جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای کامل مکمل پروتئین وی

راهنمای کامل مکمل پروتئین وی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

5/5 - (5 امتیاز)

پروتئین ها یکسان نیستند. برخی از شکل های پروتئینی مانند وی بهتر از دیگر پروتئین ها بهتر هستند. پروتئین وی حاوی مقدار بسیار بالایی از آمینو اسیدهای ضروری است که به سرعت جذب می‌ شوند. (1)

پژوهش های بی شماری نشان می دهند که پودر پروتئین وی به افزایش قدرت، توده عضلانی و کاهش چربی بدن کمک می کند. (2)

پروتئین وی فراتر از یک پودر پروتئینی است. در پودر وی مواد مغذی بسیار زیادی گنجانده شده که برخی از آنها اثر قدرتمند بیولوژیکی دارند.

در حقیقت پژوهش های باکیفیت زیادی بر روی پروتئین وی انجام شده که نشان داده از بهترین مکمل های پروتئینی در سراسر جهان است. پودر پروتئین وی برای بهبود افسردگی، فشارخون و قند خون مفید بوده و حتی باعث درمان نشانه های سرطان و اچ آی وی می شود. (3)

در حقیقت پودر پروتئین وی یکی از بهترین مکمل ها می باشد که مطالعات زیادی بر روی آن صورت گرفته است. این مقاله به بررسی جزئیات پودر پروتئین وی پرداخته و نشان می دهد که چگونه باعث دستیابی به هدف شما می شود.

پودر پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی چیست

پروتئین وی ترکیبی از پروتئین های ایزوله وی می باشد. پروتئین وی بخش مایع شیر بوده که به هنگام تولید پنیر از آن جدا می شود. در واقع شیر حاوی دو پروتئین اصلی کازئین (۸۰ درصد) و وی (۲۰ درصد) است. پروتئین وی در بخش مایع شیر یافت می شود. هنگامی که پنیر تولید می شود بخش چربی شیر دلمه می بندد و پروتئین وی به عنوان یک محصول جانبی از آن به دست می آید. (4)

اگر تا به حال درب قوطی ماست را باز کرده باشید و مایع شناور روی آن را دیده اید حالا بدانید که آن مایع، پروتئین وی است. در گذشته تولید کنندگان پنیر قبل از اینکه متوجه ارزش تجاری پروتئین وی باشند عادت داشتند تا این بخش پروتئینی را دور بریزند. (5)

بعد از این که پروتئین وی در طول فرآیند تولید پنیر جدا شد بر روی پروتئین وی چندین مرحله فرایند صورت می گیرد تا به چیزی تبدیل شود که عموماً افراد آن را به عنوان پروتئین وی می شناسند. پروتئین وی را می توان به شیک، وعده غذایی و وعده های پروتئینی خود اضافه کرد. (6)

مکمل پودر پروتئین وی به تنهایی مزه خیلی خوبی ندارد به همین خاطر اغلب به آن طعم اضافه می کنند. شکلاتی، وانیلی و توت فرنگی از طعم های محبوب مکمل وی هستند. بسیار مهم است که قبل از خرید مکمل پروتئین وی لیست ترکیبات آن را مطالعه کنید زیرا که برخی از پروتئین های وی حاوی افزودنی های ناسالم مانند شکر تصفیه شده هستند.

مکمل پروتئین وی یک راه آسان برای اضافه کردن ۲۵ تا ۵۰ گرم پروتئین به برنامه غذایی روزانه شما می باشد. مصرف پروتئین کافی برای بدن سازان و دوست داران تناسب اندام و همچنین افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند یا می‌ خواهند کمبود پروتئین موجود در رژیم خود را جبران کنند بسیار مهم است.

همچنین مکمل پروتئین وی طعم دار شده‌ مزه دلنشینی دارد و می‌ توان از آن برای تهیه کردن دستورهای غذایی سالم مانند اسموتی استفاده کرد و طعم فوق العاده ای را به وجود آورد. در کل می ‌توان گفت که اکثر افراد قادر به تحمل کردن پروتئین وی می باشند اما با این وجود برخی افراد که به لاکتوز حساسیت دارند باید مراقب این مکمل باشد. همچنین برخی افراد هستند که به پودر پروتئین وی آلرژی دارند. (7)

خلاصه: مکمل پروتئین وی ترکیبی از پروتئین های موجود در وی می باشد که فرمی از محصول جانبی پنیر است. معمولا مکمل پروتئین وی به صورت طعم دار شده به فروش می رسد که می توانید از آن برای اضافه کردن به شیک های پروتئینی، وعده‌ های غذایی و وعده های پروتیینی بهره ببرید.

 

مکمل وی به دریافت بیشتر پروتئین و BCAA کمک می کند

دریافت پروتئین بیشتر با مکمل وی

پروتئین ها بلوک های ساختمانی اصلی بدن انسان هستند از این بلوک های ساختمانی برای ساخت انواع بخش های مهم هم بزرگ و هم کوچک استفاده می شود. از جمله این موارد می‌ توان به تاندون ها، ارگان ها، پوست و همچنین هورمون ها، آنزیم‌ ها ، انتقال دهنده های عصبی و انواع مولکول های بسیار ریز اشاره کرد. همچنین پروتئین ها بلوک های ساختمانی عناصر انقباضی در عضلات هستند.

پروتئین ها از به هم پیوستن آمینو اسیدها به وجود می‌ آیند. آمینو اسیدها مولکول های کوچک تری هستند و همانند مهره های تسبیح در ریسمان کنار هم قرار گرفتند. برخی از آمینو اسیدها توسط سلول های بدن تولید می شوند در حالی که دیگر آمینو اسیدها باید از طریق غذاها جذب شوند. آن دسته از آمینو اسیدهایی که باید از طریق غذاها جذب شوند آمینو اسیدهای ضروری نامیده می‌ شوند.

منابع پروتئینی که حاوی تمام ۹ آمینو اسید ضروری باشند انتخاب خیلی خوبی هستند و پروتئین وی یکی از آنهاست.. بخصوص می توان گفت که مکمل پروتئین وی حاوی مقدار بالایی از BCAA مهم مانند لوسین بوده همچنین مقدار بالایی از سیستئین را شامل می شود. (8)

مطالعات نشان می‌دهند که لوسین آنابولیک ترین (بالا برنده رشد) آمینو اسید است و سیستئین به بالا بردن سطح آنتی‌ اکسیدان سلولی یعنی گلوتاتیون کمک می کند. (910)

مکمل پروتئین وی اثر تحریک کننده رشد در بدن انسان دارد. در واقع شیر مادر ۶۰ درصد پروتئین وی در خود داشته اما شیر گاو حاوی ۲۰ درصد است. (11)

خلاصه: پودر پروتئین وی کیفیت بسیار بالایی دارد. این مکمل پروتئینی حاوی آمینو اسیدهای ضروری از جمله لوسین و سیستئین است.

پروتئین وی شامل سه نوع کنسانتره، ایزوله و هیدرولیز شده است

انواع پودر پروتئین وی

چندین نوع محبوب از پروتئین وی در اطراف ما وجود دارد. تفاوت اصلی میان انواع پروتئین های وی روش فرآوری است.

کنسانتره: این نوع از پودر پروتئین وی چیزی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پروتئین دارد. همچنین این پروتئین مقداری لاکتوز و چربی داشته که بهترین طعم را نیز دارا می باشد.

ایزوله: این نوع از پروتئین وی ۹۰ درصد یا بیشتر پروتئین در خود دارد. این پودر لاکتوز و چربی کمتری داشته و بسیاری از خاصیت های مواد مغذی موجود در پروتئین وی کنسانتره را از دست داده است.

هیدرو ایزوله: این نوع پودر پروتئین وی پیش گوارش بوده که باعث جذب سریع تر می شود. پروتئین وی هیدرو ایزوله نسبت به وی ایزوله باعث افزایش ۲۸ تا ۴۳ درصدی سطح انسولین می شود.

در مجموع به نظر می رسد که پودر پروتئین وی کنستانتره بهترین گزینه باشد که هم ارزان تر است و هم بسیاری از فواید مغذی موجود در پروتئین وی طبیعی را حفظ کرده است. همچنین افراد بسیار زیادی این مکمل پروتئینی را به خاطر مقدار چربی و لاکتوز کم ترجیح می دهند.

اگر شما پروتئین وی کنستانتره حساسیت دارید یا بر روی دریافت پروتئین بالا و کربوهیدرات چربی کم تأکید دارید پس باید از پروتئین وی ایزوله یا هیدرو ایزوله استفاده کنیدد. در خاطر داشته باشید

اگرچه پروتئین وی کنسانتره محبوبیت بیشتری دارد اما اکثر پژوهش ها درباره پروتئین وی ایزوله انجام شده است.

خلاصه: فرم عمده پروتئین وی به صورت کنسانتره، ایزوله و هیدرولیز می‌ باشد. مدل های مکمل پروتئین وی مقدار متفاوتی از پروتئین، طعم، قابلیت گوارش و قیمت را دارند.

مکمل وی چه تاثیری بر عضله و قدرت دارد

تاثیر پروتئین وی بر عضله سازی

شناخته‌ شده‌ ترین دلیل استفاده از مکمل وی افزایش توده عضلانی و قدرت می باشد. مکمل پروتئین وی در میان ورزشکاران، بدن سازان، مدل های فیتنس و همچنین افرادی که به دنبال بهبود عملکرد خود در باشگاه هستند بسیار محبوب است. اثرات اصلی پروتئین وی بر قدرت و عضلات عبارتند از:

بلوک های ساختمانی: این مکمل برای شما پروتئین و آمینو اسیدها را فراهم کرده که به عنوان بلوک های ساختمانی برای افزایش رشد عضلات مورد استفاده قرار می گیرد.

هورمون ها: پودر وی باعث افزایش ترشح هورمون های آنابولیکی مانند انسولین می‌ شود که رشد عضلات را تحریک می کند. (13)

لوسین: پروتئین وی حاوی مقدار بالایی از آمینو اسید لوسین می باشد که به عنوان تحریک کننده سنتز پروتئین عضلات در سطح ژنتیک و سلولی شناخته می شود.

جذب سریع: مکمل وی نسبت به دیگر پودرهای پروتیینی جذب بسیار سریع تری دارد و سوخت و ساز را بالا می برد.

مطالعات نشان می دهند که مکمل پروتئین وی در صورتی که درست قبل از وعده تمرینی، در حین تمرین یا بعد از آن مورد استفاده قرار گیرد اثر مثبت بر روی رشد عضلات دارد. اما به خاطر داشته باشید که سنتز پروتئین معمولاً در زمان بعد از تمرین به حداکثر خود می رسد. (17181920)

با این وجود بررسی پژوهش های اخیر نشان می دهد که مجموع دریافت پروتئین روزانه مهم ترین فاکتور مربوط به رشد عضلات است. چه پروتئین قبل یا بعد از تمرین استفاده شود به نظر نمی‌ رسد که مسئله بسیار مهمی باشد. (21)

هنگامی که پودر پروتئین و با دیگر مدل های پودرهای پروتئینی مانند پروتئین سویا مورد مقایسه قرار گرفت مشخص شد که معمولاً پروتئین وی عملکرد بهتری دارد. (2223)

هنگامی که پروتئین وی با کازئین مورد مقایسه قرار گرفته شواهد با یکدیگر در تناقض بودند. به نظر می رسد که پودر پروتئین وی در کوتاه مدت موثر بوده اما پروتئین کازئین در بلند مدت باعث تحریک رشد عضلات می شود، بنابراین اثرات این دو پروتئین شبیه به یکدیگر نخواهد بود. (2425262728)

به خاطر داشته باشید در صورتی که رژیم غذایی شما از قبل دچار کمبود پروتئین باشد استفاده از مکمل پروتئین وی بعید به نظر می رسد که اثر فوق العاده ای بر نتایج شما بگذارد. در این مطالعه انجام شده بر روی افراد پا به سن گذاشته که به مقدار کافی پروتئین مصرف می‌ کردند مشخص گردید که تفاوت زیادی در رشد عضلات میان رپروتئین وی و کربوهیدرات در طول ۱۲ هفته تمرین مقاومتی وجود ندارد. (29)

بنابراین شواهد اثرات پروتئین وی بر عضلات و قدرت متناقض است و همچنین شواهد در میان افراد نیز متفاوت خواهد بود. اگر شما از قبل مقدار بسیار زیادی گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات مصرف می کنید حداقل فایده را از پودر پروتئین وی خواهید برد.

خلاصه: شواهد بسیار زیادی وجود دارد که نشان می دهد مکمل پروتئین وی در رشد عضلات و افزایش قدرت موثر است.

پروتئین وی احساس سیری را افزایش می دهد

حتما به خوبی از این مسئله آگاه هستید که پروتئین به کاهش وزن کمک می کند. پروتئین به مراتب سیر کننده ترین درشت مغذی است. (30)

پروتئین، متابولیسم را چیزی بین ۸۰ تا ۱۰۰ کالری در روز بالا می برد. پروتئین باعث می‌ شود که افراد به طور خودکار تا ۴۴۱ کالری کمتر در روز مصرف کنند. (31323334)

در یک مطالعه مشخص گردید که تامین ۲۵ درصد از کل کالری ها با پروتئین باعث کاهش ۶۰ درصد میل شدید به غذا و همچنین پایین آمدن تمایل به میان وعده آخر شب می شود. (35)

مصرف مکمل پروتئین وی روش فوق العاده ای برای افزایش دریافت پروتئین می باشد که یکی از عوامل مهم کاهش وزن است. مطالعات نشان می دهند که جایگزین کردن پروتئین وی با دیگر منابع کالری به همراه ترکیب با تمرینات وزنه باعث کاهش وزن ۴ کیلویی شده و در عین حال توده عضلانی خود را نیز افزایش داده اید. (36)

بنابراین اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید استفاده از مکمل پروتئین وی هم برای کاهش وزن و هم بر حفظ توده عضلانی به شما کمک می کند. (3738)

خلاصه: مطالعات نشان می دهند که پروتئین به خاطر خاصیت افزایش متابولیسم و کاهش اشتها منجر به پایین آمدن وزن می‌ شود. پروتئین وی به افزایش چربی سوزی و در عین حال حفظ توده عضلانی نیز کمک می کند.

 

پروتئین وی چه فایده های دیگری دارد

پروتئین وی فراتر از یک مکمل پروتئینی با کیفیت است و مواد مغذی دیگری هم در خود دارد. از جمله این مواد مغذی می‌ توان به لاکتوفرین، بتا لاکتو گلوبولین، آلفا لاکتالبومین و ایمونوگلوبولین اشاره کرد. (39)

فراتر از عضله، قدرت و توده عضلانی، پروتئین وی فواید بی‌ شمار برای سلامتی به همراه دارد. از جمله این فواید می‌ توان به پایین آوردن فشار خون قند خون و کاهش نشانه های استرس و افسردگی اشاره کرد. (40414243)

همچنین تحقیقات نشان می دهند که مکمل پروتئین وی از شما در برابر سرطان، کاهش نشانه‌ های هپاتیت، افزایش تراکم استخوان ها، بهبود عملکرد سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به اچ آی وی و افزایش طول عمر در موش ها کمک می کند. (4445464748495051525354)

در واقع پروتئین وی مقدار بسیار زیادی آمینو اسید سیستئین داشته که به نظر می رسد فواید بسیار زیادی برای شما به همراه خواهد آورد. سیستئین این کار را با افزایش با افزایش سطح گلوتاتیون یعنی آنتی اکسیدان اصلی ماده سلولی در بدن انجام می دهد.

خلاصه: مکمل پروتئین وی علاوه بر فواید پروتئینی فواید بسیار زیادی برای شما به همراه دارد. پروتئین وی مقدار بالای آمینو اسید سیستئین در خود داشته که باعث افزایش آنتی اکسیدان گلوتاتیون شده که این به نوبه ی خود سودمندی های بسیاری برای سلامتی به همراه خواهد داشت.

چه مقدار پروتئین وی مصرف کنیم؟

توصیه رایج برای مصرف مکمل پروتئین وی ۱ تا ۲ اسکوپ (۲۵ تا ۵۰ گرم) در طول روز بعد از وعده تمرینی می باشد. به خاطر داشته باشید در صورتی که مقدار دریافت پروتئین شما بالا است، اضافه کردن پروتئین وی به رژیم غذایی تان کاملاً غیر ضروری خواهد بود.

با وجود نگرانی‌ هایی که درباره اثرات جانبی پروتئین یعنی آسیب های کلیوی و پوکی استخوان وجود دارد اما این موارد صحیح نیست. در حقیقت مطالعات نشان می دهند که پروتئین از شما در برابر پوکی استخوان محافظت کرده و در عین حال هیچ اثر منفی بر روی سلامت کلیه ها نخواهد داشت. (57585960)

اگرچه افرادی که مشکلات کبدی و کلیوی دارند باید از مصرف پودر پروتئین وی پرهیز کرده یا حداقل با دکتر خود قبل از مصرف آن مشورت کنند. همچنین مصرف بیش از حد پروتئین وی باعث مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، نفخ، اسهال، درد و گرفتگی عضلات شکم می شود.

در صورتی که شما تحمل پروتئین وی کنستانتره را ندارید پس وی ایزوله یا هیدرو ایزوله انتخاب های مناسب تری هستند یا می توانید به جای استفاده از پروتئین وی غذاهای سرشار از پروتئین میل کنید.اما در کل می‌ توان گفت که مکمل پروتئین وی کاملا بی خطر بوده و افراد بدون ترس از ایجاد هیچگونه مشکلی می‌ توانند آن را مصرف کنند.

نتیجه گیری

در کل می‌ توان گفت که پروتئین وی یک راه فوق العاده سالم برای اضافه کردن پروتئین بیشتر به رژیم است. پروتئین وی منبع پروتئین با کیفیت بوده که به طور موثری در بدن انسان جذب و گوارش می‌ شود. این مسئله برای ورزشکاران، بدن سازان یا افرادی که در تلاش برای افزایش توده عضلانی و قدرت هستند بسیار مهم است. هنگامی که صحبت است عضله سازی و کاهش چربی می شود پروتئین پادشاه مواد مغذی خواهد بود و پروتئین وی حتی بهتر از دیگر فرم های پروتئینی با کیفیت می باشد.

منبع: Healthline

آیا می خواهید کاربرد هر یک از مکمل های ورزشی و لاغری را بدانید؟

وبینار جامع مکمل ها به شما کمک می کند تا هر آنچه که باید درباره انواع مکمل ها و فایده ها بدانید.

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم