ۱۸ مطالعه با کیفیت انجام شده بر روی انسان ها به تحلیل اثرات سی ال ای (CLA) پرداخت.

گروهی که روزانه ۳.۲ گرم سی ال ای (CLA) خورده بود نسبت به گروه پلاسیبو ۵۰ گرم کاهش وزن بیشتری به دست آورد. این یافته ها بدان معناست که شما کمتر ۲۵۰ گرم در ماه با خوردن این مکمل کم خواهید کرد.

چندین مطالعه دیگر هم به بررسی اثرات سی ال ای (CLA) بر کاهش وزن در انسان ها پرداخته اند.

یکی از این بررسی ها به ارزیابی موثر بودن سی ال ای (CLA) بر چربی سوزی در افراد شرکت کننده چاق و دارای اضافه وزن پرداخت. در پایان نتیجه گیری شد که مصر روزانه ۲.۴ تا ۶ گرم در روز به مدت ۶ الی ۱۲ ماه باعث کاهش وزن ۱.۳۳ کیلوگرمی می شود.

مشابه با یافته های مطالعه قبل می توان گفت که کاهش وزن تقریبا خیلی کم است.

نتایج به دست آمده از دیگر مطالعات هم با یکدیگر در تناقض هستند و در تجربه های واقعی و به همراه ورزش هم کارایی نداشته اند.

در حال حاضر تحقیقات نشان می دهند که این مکمل حداقل تاثیر بر کاهش وزن در کوتاه مدت و بلند مدت دارد. همچنین مصرف مکمل سی ال ای (CLA) عوارض جانبی هم در پی دارد.

خلاصه: پژوهش های انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهند که سی ال ای به چربی سوزی و کاهش شکلی گیری سلول های چربی کمک می کند. با این حال اثری بر روی انسان ها ندارد یا بسیار کم و ناچیز است.

مکمل های سی ال ای (CLA) مضر هستند

در مورد بی خطر بودن مکمل سی ال ای (CLA) بحث های زیادی صورت گرفته است. با وجودی که برخی مطالعات نشان می دهند اثر منفی برای سلامتی ندارد اما اکثریت تحقیقات چیز دیگری نشان می دهند.

در دو تحلیل انجام شده مشخص گردید که مکمل سی ال ای (CLA) سطح پروتئین واکنشی سی را بالا می برد و موجب التهاب در بدن می شود.

التهاب برای مبارزه با پاتوژن های مضر یا ترمیم بافت های بنیادی مهم است. اما در طرف مقابل التهاب مزمن چندین بیماری مانند چاقی، سرطان و بیماری قلبی به وجود می آورد.

علاوه بر این تحلیل دیگر نشان داد که استفاده از مکمل سی ال ای (CLA) افزایش چشمگیر آنزیم های کبدی مرتبط است و التهاب یا آسیب های کبدی را به دنبال دارد.

بسیار مهم است که این ماده را از منابع خوراکی طبیعی دریافت کنید تا از این عوارض در امان باشید.

برای اینکه عوارض جانبی را کاهش دهید به صورت طبیعی از رژیم غذایی این ماده را تامین کرده و از مصرف مکمل در دوزهای بالا خودداری کنید.

خلاصه: فرم سی ال ای (CLA) موجود در مکمل ها تفاوت عمده ای با شکل طبیعی این ماده دارد. مکمل سی ال ای (CLA) چندین عارضه جانبی دارد اما سی ال ای طبیعی عوارض ندارد.

فایده های سی ال ای (CLA)

این اسید چرب در گوشت های چربی دار و شیر نشخوار کنندگان وجود دارد. مطالعات بلند مدت نشان داده اند که مصرف بیش از حد این ماده در مقدار بالا باعث بیماری می شود.

لازم به ذکر است افرادی که این ماده را به طور طبیعی از مواد خوراکی به دست می آورند خطر بیماری هایی مانند سرطان و دیابت نوع ۲ در آنها کمتر است.

علاوه بر این مطالعات نشان می دهند کشورهایی که در آن گاوها بیشتر علوفه می خورند تا غلات خطر بیماری قلبی در آنها کمتر است زیرا که مقدار سی ال ای بالاتری دریافت می کنند.

خلاصه: پژوهش های بسیار زیادی نشان می دهند افرادی که از طریق مصرف محصولات حیوانی سی ال ای به دست می آورند سلامت متابولیک را بالا برده و خطر بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهند.

عوارض جانبی در صورت استفاده به مقدار بالا

شواهد نشان می دهند که دریافت مقدار کم از سی ال ای به صورت طبیعی از مواد غذایی مفید است. با این حال مکمل اسی ال ای از اصلاح شیمیایی لینولنیک اسید روغن سبزیجات به دست می آید. این سی ال ای با نوعی که از مواد غذایی به دست می آید متفاوت است.

مقدار سی ال ای موجود در مکمل ها بسیار بالاتر از مقدار موجود در لبنیات و گوشت است. برخی مولکول ها و مواد مغذی اگر به صورت طبیعی دریافت شوند مفید هستند اما در صورتی که مقدار مصرف بیشتر از حد معمول باشد آسیب خواهد رساند.

دریافت مقدار بالای مکمل سی ال ای تجمع چربی در کبد را افزایش می دهد و شما را در خطر سندرم متابولیک و دیابت قرار می دهد.

مطالعات بی شماری نشان می دهند که سی ال ای باعث التهاب، مقاومت انسولین و پایین آمدن اچ دی ال کلسترول خوب می شود.

در خاطر داشته باشید که در مطالعات انجام شده بر روی حیوانات از دوزهای بالاتر نسبت به مکمل ها استفاده شده بود.

همچنین در مطالعات صورت گرفته بر روی انسان ها استفاده از مقدارهای متعادل سی ال ای چند عارضه جانبی مانند اسهال، مقاومت انسولین و اکسیداتیو استرس هم به دنبال داشته است.

خلاصه: سی ال ای موجود در مکمل ها تفاوت بسیار زیادی با سی ال ای طبیعی دارد که در محصولات حیوانی یافت می شود. چندین مطالعه انجام شده بر روی حیوانات نشان داده اند که مکمل سی ال ای عوارض جانبی جدی مانند خطر کبد چرب به دنبال دارد.

مقدار مصرف و موارد احتیاطی

اغلب مطالعات از ۳.۲ تا ۶.۴ گرم سی ال ای در روز استفاده کرده بودند. یک بررسی گزارش داد که مصرف روزانه حداقل ۳ گرم برای کاهش وزن ضروری است.

مصرف روزانه تا ۶ گرم را بی خطر در نظر می گیرند و عوارض جانبی در افراد گزارش نشده است.

خلاصه: در پژوهش ها به طور معمول از ۳.۲ تا ۶.۴ گرم سی ال ای استفاده شده بود. شواهد حاکی از آن است که مصرف روزانه تا۶ گرم سی ال ای عوارض جانبی ندارد اما از این مقدار بالاتر خطر آفرین خواهد بود.

حرف آخر

نتایج به دست آمده از پژوهش ها نشان می دهند که مکمل سی ال ای اثر کمی بر کاهش وزن دارد. اگرچه با مصرف این ماده تا ۶ گرم در روز عوارض جانبی جدی ندارد اما نگرانی هایی عوارض استفاده بلند مدت از این مکمل وجود دارد.

منبع: Healthline

آیا می خواهید نفر بعدی باشید؟

افراد بسیار زیادی با خواندن کتاب های ما توانسته اند بهترین و دلخواه ترین بدن خود را بسازند. آیا آماده هستید که شروع کنید و بدنی ایده آل داشته باشید؟

اگر می خواهید که قدم به قدم بدانید چگونه سریع تر از چیزی که فکر می کنید بدنی قوی، بدون چربی و عضلانی داشته باشید پس شاید بخواهید که نگاهی به پرفروش‌ ترین کتاب‌ های ما بیندازید.

در اینجا مقدار کمی از کتاب را برای شما افشا می‌ کنیم تا بدانید چه چیزی یاد می گیرید:

۷ تا از بزرگ ترین شایعه های عضله سازی و اشتباه که باعث می شود شما عضلات کوچک و ضعیف باقی بمانند و احساس ناامیدی داشته باشید.
تهیه کردن برنامه غذایی که به شما امکان می‌ دهد تا به آسانی عضله سازی، چربی سوزی و سلامتی را با خوردن غذاهایی که دوست دارید تجربه کنید.
۵ تا از بزرگ ترین افسانه های چربی سوزی و اشتباه که باعث می شود خانم ها اضافه وزن خود را حفظ کنند و دچار ناامیدی و سردرگمی شوند.
سیستم تمرینی که باعث می شود حداکثر نتایج را با تلاش خود به دست آورید و نیازی نیست که بیشتر از ۳ تا ۶ ساعت در هفته وقت خود را در باشگاه بگذرانید و همچنین انرژی بالاتری داشته باشید.
در پایان می توان گفت که شما قادر خواهید بود که به یک بدن هالیوودی دست پیدا کنید. در این مسیر نیازی نیست تا ساعت های زیادی در باشگاه باشید، گرسنگی بکشید و تمرینات طاقت فرسای هوازی انجام دهید.

کتاب های ما راه درست را به شما نشان می دهند تا بتوانید بدن خود را بسازید و به آن افتخار کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید