جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۱۵ میوه که سالم‌ ترین هستند

۱۵ میوه که سالم‌ ترین هستند

آنچه در این مطلب خواهید خواند

5/5 - (3 امتیاز)

خوردن میوه به طور مرتب باعث بهبود سلامتی می‌شود. با این وجود تمام میوه‌ها یکسان نیستند. برخی از آنها فواید خواصی برای سلامتی و همراه دارند در اینجا لیستی از سالم‌ ترین میوه‌‌ها را برای شما آورده‌ایم.

۱. گریپ فروت

گریپ فروت یکی از سالم‌ترین مرکبات می‌باشد. علاوه بر اینکه گریپ فروت منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد به خاطر توانایی‌اش در کاهش وزن و پایین آوردن مقاومت انسولین به خوبی شناخته می‌‌شود. به عنوان مثال در یک مطالعه انجام شده برروی ۹۱ فرد مشخص شد آنهایی که قبل از وعده غذایی خود یک نسخه از گریپ فروت می‌خورند به طور میانگین ۱.۳ کیلوگرم وزن کاهش بیشتری را تجربه می‌‌کنند تا آن دسته از افرادی که این میوه را دریافت نمی‌کنند. (1)

همچنین در این مطالعه مشخص شد گروهی که گریپ فروت خورده بودند به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش سطح انسولین و مقاومت نسبت به انسولین را تجربه کرده بودند. همچنین خوردن گریپ فروت باعث کاهش کلسترول و پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه می‌شود. (234)

خلاصه: گریپ فروت بسیار مغذی می باشد. خوردن این میوه به کاهش مقاومت انسولینی ، کلسترول و پیشگیری از سنگ کلیه کمک می کند. همچنین گریپ فروت برای کاهش وزن بسیار مفید است.

 

۲. آناناس

میوه‌ استوایی آناناس یک میوه بسیار مغذی است. یک فنجان از آناناس ۱۳۱ درصد نیاز روزانه شما به ویتامین سی و ۷۶ درصد از نیاز روزانه شما و منگنز را تامین می‌کند. (5)

همچنین آناناس حاوی برومالین می‌باشد که خاصیت ضد التهابی داشته و قادر به گوارش پروتئین است. (6)

همچنین مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهند که این آنزیم از شما در برابر سرطان و رشد تومورها محافظت می‌کند. (78)

خلاصه: آناناس غنی از ویتامین سی و منگنز می‌باشد. همچنین این میوه حاوی آنزیمی به نام برومالین است که خاصیت ضد التهابی داشته و به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند.

 

۳. آووکادو

آووکادو با دیگر میوه‌ها بسیار متفاوت است. اغلب میوه‌ها کربوهیدرات بالایی دارند در حالی که آووکادو کربوهیدرات پایین داشته و اغلب آن از چربی‌‌های سالم تشکیل شده است. اکثریت چربی موجود در آووکادو اولئیک اسید بوده که چربی دارای حلقه‌های اشباع نشده می‌باشد و به کاهش التهاب و سلامت بهتر قلب کمک می‌کند. (910)

علاوه بر چربی‌‌های سالم آووکادو حاوی پتاسیم، فیبر و منیزیوم است. (11)

یک آووکادو کامل ۲۸ درصد از نیاز روزانه شما به پتاسیم را فراهم می‌کند. دریافت مقدار کافی و پتاسیم با کاهش فشار خون و پایین آوردن خطر ابتلا به سکته مغزی در ارتباط است. (1112)

خلاصه: آووکادو سرشار از چربی‌‌های سالم و پتاسیم می‌‌باشد که هر دوی این مواد به خاطر نقشی که در بالا بردن سلامت قلب دارند شناخته می‌شوند.

 

۴. بلوبری

این میوه فواید قدرتمندی برای سلامتی به همراه دارد. این میوه مواد مغذی فوق العاده‌ای داشته و به خصوص که حاوی فیبر بالا، ویتامین سی، ویتامین‌ کا و منگنز است. (13)

همچنین بلوبری به طور استثنایی آنتی اکسیدان بالایی دارد. در حقیقت محققان بر این باورند که بلوبری دارای بیشترین آنتی اکسیدان در میان میوه‌ها می‌باشد. (14)

آنتی‌ اکسیدان‌‌های موجود در بلوبری به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری‌‌های قلبی، دیابت و آلزایمر کمک می‌کند. (15)

همچنین به خاطر اثرات قدرتمندی که بر روی سیستم ایمنی دارد شناخته می‌‌شود. یک مطالعه نشان داد که خوردن بلوبری به صورت منظم باعث افزایش طبیعی سلول‌های قاتل در بدن می‌‌شود. این سلول‌ها با اکسیداتیو استرس و عفونت های ویروسی مبارزه می‌کند. (16)

علاوه بر این از آنتی اکسیدان‌های موجود در بلوبری اثرات محافظتی بر روی مغز می‌‌گذارند. به عنوان مثال بلوبری باعث بهبود حافظه در افراد پا به سن گذاشته می‌شود. (1718)

خلاصه: بلوبری غنی از چندین ماده مغذی مهم است. این میوه آنتی اکسیدان بالایی داشته باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می شود که از شما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند‌

 

۵.سیب

سیب یکی از محبوب ترین میوه‌ها بوده که به طور فوق العاده‌ای حاوی مواد مغذی است. این میوه حاوی فیبر ویتامین سی، ویتامین کا و پتاسیم بالایی می‌باشد. همچنین سیب برخی از ویتامین‌های گروه ب را برای شما فراهم می‌کند. (19)

مطالعات نشان می‌دهند که آنتی‌ اکسیدان‌‌های موجود در سیب باعث بالا رفتن سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو، سرطان و آلزایمر می‌شود. (20212223)

همچنین مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که فعالیت آنتی اکسیدان‌های سیب با افزایش تراکم استخوان‌ها در ارتباط است. (24)

یک فایده قابل توجه دیگری که سیب برای سلامتی دارد این است که حاوی پکتین می‌باشد. پکتین یک پری بیوتیک است که باعث تغذیه باکتری‌های خوب در روده شده و به بهبود گوارش و سلامت متابولیسم کمک می‌کند. (2526)

خلاصه: سیب بسیار مغذی است. مواد مغذی، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر موجود در سیب باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌‌ها و بهبود گوارش می‌‌شود.

 

۶. انار

انار یکی از سالم‌ترین میوه‌هایی می‌باشد که می‌توان از آن استفاده کرد. نه تنها این میوه تراکم مواد مغذی بالایی دارد بلکه حاوی ترکیبات گیاهی می‌‌باشد که فواید بسیار زیادی برای سلامتی شما به همراه دارد. مطالعات نشان می‌دهند که سطح آنتی اکسیدان موجود در انار ۳ برابر بالاتر از چای سبز است. (27)

همچنین تحقیقات نشان می دهند که انار اثرات ضد التهابی داشته و به کاهش خطر ابتلا به سرطان‌ها کمک می‌کند. (282930)

خلاصه: انار دامنه گسترده سلامتی برای شما به همراه دارد. این موضوع به طور فوق‌‌العاده حاوی آنتی اکسیدان‌ها و دیگر ترکیبات گیاهی می‌باشد که به کاهش التهاب و پیشگیری از بیماری‌‌ها کمک می‌‌کند.

 

۷. انبه

فوق‌العاده ی ویتامین سی می‌باشد. همچنین این میوه خوشمزه حاوی فیبرهای محلول بوده که فواید بسیار زیادی برای سلامتی به همراه دارد. علاوه بر این انبه یک آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند بوده که خاصیت ضد التهابی دارد و به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها کمک می‌کند. (3132)

در مطالعات انجام شده بر روی حیوانات مشخص گردید که ترکیبات گیاهی موجود در انبه از شما در برابر دیابت محافظت می‌کند. (3133)

خلاصه: انبه حاوی ویتامین سی و فیبر های محلول است. همچنین این میوه حاوی ترکیبات گیاهی به همراه آنتی اکسیدان ها و اثرات ضد التهابی می باشد.

 

۸. توت فرنگی

توت فرنگی بسیار مغذی است. میوه سرشار از ویتامین سی، منگنز، اسیدفولیک و پتاسیم می‌‌باشد که باعث می‌‌شود این یک میوه بسیار فوق‌العاده باشد. (34)

در مقایسه با دیگر میوه‌ها، توت فرنگی نسبتاً شاخص گلایسمیک پایینی دارد. بنابراین خوردن این میوه باعث نمی‌‌شود تا قند خون به سرعت بالا برود. (3536)

توت فرنگی نیز مشابه دیگر توت‌ها ظرفیت آنتی اکسیدانی بالایی داشته که به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌‌های مزمن کمک می‌‌کند. (37)

علاوه بر این مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهند که توت فرنگی به پیشگیری از سرطان و شکل‌ گیری تومورهای سرطانی کمک می‌کند. (3839)

خلاصه: توت فرنگی غنی از چندین ماده مغذی و آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد. خوردن توت فرنگی به شما کمک می‌کند که سطح قند خون خود را کنترل کرده و خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها را کاهش دهید.

 

۹. کرن بری

فوق‌العاده برای سلامتی از این میوه خصوصیات غذایی ویژه ای داشته که از جمله آنها می توان به ویتامین سی، منگنز، ویتامین‌ ای، ویتامین کا یک و مس اشاره کرد. (40)

همچنین این میوه به طور قابل‌ ملاحظه‌ ای حاوی آنتی اکسیدانی به نام فلاوانول می‌باشد که به بهبود سلامتی کمک می‌کند. (4142)

چیزی که باعث می‌شود که کرن بری یک میوه خاص باشد این است که از عفونت‌های ادراری پیشگیری می‌کند. (4344)

خلاصه: کرن بری غنی از چندین ماده مغذی و آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد. همچنین این میوه حاوی ترکیبات گیاهی می‌باشد که از عفونت های ادراری جلوگیری می‌کند.

 

۱۰. لیمو ترش

لیمو ترش یکی از مرکبات بسیار سالم می‌باشد که به خاطر داشتن ویتامین سی به مقدار زیاد شناخته می‌‌شود. به ویژه که این میوه به خاطر پایین آوردن فشار خون و لیپید خون باعث افزایش سلامت قلب می‌شود. (4546)

بر پایه  یافته‌‌های انجام شده محققان اعلام کردند که ترکیبات گیاهی موجود در لیموترش از افزایش وزن نیز جلوگیری می‌کند. (4748)

همچنین دیگر مطالعات نشان دادند که سیتریک اسید موجود در لیمو ترش قابلیت درمان سنگ کلیه را دارد. (49)

خلاصه: لیمو ترش غنی از ویتامین سی و دیگر ترکیبات گیاهی می‌‌باشد که باعث بالا رفتن سلامت قلب، کم شدن وزن و کمک به پیشگیری از سنگ کلیه می‌شود.

 

۱۱. هندوانه

هندوانه ویتامین آ و ویتامین سی بالایی دارد. همچنین این میوه غنی از برخی آنتی اکسیدان های مهم مانند لیکوپن ، کاروتنوئید و کوکوربیتاسین می باشد. مطالعات نشان می دهند که برخی از آنتی اکسیدان های هندوانه اثرات ضد سرطانی دارد. همچنین لیکوپن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان های مربوط به دستگاه گوارش می‌شود و در عین حال کوکوربیتاسین از رشد تومورهای سرطانی پیشگیری می‌کند. (5253)

مصرف غذاهای غنی از لیکوپن باعث بهبود سلامت قلب می‌شود زیرا که این آنتی اکسیدان قادر به کاهش کلسترول و فشار خون است. (52)

خلاصه: هندوانه آب بالا، مواد مغذی و آنتی اکسیدان های زیادی دارد. به ویژه می توان گفت که هندوانه مقدار بالایی از آنتی اکسیدان قدرتمند لیکوپن در خود دارد.

 

۱۲. زیتون

زیتون‌ها منبع خوبی از ویتامین ای، آهن، مس و کلسیم هستند. همچنین این میوه آنتی اکسیدان‌های زیادی برای شما به دنبال دارد که به پیشگیری از بیماری‌‌های قلبی و آسیب‌های کبدی کمک کرده و همچنین اثرات ضد التهابی دارد. (545556)

زیتون نیز مشابه آووکادو حاوی اولئیک اسید می‌باشد که چندین فایده برای سلامتی قلب و پیشگیری از سرطان‌ها به همراه دارد. (5758)

علاوه بر این مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهند که ترکیبات گیاهی موجود در زیتون باعث کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می‌شود. (59)

خلاصه: زیتون‌ها انواع مختلفی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها را برای شما فراهم می‌کنند و همچنین این میوه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی، سرطان و پوکی استخوان می‌‌شود.

۱۳. پرتقال

خوردن یک پرتقال متوسط به طور قابل ملاحظه‌ای از ویتامین سی و پتاسیم را فراهم می‌کند. همچنین این میوه منبع خوبی از ویتامین‌های گروه ب مانند تیامین و اسید فولیک است. (62)

ترکیبات گیاهی موجود در پرتقال محصول چندین فایده اصلی سلامتی را برای بدن به همراه دارد. از جمله آنها می‌ توان به فلاوونوئید، کاروتنوئید و سیتریک اسید اشاره کرد. به عنوان مثال سیتریک اسید باعث کاهش ایجاد سنگ کلیه می‌شود. (6364)

خلاصه: پرتقال حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های مهمی می‌باشد. این مواد مهم باعث کاهش خطر ابتلا به کم‌خونی و سنگ کلیه می‌شوند.

 

۱۴. موز

موز غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد که فواید بسیار زیادی برای سلامتی شما به همراه دارد. موز به خاطر پتاسیم بالای خود شناخته می‌شود. یک موز متوسط ۱۲ درصد از نیاز روزانه شما به این ماده معدنی را تامین می‌کند. (67)

همچنین موز حاوی پکتین می‌باشد که باعث بهبود کنترل قند خون و سلامت دستگاه گوارش می‌‌شود. (697071)

بیشتر مطالعات نشان می‌دهند که به خاطر کربوهیدرات بالا و مواد معدنی موجود در موز یک انتخاب بسیار مناسب برای وعده قبل از تمرین می‌باشد. (72)

خلاصه: ما چندین ماده مغذی و ترکیب گیاهی از جمله پکتین برای شما به همراه دارد. موز به کنترل قند خون و بهبود سلامت گوارش کمک می‌کند.

 

۱۵. انگور

انگور یک میوه بسیار سالم به همراه آنتی اکسیدان‌های بسیار قدرتمند می‌‌باشد. رزوراترول و آنتوسیانین موجود در این میوه باعث کاهش التهاب می‌شود. (7374)

همچنین مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که ترکیبات گیاهی موجود در انگور از سلامت بینایی، مفاصل، مغز و قلب محافظت می‌کند. (7576777879)

خلاصه: انگور غنی از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی می‌‌باشد که باعث کاهش التهاب و پایین آمدن خطر ابتلا به بیماری ها می‌‌شود.

 

ارائه شده توسط تیم دوپامین

 

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم