به مشاوره نیاز دارید؟

۰۲۱۹۱۶۹۰۵۹۸

راهی ساده که بدانیم باید روی حجم یا کات کار کنیم

راهی ساده که بدانیم باید روی حجم یا کات کار کنیم

آنچه در این مطلب خواهید خواند

5/5 - (3 امتیاز)

اگر می خواهید بدانید که آیا باید «کات کنید»(روی کم کردنِ چربی تمرکز کنید) یا «حجم دهی کنید»(روی اضافه کردن عضله تمرکز کنید)، این مطلب را بخوانید.

 

نکات کلیدی:

  1. اگر مردی دارای بیش از %15 یا زنی دارای بیش از %25 چربیِ بدن هستید، باید کات کنید.
  2. اگر مردی دارای %10 چربیِ بدن یا کمتر یا زنی دارای %20 چربیِ بدن یا مقداری کمتر هستید، باید حجم دهی کنید.
  3. مطمئن ترین روش برای ساختنِ بهترین فرمِ بدنی ای که تا به حال داشته اید این است که دوره های کات کردن و حجم دهی را به صورت یکی در میان در برنامه تان قرار دهید.

 

احتمالاً می دانید که نوعِ ساختمانِ بدنیِ مطلوب تان چیست، ‌امّا کاملاً مطمئن نیستید که چطور می توانید به بهترین شکلِ ممکن به آن برسید.

حدس من این است که می خواهید بدنی با چربیِ کم، قوی ‌و عضلانی داشته باشید،‌ و بسیار مایلید بفهمید که قدمِ ضروریِ بعدی که باید بردارید چیست.

آیا باید «حجم دهی کنید» و روی اضافه کردن هر چه سریع تر عضلات تمرکز داشته باشید، یا باید «کات کنید» و مقداری چربی کم کنید و بعد از آن حجم دهی را انجام دهید؟

خب، هم حجم دهی و هم کات کردن موافقین و مخالفینی دارند.

حجم دهی هم تودۀ بدون چربی و هم چربی بدن را افزایش می دهد، و کات کردن عضلات شکم تان را بیرون می اندازد، امّا جلوی رشد عضلانی را می گیرد.

از سوی دیگر،‌ خیلی افراد بعد از یک دورۀ کاتِ موفّق احساس می کنند که خیلی کوچک تر از آنچه انتظار داشتند به نظر می رسند. احتمالاً بعد مجبور می شوند تا جایی که لازم است حجم دهی کنند تا به اندازه ای که می خواستند برسند، و بعد وارد یک مرحلۀ کاتِ طولانی بشوند تا عضلاتْ خودشان را نشان دهند.

این معمّا یک نوع برزخ در تناسب اندام می سازد که در آن شما هیچ استراتژی ای ندارید و در نتیجه پیشرفت تان متوقّف می شود.

در این مقاله یاد می گیرید که چطور به کلّی از این دام دوری کنید. کار را با پاسخ به این سوال که در ذهن شماست آغاز می کنیم:

باید کات کنم یا افزایش حجم بدهم؟

همانطور که بعدتر خواهید فهمید، پاسخ این سوال بیشتر به درصد چربیِ بدنِ فعلیِ شما بستگی دارد.

به طور خلاصه می توان گفت که اگر درصد چربی بدن تان خیلی بالاست، اولویّت شمارۀ یک شما باید کم کردن چربیِ بدن تان باشد،‌ نه اضافه کردن عضله. و اگر چربی بدن تان نسبتاً پایین است، باید روی اضافه کردن عضله تمرکز کنید، نه کمتر کردن چربی بدن تان.

در پایانِ این مقاله، دلیل این ها را خواهید فهمید. خواهید دانست که چه زمانی باید کات کنید، چه زمانی باید حجم دهی کنید، و چطور بهترین نتایج ممکن را از هر دو بگیرید.

بیایید یکسره سراغ اصل مطلب برویم.

چطور بفهمیم که باید کات کرد؟

اگر در حال حاضر از درصد چربیِ بدن تان ناراضی هستید و بیشتر از اینکه به فکر اضافه کردن مقادیر زیادی عضله به بدن تان باشید، مایلید چربی بدن تان را کم کنید،‌ پس باید کات کنید.

[porto_buttons btn_title=”خواندن رایگان با خرید اشتراک” btn_link=”url:https%3A%2F%2Fdopaminefit.irr%2Fsubscription%2F|title:%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%A9″ btn_align=”porto-btn-center” btn_title_color=”#ffffff” btn_bg_color=”#e30143″ css_adv_btn=”.vc_custom_1620108776313{border-radius: 5px !important;}” btn_font_size=”20px”]

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم