به مشاوره نیاز دارید؟

۰۲۱۹۱۶۹۰۵۹۸

۱۲ اشتباه بزرگ درباره کاهش وزن

۱۲ اشتباه بزرگ درباره کاهش وزن

آنچه در این مطلب خواهید خواند

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

توصیه های زیادی برای کاهش وزن در اینترنت وجود دارد.این توصیه ها یا اثبات نشده است یا به معنای واقعی کلمه نمی‌ توان گفت که کارآمد است. در اینجا به بررسی ۱۲ دروغ بزرگ ، افسانه و تصور غلط درباره کاهش وزن می پردازیم.

1.تمام کالری ها یکسان هستند

کالری واحد اندازه گیری انرژی می باشد. تمام کالری ها حاوی انرژی یکسانی هستند. با این وجود این جملات به این معنا نمی باشند که تمام منابع کالری تاثیر یکسانی بر وزن شما دارند.

غذاهای متفاوت از طریق راه و روش های متفاوتی سوخت و ساز می شوند که تاثیر بسیار بزرگی بر سلامتی و همچنین هورمون های تنظیم کننده وزن بدن دارند. به عنوان مثال  کالری های پروتئین همانند کالری چربی و کالری کربوهیدرات نمی باشد.

بازی نکردن پروتئین با چربی و کربوهیدرات باعث افزایش متابولیسم ، کاهش اشتها و میل شدید به غذا می گردد و در عین حال عملکرد برخی از هورمون های تنظیم کننده وزن بدن نیز بهینه می شود. (123)

همچنین کالری های غذاهای کامل مانند میوه جات سیر کنندگی بیشتری نسبت به کالری های غذاهای تصفیه شده مانند  آبنبات دارند.

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

تمام منابع کالری یکسان نبوده و اثر متفاوتی بر سلامتی و وزن شما دارند. به عنوان مثال پروتئین باعث افزایش متابولیسم ، کاهش اشتها و بهبود عملکرد هورمون های تنظیم کننده وزن می شود.

[/quote]

2.کاهش وزن یک فرایند خطی است

کاهش وزن معمولاً مانند چیزی که برخی از افراد فکر می‌ کنند یک فرایند خطی نمی باشد. برخی روزها و هفته ها شما کاهش وزن را تجربه می کنید در حالی که در دیگر روزها و هفته ها ممکن است کمی افزایش وزن پیدا کنید. این دلیلی برای نگرانی نمی باشد و نوسان در بالا و پایین رفتن چندین پوند یک مسئله ی عادی است.

به عنوان مثال به هنگامی که روی ترازو می روید ممکن است مقداری غذای بیشتر از حد معمول در سیستم گوارشی شما باشد یا احتباس آب داشته باشید.

معمولاً این نوسانات در وزن در خانم ها و به هنگام دوره عادت ماهانه بیشتر خواهد بود. (4)

تا زمانی که شما در مسیر کاهش وزن قرار دارید مهم نیست که این نوسانات به چه اندازه می باشند زیرا که شما در طول بلند مدت به موفقیت دست پیدا خواهید کرد.

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

کاهش وزن ممکن است یک فرایند طولانی مدت باشد. این فرآیند معمولاً به صورت خطی نبوده و ممکن است نوساناتی در کاهش وزن شما رخ دهد.

[/quote]

3.مکمل ها به کاهش وزن کمک می کنند

مکمل های کاهش وزن کارخانه‌ ای بسیار زیادی وجود دارد. انواع بسیار زیادی از مکمل‌ های در فروشگاه ها وجود دارد که کارخانه‌ های سازنده ادعا می‌کنند تاثیر فوق‌العاده‌ ای در کاهش وزن دارد اما با مطالعه و بررسی برای آنها مشخص شد که هرگز بر روی کاهش وزن اثرگذار نیستند.

دلیل اصلی این گونه قرص ها بر روی برخی از افراد کار می کند اثر پلاسیبو است. افراد به فروشگاه ها می روند و مکمل ها را تهیه می کنند تا به آنها در کاهش وزن کمک کنند بنابراین آنها در مورد چیزی که می خورند بیشتر هوشیار می شوند.

بر طبق این گفته ها تنها چند مکمل وجود دارد که اثر متعادلی برای کاهش وزن می گذارد و بهترین آنها به شما کمک می کند تا در طی چندین ماه تنها بتوانید چند پوند کاهش وزن داشته باشید.

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

اکثر مکمل های کاهش وزن کاملا بدون اثر می باشند. بهترین مکمل کاهش وزن به شما کمک می کنند که در طی زمان طولانی مدت تنها چندین پوند کاهش وزن را تجربه کنید.

[/quote]

4.چاقی به خاطر نداشتن اراده است و بیولوژی در آن اثری ندارد

این کاملاً اشتباه است که کاهش و افزایش وزن به اراده یا انتخاب این کار یا آن کار برمی گردد. تعداد زیادی متغیر ژنتیکی وجود دارد که نشان داده شده است با چاقی مرتبط است و همچنین وضعیت های پزشکی متفاوتی مانند افسردگی و کم کاری تیروئید باعث افزایش خطر بالا رفتن وزن می شود. (5)

همچنین بدن هورمون های بی شمار و راه های بیولوژیکی زیادی دارد که وزن بدن را تنظیم می کنند. در صورتی که این عملکردها در افراد چاق دچار اختلال شود باعث سخت تر شدن کاهش وزن و حتی جلوگیری از کاهش وزن می شود. (6)

به عنوان مثال مقاوم شدن در برابر هورمون لپتین از عوامل اصلی چاقی می باشد. (7)

سیگنال های لپتین به مغز شما می گوید که به اندازه کافی چربی ذخیره کرده است. هنگامی که سیگنال های لپتین به مغز نرسد مغز شما فکر می کند که هنوز گرسنه هستید. تلاش برای اعمال اراده و خوردن آگاهانه کمتر غذا در هنگام نبود هورمون لپتین بسیار دشوار است.

حتی این روزها نوزادان به دنیا آمده هم چاق می باشند. (8) چه کسی می تواند خودش را سرزنش کند که این لاغر نشدن به خاطر نبود قدرت اراده و مسئولیت پذیری شخصی است؟ به طور واضح مشخص است که فاکتورهای بیولوژیکی هم نقشی در این مسئله ایفا می کنند.

خوردن توسط رفتار و رفتار به وسیله فیزیولوژی و بیوشیمی ایجاد می شود. این یک حقیقت غیر قابل انکار است.البته این بدان معنا نیست که افراد باید تسلیم شوند و سرنوشت ژنتیکی خود را قبول کنند.

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

چاقی یک اختلال بسیار پیچیده می باشد که فاکتورهای بسیار زیادی از جمله ژنتیک ، بیولوژیک و محیط بر افزایش وزن اثر می گذارند. کاهش وزن تنها به اراده مربوط نمی شود.

[/quote]

5.کمتر بخورید و بیشتر تحرک داشته باشید

چربی های بدن انرژی ذخیره شده می باشند (کالری ها). برای کاهش چربی کالری های بیشتری باید سلول های چربی را ترک کنند.به عبارت دیگر در صورتی که کالری های خارج شده بیشتر باشند چربی سوزی اتفاق می‌افتد و این یک حقیقت است.

به همین دلیل کمتر خوردن و بیشتر تحرک داشتن برای کاهش وزن یک توصیه منطقی به نظر می‌رسد. با این وجود واقعاً یک توصیه بسیار بد برای آن دسته از افرادی می باشد که مشکل اضافه وزن دارند. اغلب افرادی که این توصیه را دنبال می کنند در انتها به وزن اولیه خود باز می گردند و دلایل فیزیولوژیکی و شیمیایی برای این مورد وجود دارد. (6)

برای کاهش وزن نیاز به یک تغییر اساسی و پایدار در دیدگاه و رفتار فرد نسبت به تغذیه و رژیم غذایی وجود دارد. تنها با گفتن کمتر خوردن و بیشتر تحرک داشتن به افراد کافی نیست.

اگر به فرد چاق بگویید که کمتر بخور و بیشتر تحرک داشته باشد مانند این است که به یک فرد افسرده بگویید که شاد باشد یا به یک فرد الکلی بگویید که کمتر مصرف کند. این کار بسیار مضحک و بی اثر می باشد.

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

“خوردن کمتر و تحرک بیشتر” یک توصیه غیر موثر برای افرادی می باشد که مشکل اضافه وزن دارند. به ندرت پیش می‌آید که این توصیه در بلندمدت عمل کند.

[/quote]

6.کربوهیدرات باعث چاقی می شود

رژیم های لو کرب به کاهش وزن کمک می کنند و این یک حقیقت علمی است. (910)

در بسیاری از موارد این کاهش وزن حتی بدون محدود کردن کالری اتفاق می‌ افتد. تا زمانی که کربوهیدرات دریافتی را پایین نگه دارید و مصرف پروتئین بالا باشد افراد کاهش وزن را تجربه می‌ کنند. (1112)

با این وجود این بدان معنی نمی باشد که کربوهیدرات باعث افزایش وزن است. همه گیر شدن چاقی در دهه ۸۰ میلادی اتفاق افتاد آن هم زمانی که افراد شروع به مصرف کربوهیدرات ها برای مدت زمان طولانی کردند.

حقیقت این است که کربوهیدرات های تصفیه شده مانند شکر به طور قطع با چاقی در ارتباط هستند اما غذاهای کامل که حاوی کربوهیدرات هستند سالم می باشند.

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

رژیم های لو کرب برای کاهش وزن بسیار موثر هستند. با این وجود کربوهیدرات ها دلیل چاقی نیستند می‌توان گفت که کربوهیدرات های کامل و غذاهای حاوی کربوهیدرات های سالم بسیار مفید می باشند.

[/quote]

7.چربی باعث چاقی می شود

چربی بدن چربی ذخیره شده است. بنابراین با خوردن چربی بیشتر مقدار بیشتری از آن را ذخیره می‌ کنیم و این منطقی به نظر می‌ رسد. با این وجوداین گفته ها به همین سادگی نمی باشد. در مورد چاق کنندگی چربی هیچ چیز منحصر به فردی وجود ندارد مگر آن چربی هایی که در غذاهای با ارزش غذایی کم یافت می شود.

تا زمانی که به اندازه کافی کالری دریافت کنید چربی باعث چاقی شما نمی شود. علاوه بر این مطالعات زیادی نشان می دهد که رژیم های حاوی چربی بالا اما کربوهیدرات پایین باعث کاهش وزن می شود. (13)

همانند بسیاری دیگری از عوامل در تغذیه٬ این مورد هم به شرایط بستگی دارد.خوردن مقدار بسیار زیادی از چربی به همراه کربوهیدرات بالا ، کالری بالا و غذاهای با ارزش غذایی کم به طور قطع باعث چاقی شما می شود اما نمی‌ توان تمام تقصیر را به گردن چربی انداخت.

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

اغلب چربی را به خاطر همه گیر شدن چاقی سرزنش می‌ کنند اما هیچ دلیل و مدرکی که نشان دهد چربی چاق کننده است وجود ندارد.

[/quote]

8.خوردن صبحانه برای کاهش وزن ضروری است

مطالعات نشان می دهند افرادی که صبحانه را حذف می‌ کنند نسبت به افرادی که صبحانه می خورند احتمال افزایش وزن بیشتری دارند. می‌توان گفت به این خاطر که افرادی که صبحانه میل می‌ کنند به طور میانگین عادت های سالم دیگری هم در سبک زندگی خود دارند.

این مورد در یک مطالعه بررسی شد که در آن ۳۰۹ مرد و زنبه دو گروه تقسیم شدند که یک گروه صبحانه را حذف کردند و گروه دیگر صبحانه را دریافت می‌ کردند. (14)

محققان متوجه هیچ اثری بعد از چهار ماه مطالعه نشدند. مهم نبود که آیا افراد حاضر در مطالعه صبحانه بخورند یا صبحانه را حذف کنند زیرا که هیچ تاثیری بر وزن نداشت.

همچنین یک افسانه‌ ی دیگر در مورد صبحانه وجود دارد که می گویند باعث افزایش متابولیسم می شود و یا خوردن وعده‌ های کوچک تر باعث سوزاندن کالری بیشتر در طول روز می شود. (15)

هنگامی که گرسنه هستید بخورید و هنگامی که سیر شدید دست از غذا خوردن بکشید. اگر می‌خواهید صبحانه میل کنید اما انتظار نداشته باشید که تاثیری بر روی وزن شما داشته باشد.

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

در این مطالعه انجام شده بر روی افراد مشخص شود که شما صبحانه بخورید یا صبحانه را حذف کنید تاثیری بر کاهش وزن نخواهد داشت.

[/quote]

9.فست فودها همیشه چاق کننده هستند

نمی توان گفت که تمام فست فودها بد هستند. به خاطر افزایش آگاهی افراد سراسر دنیا بسیاری از فست فودهای زنجیره‌ ای انتخاب‌های سالم‌ تری را به منوی غذای خود اضافه کرده‌ اند.

این امکان پذیر است که شما یک غذای تقریباً سالم را در رستوران ها دریافت کنید. به عنوان مثالیک استیک یا همبرگر بدون نان به همراه سیب زمینی پخته غذای بسیار ساده می باشد.

حتی اغلب فست فودها میز غذاهای سالم مانند سالاد مرغ در منوی غذایی خود دارند. این غذاها شاید به طور کامل نیاز افرادی که از غذاهای سالم استفاده می‌ کنند را برطرف نکند اما اگر گاهی با دوستان خود به رستوران و یا فست فودها می روید گزینه های خوبی هستند.

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

تمام فست فودها ناسالم یا چاق کننده نیستند. امروزه اغلب فست فود های زنجیرهای جایگزین های سالمی را به منوی غذایی خود اضافه کرده اند.

[/quote]

10.رژیم های کاهش وزن واقعاً کار می کنند

می خواهند تا شما باور کنید بسیاری از رژیم های یکپارچه (یک رژیمی که برای همه تجویز می شود) برای شما کار می کند. با این وجود مطالعات نشان می‌ دهند که اغلب این رژیم ها در بلند مدت هیچ کاری صورت نمی دهند و ۸۵ درصد افراد در طی یک سال به وزن اولیه خود باز می گردند. (16)

علاوه بر این مطالعات نشان می‌دهند افرادی کهاز این رژیم ها استفاده می کنند در آینده دچار اضافه وزن بیشتری می شوند. در واقع اینگونه رژیم ه یک روش برای افزایش وزن در آینده می باشند نه کاهش وزن. (17)

حقیقت این است که شما نباید تنها با داشتن یک رژیم رویکرد کاهش وزن داشته باشید. به جای آن برای خودتان هدف بگذارید تا سبک زندگی خودتان را عوض کنید تا سالم‌ تر ، شادتر و انسان متناسب تری شوید.

در صورتی که فعالیت فیزیکی خود را بالا ببرید ، غذای سالم تر بخورید و بهتر بخوابید به صورت طبیعی کاهش وزن را تجربه خواهید کرد. استفاده از یک رژیم بخصوص و گرسنگی دادن به خودتان احتمالاً در بلند مدت جواب نخواهد داد.

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

علیرغم اینکه می خواهند شما باور کنید رژیم‌های یکپارچه باعث کاهش وزن می شود اما استفاده از رژیم برای طولانی مدت جواب نخواهد داد و اغلب افراد به وزن اولیه خود باز می گردند.

[/quote]

11.افراد چاق ناسالم و افراد لاغر سالم هستند

این مورد صحیح می باشد که چاقی با خطر افزایش چندین بیماری مزمن در ارتباط است. از جمله این بیماری ها می توان به دیابت نوع دو ، بیماریهای قلبی ، خطر افزایش سرطان‌ ها و دیگر موارد اشاره کرد. (181920)

با این حال افراد بسیار زیادی هستند که با وجود چاقی از نظر متابولیسمی سالم هستند و افراد لاغر بسیار زیادی وجود دارند که از بیماری های مزمن که در بالا ذکر شد رنج می برند. (21)

به نظر می رسد که مسئله ی مهم محل ساخت چربی ها می باشد. اگر شما چربی بسیار زیادی در ناحیه شکمی و ارگان‌ های بدن تان دارید بهتر است بدانید که این چربی ها با بسیاری از بیماری های متابولیسمی در ارتباط است. (22)

در خاطر داشته باشید که چربی های زیر پوستی بیشتر از نظر زیبای مشکل ساز هستند.

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

چاقی با چندین بیماری مزمن از جمله دیابت نوع ۲ در ارتباط می باشد. با این وجود بسیاری از افراد چاق از نظر متابولیسمی در سلامتی کامل به سر می‌ برند درحالی که افراد لاغر از بیماری‌ های مزمن رنج می‌ برند.

[/quote]

12.غذاهای رژیمی باعث کاهش وزن می شوند

بسیاری از غذاهای کم ارزش در مارکت ها به عنوان غذای سالم به فروش می رسند. از جمله این غذاها می‌ توان به غذاهای کم چرب ، غذاهای بدون چربی ، غذاهای فرآوری شده بدون گلوتن ونوشیدنی های شیرین شده در لباس مبدل که به عنوان نوشیدنی های حاوی ویتامین  اشاره کرد.

با این وجود شما نمی توانید که به این نوع از غذها اطمینان کنید زیرا که برچسب روی آنها برای فریب دادن شما می باشد نه اطلاع دادن.

ارائه شده توسط تیم دوپامین
منبع: healthline

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم