جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عوامل یبوست و راه درمان

عوامل یبوست و راه درمان

آنچه در این مطلب خواهید خواند

5/5 - (3 امتیاز)

یبوست وضعیت ای در دستگاه گوارش می باشد که دفع مدفوع در افراد کار سختی می شود. در اغلب موارد  یبوست به این خاطر اتفاق می‌ افتد که روده بزرگ آب بسیار زیادی را از مواد غذایی موجود در این قسمت جذب می کند.

هر چه سرعت حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش آهسته تر باشد آب بیشتری در روده بزرگ از مواد غذایی جذب خواهد شد. در نتیجه دفع کردن مدفوع کاری بسیار سخت خواهد بود.

هنگامی که این مسئله رخ دهد خالی کردن شکم بسیار دردناک می شود. این مقاله دلایل اصلی یبوست را توضیح داده همچنین به شرح درمان و پیشگیری آن می‌پردازند.

حقایقی درباره یبوست

در اینجا برخی از نکات کلیدی یبوست را آورده‌ ایم و همچنین در ادامه به جزئیات و شواهد علمی را بیان می کنیم.

  • معمولاً یبوست به این دلیل اتفاق می‌ افتد که آب بسیار زیادی از مواد غذایی جذب می شود.
  • از جمله دلایل ایجاد یبوست عدم فعالیت فیزیکی ، داروهای پزشکی و پا به سن گذاشتن است.
  • در برخی موارد پوست با تغییر سبک زندگی درمان می شود.
  • به عنوان آخرین مرحله از ملین ها استفاده کنید.

نشانه های یبوست

از نشانه های اصلی یبوست می توان به تقلا و سختی زیاد در دفع مدفوع را نام برد. دفع کردن مدفوع کمتر از حد نرمال از دیگر نشانه های یبوست است. همچنین دیگر نشانه ها عبارتند از:

  • درد معده
  • گرفتگی شکم
  • احساس نفخ و تهوع
  • از دست دادن اشتها

عوامل یبوست

دلیل یبوست جذب آب بیش از حد در روده بزرگ است. این مسئله زمانی اتفاق می ‌افتد که عضلات روده بزرگ به آهستگی یا مقدار ناکافی منقبض شوند که باعث می شود مدفوع به آهستگی حرکت کرده و آب بیشتری از دست بدهد.

مواردی که در ادامه آمده اند اصلی ترین دلایل ایجاد یبوست هستند.

1.کمبود فیبر در رژیم غذایی

افرادی که یک رژیم غذایی حاوی مقدار خوبی از فیبر دارند به طور قابل ملاحظه‌ ای کمتر از یبوست رنج می برند. بسیار مهم است که مواد غذایی غنی از فیبر مانند میوه و سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید.

فیبر باعث بهبود حرکت مدفوع شده و از یبوست پیشگیری می‌ کند. اما مواد خوراکی با چربی بالا مانند گوشت و ، تخم مرغ و پنیر فیبر پایینی دارند.

2.عدم فعالیت فیزیکی

در صورتی که فردی از نظر فیزیکی بدون فعالیت باشد یبوست رخ می دهد. به خصوص که این مسئله یکی از موارد اصلی در افراد پا به سن گذاشته می باشد.

برای افرادی که مدت زمان طولانی در بستر بیماری قرار دارند خطر ابتلا به یبوست در آنها به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. محققان و متخصصان هنوز از دلیل این اتفاق مطمئن نیستند. برخی بر این باورند که فعالیت فیزیکی باعث بالا نگه داشته شدن متابولیسم می‌ شود که به همین خاطر فرایند ها در بدن سریع تر رخ می‌ دهند.

افراد پا به سن گذاشته و زندگی ساکن تری نسبت به جوانان دارند بنابراین در خطر بالاتری از یبوست هستند. در نتیجه می توان گفت افرادی که از نظر فیزیکی فعالیت دارند احتمال ابتلا به یبوست در آنها نسبت به افراد غیر فعال بسیار پایین تر است.

3.داروهای پزشکی

رایج ترین داروهای پزشکی که باعث یبوست می شوند عبارتند از:

  • داروهای مسکن مانند استامینوفن کدئین ، اکسی کدون و هیدرومورفون.
  • داروهای ضد افسردگی از جمله آمی تریپتیلین و ایمی پرامین.
  • داروهای ضد تشنج از جمله فنی توئین و کاربامازپین.
  • داروهای مسدودکننده کانال کلسیم مانند دیلتیازم و نیفدیپین.
  • داروهای ضد اسیدی حاوی آلومینیوم مانند آمفوژل و باسال ژل.
  • داروهای ادرارآور مانند کلرتیازید.

4.شیر

برخی افراد هنگامی که محصولات لبنی و شیر استفاده می‌ کنند دچار یبوست می‌ شوند.

5.سندروم روده تحریک پذیر

افرادی که از سندروم روده تحریک پذیر رنج می برند بیشتر دچار یبوست می شود تا افراد دیگر.

6.حاملگی

حاملگی باعث تغییرات هورمونی می شود و به همین خاطر خانم ها نسبت به یبوست بیشتر مستعد می شوند. ممکن است که رحم باعث متراکم تر شدن روده شود که نتیجه آن حرکت آهسته مواد غذایی خواهد بود.

7.پا به سن گذاشتن

با افزایش سن متابولیسم نیز آهسته می شود که نتیجه آن فعالیت کمتر روده ها است. عضلات دستگاه گوارش با پا به سن گذاشتن به خوبی سال‌ های جوانی کار نمی کنند.

8.تغییرات در روتین شما

هنگامی که افراد مسافرت می کنند روتین عادی آنها نیز تغییر می کند. این تغییرات در دستگاه گوارش شما هم اثر گذاشته که برخی اوقات نتیجه آن روی پوست است. وعده های غذایی در زمان های مختلفی خورده می شوند یا فرد در ساعات متفاوتی به رختخواب می رود و بیدار می شود. تمامی این تغییرات باعث افزایش خطر ابتلا به یبوست می شوند.

9.مصرف بیش از حد ملین ها

برخی افراد باور دارند که حداقل باید یک بار شکم آنها در روز کار کند که این مورد صحیح نیست. با این حال برخی افراد برای اینکه از کارکردن شکم مطمئن شوند از ملین ها استفاده می کنند.

ملین ها در حرکت مدفوع موثر هستند. با این حال استفاده منظم از ملین ها باعث می شود که بدن بدن شما تنبل شده و رفته رفته برای مشاهده اثرات ملین ها مقدار مصرف آن را افزایش دهید.

ملین ها در شما عادت ایجاد می کنند بدان معنا که بدن به آنها وابسته شده و در صورت قطع مصرف ملین ها خطر یبوست به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

10.به هنگام نیاز دستشویی نمی روید

اگر افراد دفن کردن مدفوع را نادیده بگیرند رفته رفته این ضرورت در آنها کمتر شده و و فرد با سپری شدن مدت زمان طولانی نیز احساس به دستشویی رفتن پیدا نمی کند. این تاخیر پیدا کردن باعث خشک تر شدن مدفوع و دفع سخت تر آن می شود.

11.به مقدار کافی آب بنوشید

اگر از قبل یبوست دارید نوشیدن بیشتر مایعات شاید کارساز نباشد. اما با این حال نوشیدن منظم مقدار زیاد آب باعث کاهش خطر ابتلا به یبوست می شود.

بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ های حاوی کافئین باعث دهیدراته شدن و وخیم تر شدن یبوست می شوند. همچنین الکل باعث دی هیدراته شدن بدن می گردد و افرادی که مستعد یبوست هستند یا یبوست دارند باید از آن بپرهیزند.

12.مشکلات روده بزرگ یا راست روده

تومورها باعث متراکم شدن یا محدود شدن عبور مدفوع و در نتیجه یبوست می شود. همچنین بافت های زخمی شده کیست های گوارشی ٬ کیست گوارشی و باریک شدن غیر نرمال روده بزرگ یا راست روده نیز منجر به یبوست خواهند شد.

13.دیگر شرایط و بیماری ها

بیماری های وجود دارند که باعث آهسته شدن حرکت مدفوع در روده بزرگ ، راست روده و یا معقد می شوند که نتیجه آن نیز یبوست است. از جمله اینها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلالات عصبی: مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) ، پارکینسون ، سکته مغزی ، آسیب های ستون فقرات و آسیب های روده ای نیز منجر به یبوست می شوند.
  • شرایط متابولیسم و غدد درون ریز: اوره خون ، دیابت ،هایپر کلسمی ، کنترل ضعیف قند خون و کم کاری تیروئید.
  • بیماری های سیستمی: بیماری های وجود دارند که در تعدادی از بافت ها و ارگان ها یا همچنین تمام بدن اثر می گذارند که از جمله آنها می توان به لوپوس ، تصلب پوست و آمیلوئیدوز اشاره کرد.
  • سرطان: پوستی که در افراد مبتلا به سرطان رخ می دهد دلیل اصلی آن به خاطر استفاده از داروهای پزشکی و شیمی درمانی است.

درمان یبوست

در اکثریت موارد یبوست را بدون هر گونه مداوا یا ایجاد خطری برای سلامتی می توان درمان کرد. با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مانند انجام ورزشی بیشتر ، مصرف فیبر بیشتر و نوشیدن آب بیشتر می توان درمان کرد.

معمولا در اغلب موارد نیز استفاده از ملین ها درمان موفقیت آمیز هستند اما باید با دقت زیاد و تنها در زمان ضرورت استفاده کرد. در برخی شرایط حاد نیز شخص نیاز به تجهیزات پزشکی دارد.

همچنین به خاطر داشته باشید که ممکن است برخی یبوست ها به خاطر بیماری یا شرایط خاص ایجاد شوند.

داروهای ملین

به عنوان آخرین راه حل می توانید از این ملین‌ها استفاده کنید:

  • محرک ها: این داروها باعث می شود که عضلات روده روندی انقباضی داشته باشند.
  • روان کننده ها: این ملین ها به حرکت بهتر مدفوع در روده بزرگ کمک می‌کند که از جمله آنها می‌ توان به روغن های مینرال اشاره کرد.
  • مکمل های فیبر: شاید بتوان گفت که این مکمل ها بی خطرترین ملین هستند. شما باید این مکمل ها را به مقدار بسیار زیادی آب میل کنید.

درمان طبیعی یبوست

روش های محدودی برای تسکین نشانه های یبوست بدون استفاده از دارو های پزشکی وجود دارد. این روش ها عبارتند از:

  • افزایش مقدار فیبر دریافتی: افراد مبتلا به یبوست باید ۱۸ تا ۳۰ گرم فیبر در روز استفاده کنند. مصرف میوه و سبزیجات تازه همچنین غلات غنی شده با فیبر بالا انتخاب های خوبی هستند.
  • نوشیدن آب: نوشیدن مقدار زیادی از آب هیدراته شدن بدن کمک می کند.
  • حجم دهنده ها: اضافه کردن این مواد به رژیم غذایی باعث حرکت آسان‌ تر و دفع راحت تر می‌ شود. از جمله این حجم دهنده ها می توان به آرد سبوس اشاره کرد.
  • ورزش منظم: انجام ورزش منظم باعث انجام فرایندهای بهتر بدنی ازجمله دفع مدفوع می شود.
  • داشتن برنامه مشخص: داشتن زمان و مکان به خصوص در روز برای دستشویی رفتن بدون هیچگونه فشار.
  • جلوگیری از نگه داشتن دستشویی: برای کاهش اثرات یبوست هنگامی که نیاز به دستشویی رفتن بود حتما این کار را انجام دهید.

عوارض یبوست

یبوست به نوبه خود باعث ایجاد ناراحتی می شود اما تهدیدی برای زندگی به حساب نمی آید. اما با این حال یبوست شدید باعث ایجاد برخی شرایط جدی می شود. این شرایط عبارتند از:

  • خونریزی روده بعد از فشار زیاد برای تخلیه
  • شکاف معقدی
  • بواسیر و ورم که به خاطر التهاب رگ های راست روده ایجاد می شود

ارائه شده توسط تیم دوپامین
منبع: medicalnewstoday

تنها با ذکر منبع راضی به کپی کردن مطالب سایت دوپامین فیت هستیم

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم