جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عوارض جانبی رایج حاصل از مصرف استروئیدها

عوارض جانبی رایج حاصل از مصرف استروئیدها

آنچه در این مطلب خواهید خواند

5/5 - (1 امتیاز)

هم استروئیدهای تزریقی و هم استروئیدهای خوراکی می‌توانند عوارض جانبی ناخوشایندی با خود به همراه داشته باشند که حتی ممکن است بعضی از آنها غیرقابل برگشت باشند. با وجود اینکه احتمال کمی دارد که استفاده معقول و مناسب از استروئیدها توسط مصرف کننده‌ای که اطلاعات کافی درباره آنها را داشته باشد تمام عوارض جانبی ای که در رسانه‌ها از آنها صحبت می‌شود را به همراه داشته باشد، تصور اینکه استروئیدها بی‌خطر هستند نشانه ناآگاهی است.

وارد کردن هر گونه ماده خارجی به درون بدن می‌تواند به صورت بالقوه اثرات جدی مثبت یا منفی بر روی فرد مصرف کننده داشته باشد. موارد زیر فهرستی از اثرات جانبی متداولی است که ممکن است مصرف کنندگان استروئیدها آنها را تجربه کنند. این یک فهرست جامع نیست و اثرات جانبی زیاد دیگری وجود دارند که ممکن است پیش بیایند.

آکنه و پوست چرب

آکنه از عوارض جانبی استروئیدها است

غدد سبابه در زیر سطح پوست، سبوم ترشح می‌کنند، چربی ای که به پوست کمک می‌کند که نرمی و انعطاف پذیری‌اش را حفظ کند. غدد سبابه‌ای که تولید بیش از حد داشته باشند چربی اضافی تولید می‌کنند، که منجر به چرب شدن ظاهری پوست و افزایش احتمال انسداد منافذ پوست می‌شود، که می‌تواند موجب ایجاد آکنه شود. عقیده بر این است که تستسترون، فعالیت غدد سبابه را افزایش می‌دهد، از این جهت است که بسیاری از نوجوانان هم مانند مصرف کنندگان استروئیدها دارای پوست‌هایی چرب و پر از جوش هستند.

ممکن است بعضی افراد بتوانند آکنه در اندازه های کم را تحمل کنند، اما آکنه بیش از حد می‌تواند اعتماد به نفس شخص را تحت تأثیر قرار دهد، به خصوص اگر مصرف کننده استروئید را برای بهبود زیبایی ظاهری خود استفاده می‌کند و روی ظاهر خود حساسیت داشته باشد. آکنه می‌تواند نشان‌های قرمز رنگی بر روی پوست بر جا بگذارد، و در برخی موارد جای زخمی از خود باقی بگذارد.

ژنیکوماستی (رشد سینه)

اثرات جانبی مرتبط با مصرف استروژن را می‌توان در مصرف استروئیدها مشاهده کرد، بنابراین مصرف کنندگان معمولاً ترجیح می‌دهند که برای مواردی که هر گونه عوارض جانبی نامطلوبی مشاهده شود داروهای آنتی آروماتاز و آنتی استروژن را در دسترس داشته باشند. یک مصرف کننده همچنین باید پس از دوره استروئید، یعنی زمانی که تولید طبیعی هورمون‌ها به حالت اول بر می‌گردد هم مراقب این عارضه باشد.

ژنیکوماستی، یا رشد سینه، عارضه‌ای است که بسیاری از استروئیها با خود به همراه دارند. این عارضه معمولاً با احساس خارش در نوک سینه‌ها شروع می‌شود، بعد ممکن است نوک سینه‌ها باد کنند. اگر این مشکل درمان نشود می‌تواند وخیم تر هم شده و منجر به رشد زیاد سینه‌ها شود، که تنها با جراحی می‌توان آن را اصلاح کرد.

آسیب های کبدی

برخی از استروئیدهای خوراکی، مانند دیانابول (Dianabol) (یک استروئید خوراکی بسیار رایج که توسط بسیاری از آزمایشگاه‌های زیرزمینی تولید می‌شود) موجب عوارض کبدی شده و احتمال آسیب زدن به کبد را به همراه دارند. این استروئیدهای خوراکی 17 alpha-alkylated هستند، که زیست فعالی استروئیدها را افزایش می‌دهد، اما ممکن است برای کسانی که سابقه مشکلات کبدی داشته‌اند، یا داروهای دیگری مصرف می‌کنند که کبد را تحت فشار قرار می‌دهد، یا افرادی که الکل مصرف می‌کنند، یا تحت یک دوره استروئید دراز مدت یا با دوز بالا هستند آسیب‌زا باشد.

برای کمک به کبد، می توان برخی مکمل‌ها، مانند گیاه خار مریم، Liv-52 و آلفا لیپوئیک اسید (ALA) را استفاده کرد، اما به هیچ عنوان نمی‌توان از این مکمل انتظار اثرات جادویی داشت.

طاسی با الگوی مردانه

استروئیدهای آندروژنیک، مانند تستوسترون و دیانابول، می توانند سرعت ریزش مو در مردان را افزایش دهند. کسانی که مستعد ریزش مو هستند می‌توانند استروئید دیگری را انتخاب کنند، یا تصمیم بگیرند که مصرف استروئید را به طور کامل کنار بگذارند. فیناستراید (Finasteride) که تبدیل تستسترون به DHT را کاهش می‌دهد می‌تواند کمک کننده باشد.

منبع: fitnessuncovered

آیا می خواهید نفر بعدی باشید؟

افراد بسیار زیادی با خواندن کتاب های ما توانسته اند بهترین و دلخواه ترین بدن خود را بسازند. آیا آماده هستید که شروع کنید و بدنی ایده آل داشته باشید؟

اگر می خواهید که قدم به قدم بدانید چگونه سریع تر از چیزی که فکر می کنید بدنی قوی، بدون چربی و عضلانی داشته باشید پس شاید بخواهید که نگاهی به پرفروش‌ ترین کتاب‌ های ما بیندازید.

در اینجا مقدار کمی از کتاب را برای شما افشا می‌ کنیم تا بدانید چه چیزی یاد می گیرید:

  • ۷ تا از بزرگ ترین شایعه های عضله سازی و اشتباه که باعث می شود شما عضلات کوچک و ضعیف باقی بمانند و احساس ناامیدی داشته باشید.
  • تهیه کردن برنامه غذایی که به شما امکان می‌ دهد تا به آسانی عضله سازی، چربی سوزی و سلامتی را با خوردن غذاهایی که دوست دارید تجربه کنید.
  • ۵ تا از بزرگ ترین افسانه های چربی سوزی و اشتباه که باعث می شود خانم ها اضافه وزن خود را حفظ کنند و دچار ناامیدی و سردرگمی شوند.
  • سیستم تمرینی که باعث می شود حداکثر نتایج را با تلاش خود به دست آورید و نیازی نیست که بیشتر از ۳ تا ۶ ساعت در هفته وقت خود را در باشگاه بگذرانید و همچنین انرژی بالاتری داشته باشید.

در پایان می توان گفت که شما قادر خواهید بود که به یک بدن هالیوودی دست پیدا کنید. در این مسیر نیازی نیست تا ساعت های زیادی در باشگاه باشید، گرسنگی بکشید و تمرینات طاقت فرسای هوازی انجام دهید.

کتاب های ما راه درست را به شما نشان می دهند تا بتوانید بدن خود را بسازید و به آن افتخار کنید.

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم