جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چه غذاهایی شما را چاق می کنند؟!

چه غذاهایی شما را چاق می کنند؟!

آنچه در این مطلب خواهید خواند

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

افراد به خاطر پرخوری و دلایل دیگر چاق می شوند. یکی از دلایل اصلی مصرف مقدار زیاد کالری است. با توجه به این حرف برخی از غذاهای مشخص به طور قطع برای شما مسئله ساز خواهند بود. غذاهای فرآوری شده حاوی مقدار بسیار زیادی چربی، شکر و نمک هستند و کنار گذاشتن این غذاها بسیار سخت می باشد.

در اینجا لیستی از ۱۰ غذای بسیار چاق کننده را به شما معرفی می کنیم.

۱. سودا

نوشیدنی سودای شیرین شده یکی از چاق کننده ترین خوراکی‌هایی می‌باشد که می‌توانید وارد بدن خود کنید. نوشیدنی های شیرین شده هیچگونه مواد مغذی ضروری در خود ندارند و تنها مقدار زیادی از کالری به رژیم غذایی شما اضافه می‌کنند. (1)

مطالعات نشان می‌‌دهند افرادی که نوشیدنی شیرین شده سودا را بسیار مصرف می‌کنند احتمال افزایش وزن در آنها نسبت به دیگر افراد بیشتر است. (23)

یک مطالعه نشان داد افرادی که بیشتر از حد نرمال نوشیدنی سودا مصرف می‌کنند تا ۱۷ درصد کالری مصرفی آنها بیشتر می‌‌شود. در طول مدت این مورد به راحتی منجر به افزایش قابل ملاحظه وزن می‌شود. (4)

همچنین نوشیدنی‌های سودا باعث افزایش خطر ابتلا به چاقی شده که با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سرطان در ارتباط است. (5678)

خلاصه: نوشیدنی سودا هیچگونه ماده مغذی ضروری برای شما اضافه نمی کند و تنها حاوی کالری است. افرادی که از نوشیدنی سودا استفاده می‌ کنند احتمال افزایش وزن در آنها بسیار بیشتر خواهد بود.

 

۲. قهوه های شیرین شده

قهوه یک نوشیدنی بسیار مفید برای سلامتی است. با این وجود قهوه‌های شیرین شده حاوی شکر یا مواد شیرین کننده می‌باشند که این مواد حاوی شکر به اندازه‌ی یک قوطی کوکا کولا هستند.

همانند سودا، مصرف قهوه‌های شیرین شده باعث ایجاد چاقی در ناحیه شکم و همچنین صدمه به سلامتی شما می‌ شود. (91011)

خلاصه: نوشیدنی‌های قهوه شیرین شده که حاوی شکر یا شیرین کننده ها می‌باشند مقدار بسیار زیادی کالری در خود دارند. مصرف مداوم این نوشیدنی‌ها باعث چاقی در شما می‌شود.

 

۳. بستنی

اغلب بستنی‌های تجاری حاوی شکر بالایی هستند و از آن جایی که بستنی به عنوان یک دسر استفاده می‌‌شود و باعث شده تا مقدار بسیار زیادی از کالری وارد رژیم غذایی شما گردد. اگر شما از خوردن بستنی لذت می‌برید پس بهتر است که گاه خود را یک بستنی مهمون کنید.

برای انتخاب بستنی سالم‌تر مدلی را انتخاب کنید که کمتر از ۱۵ گرم شکر در هر بار مصرف وارد بدن شما کند. همچنین به حجمی که می‌خواهید بخورید دقت داشته باشید.

خلاصه: اغلب بستنی های تجاری سرشار از شرکت بوده که مقدار بسیار زیادی از کالری را به وعده غذایی شما اضافه می کنند.

 

۴. پیتزا

پیتزا‌های تهیه شده در فست فودها یکی از محبوب ترین غذاهای بدون ارزش غذایی به خصوص در میان افراد جوان و نوجوان می‌باشد. پیتزا غذای بسیار خوشمزه‌‌ای است اما حاوی مقدار بالایی از چربی، کربوهیدرات‌‌های تصفیه شده و کالری می‌‌باشد.

برخی از انواع پیتزاهای محبوب حاوی مقدار بسیار زیادی از پنیر و گوشت فراوری شده هستند. مصرف مقدار زیادی از این گوشت‌ها با چاقی در ارتباط بوده و همچنین باعث افزایش خطر ایجاد وضعیت نامناسب برای سلامتی مانند بیماری‌‌های قلبی و برخی سرطان‌ها می‌شود. (1314151617)

با این وجود تمام پیتزاها به‌ صورت یکسانی تهیه نمی‌شوند. اگر شما به پیتزا علاقه بسیار زیادی دارید و می‌خواهید که در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد پیتزاهایی را انتخاب کنید که از ترکیبات سالم مانند سبزیجات و خمیرهای پیتزاهای حاوی غلات کامل تهیه شده باشد. (181920)

خلاصه: پیتزاهای موجود در فست فودها حاوی کالری بالا و گوشت های فراوری شده می باشد. پس اگر علاقه مند به خوردن پیتزا هستید از پیتزاهایی انتخاب کنید که حاوی ترکیبات سالم بوده یا خودتان در خانه پیتزا تهیه کنید.

 

۵. پیراشکی و کوکی ها

کوکی‌ها و پیراشکی‌ها حاوی مقدار بسیار بالایی از شکر، آرد‌های تصفیه شده و چربی اضافی می‌باشند. همچنین این خوراکی‌ها حاوی کالری فوق العاده بالایی هستند بنابراین برای اینکه بتوانید وزن خود را تحت کنترل داشته باشید باید مقدار دریافت این مواد را محدود کنید.

اگر میل شدیدی به خوردن کوکی دارید به جای انتخاب یک کوکی بزرگ یا حتی یک بسته از کوکی یک دانه کوچک از آن را انتخاب کنید. این به شما کمک می‌کند که هم از خوردن کوکی لذت ببرید و هم از دریافت مقدار بسیار زیاد کالری و شکر جلوگیری کنید. (212223)

همچنین یک پیراشکی در اندازه متوسط حاوی بیشتر از ۲۰۰ کالری است. حتی برخی از پیراشکی‌های رنگ و لعاب دار بیشتر از ۳۰۰ کالری در خود دارند. برای بهینه نگه داشتن وزن و سلامتی خود تا جای ممکن از پیراشکی‌ها دوری کنید.

خلاصه: کوکی‌ها و پیراشکی‌ها حاوی کالری و شکر بالایی هستند. اگر می‌خواهید که از این خوراکی‌ها بخورید یک عدد در اندازه‌ی کوچک انتخاب کنید.

 

۶. سیب زمینی سرخ شده و چیپس سیب زمینی

سیب زمینی سرخ شده یک انتخاب بسیار محبوب برای میان وعده یا کنار غذا می‌باشد به خصوص اگر در بیرون غذا می‌خورید. با این وجود مقدار متوسط مصرف سیب زمینی سرخ شده یعنی ۱۳۹ گرم به طور معمول ۴۲۷ کالری داشته که باعث می‌‌شود یک میان وعده با مخلفات کنار بشقاب با کالری بسیار بالا باشد.

اغلب سیب زمینی‌های سرخ شده‌ی از پیش آماده شده حاوی چربی و نمک بالایی بوده و این قابلیت را دارند که در مصرف آن‌ها زیاده روی کنید. (242526)

همچنین سیب زمینی سرخ شده اغلب به همراه دیگر غذاهای کم ارزش مانند سس کچاب مصرف می‌‌شود. این باعث می‌‌شود تا تنها در یک وعده غذا کالری بسیار زیادی دریافت کنید که این امر منجر به افزایش وزن می گردد. در حقیقت چندین مطالعه نشان می‌‌دهند که سیب زمینی سرخ کرده با افزایش وزن در ارتباط است. (2728)

چیپس سیب زمینی هم مانند سیب زمینی سرخ شده حاوی چربی بالا کربوهیدرات‌ های تصفیه شده و نمک می‌باشد. همچنین در مطالعات مشاهده‌ای مشخص شد که سیب زمینی با افزایش وزن مرتبط است. حتی یک مطالعه نشان داد که چیپس سیب زمینی چاق کننده ترین غذا می‌باشد. (29)

سیب زمینی پخته شده یا بخار‌پز شده بسیار سالم‌تر هستند.

 

خلاصه: سیب زمینی سرخ شده و چیپس سیب زمینی حاوی چربی بالا، کربوهیدرات‌ های تصفیه شده و نمک می‌باشند. مطالعات نشان می‌‌دهند که هر جای این خوراکی ها با افزایش وزن در ارتباط هستند.

 

۷. کره بادام زمینی

مصرف مقدار متعادلی از کره ی بادام زمینی برای سلامتی مفید است. در صورتی که کره بادام زمینی از دانه‌ی بادام زمینی کامل و بو داده شده با مقدار کمی نمک تهیه شده باشند آن کره ی بادام زمینی بسیار فوق‌‌العاده خواهد بود.

در حقیقت مصرف آجیل‌ها و بادام‌ها باعث کاهش وزن و سلامتی بهتر می‌‌شود. (3031323334)

با این وجود کره بادام‌ زمینی تجاری اغلب حاوی شکر اضافی، روغن های هیدروژنه و مقدار بسیار زیادی از نمک هستند. این نوع از کره های بادام زمینی به طور قطع برای سلامتی مضر خواهند بود. (353637)

بادام زمینی تجاری حاوی مقدار بسیار زیادی کالری بوده و به راحتی می‌‌توان در مصرف آن زیاده‌ روی کرد. اگر می‌توانید مقدار دریافت این ماده‌ی غذایی را محدود کنید بنابراین وجود کره بادام زمینی در رژیم غذایی شما مسئله ساز نخواهد بود. با این وجود اگر در کنترل حجم دریافت کره ی بادام زمینی دچار مشکل هستید بهتر است که از آن دوری کنید.

خلاصه: اغلب کره های بادام زمینی تجاری حاوی مقدار بسیار زیادی از شکر و چربی هستند و در صورتی که در مصرف آن‌ ها زیاده‌ روی کنید به راحتی باعث افزایش وزن در شما می شوند.

 

۸. شکلات شیری

شکلات تلخ مزایای بسیار زیادی برای سلامتی از جمله بهبود سلامت قلب و عملکرد مغزی برای شما به همراه دارد. (383940414243)

با این وجود اغلب شکلات های شیری حاوی مقدار بسیار زیادی شکر هستند. این نوع از شکلات هم شکر و هم چربی بسیار بالایی دارد و مانند دیگر غذاهای کم ارزش به راحتی می‌توان در مصرف آن‌ها زیاده‌ روی کرد.

خلاصه: برخلاف شکلات تلخ٬ شکلات شیری حاوی مقدار بسیار زیادی از شکر هستند. شکلات شیرین به خاطر طعم بسیار فوق العاده می توان مقدار بسیار زیادی از آن را مصرف کرد.

 

۹. آبمیوه

آبمیوه می‌‌تواند یک انتخاب سالم باشد اما با این وجود اغلب آبمیوه‌های تجاری حاوی مقدار بسیاری از شکر و به اندازه‌ی سودا هستند. همچنین آب میوه فاقد فیبر و دیگر مواد مغذی موجود در میوه های کامل می‌باشد. (4445)

مصرف بیش از حد آبمیوه باعث افزایش خطر ابتلا به چاقی به خصوص در کودکان می‌‌شود. (464748)

میوه کامل بسیار سالم تر بوده که باعث کاهش وزن نیز می‌گردد. (495051)

اگر می‌خواهید که آب میوه را وارد رژیم غذایی خود کنید بهتر است که آب میوه شیرین نشده و ۱۰۰ درصد طبیعی را انتخاب کنید و حداکثر روزانه ۱۵۰ میلی لیتر مصرف کنید. (5253)

خلاصه: آب میوه حاوی مقدار بسیار زیادی از شکر است و نوشیدن مقدار بسیار زیادی از این ماده غذایی با خطر افزایش چاقی در ارتباط است.

 

۱۰. غذاهای فرآوری شده

نشان داده شده است که افزایش مصرف غذاهای فرآوری شده از عوامل اثرگذار در همه‌گیر شدن چاقی می‌باشد. (54555657)

غذاهای فرآوری شده ظاهر و تامین همانند غذاهای واقعی دارند اما در بسیاری از موارد در مقایسه با غذاهای خانگی حاوی مقدار پایینی از مواد مغذی هستند. (58)

تمام غذاهای فرآوری شده بد نیستند فقط به خاطر داشته باشید که به هنگام خرید برچسب ارزش غذایی روی آن را مطالعه کنید. با این حال اغلب غذاهای فرآوری شده حاوی کالری بالای بوده که باعث پایین آمدن کیفیت رژیم غذایی شما می‌شوند. (5960)

با  محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده می‌توانید از دریافت کالری‌های غیر ضروری اجتناب کرده و کیفیت رژیم غذایی خود را بهبود ببخشید.

خلاصه: کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده حاوی چربی ، شکر و نمک باعث بهبود کیفیت رژیم غذایی شما و جلوگیری از افزایش وزن می شود.

 

نتیجه گیری

افراد به این خاطر چاق می‌شوند که بیشتر از کالری سوزانده شده کالری دریافت می‌کنند.به همین خاطر تلاش کنید تا با دوری از مصرف غذاهای توصیه شده از چاقی جلوگیری کنید.

ارائه شده توسط تیم دوپامین
منبع: healthline

 

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم