جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۱۷ فایده اسید چرب امگا ۳ بر پایه علم

۱۷ فایده اسید چرب امگا ۳ بر پایه علم

آنچه در این مطلب خواهید خواند

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

اسید چرب امگا ۳ به طور فوق‌ العاده‌ ای مهم می باشد. این ماده فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن و مغز شما به همراه دارد. در حقیقت مواد مغذی کمی هستند که به اندازه ی اسید چرب امگا ۳ برای آنها تحقیق شده است. در اینجا ۱۷ فایده سلامتی اصلی چرب امگا ۳ که توسط علم تایید شده اند را بررسی می کنیم.

1.اسید چرب امگا ۳ با افسردگی و اضطراب مبارزه می‌ کند

افسردگی یکی از رایج ترین اختلالات ذهنی در جهان می باشد. از جمله نشانه های افسردگی می توان به غمگین بودن ، بی علاقه گی و میل کمتر به زندگی اشاره کرد. (12)

همچنین اضطراب هم یکی از اختلالات رایج بوده که از نشانه های آن می توان به نگرانی وحالت عصبانی اشاره کرد. (3)

به طور جالبی مطالعات نشان می دهند افرادی که امگا ۳ را به طور منظم مصرف می‌ کنند احتمال افسردگی در آنها کمتر است. (45)

علاوه بر این هنگامی که افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب شروع به مصرف مکمل‌ های امگا ۳ می‌ کنند نشانه‌ های بیماری آنها بهتر می‌ شود. (678)

سه نوع اسید چرب امگا ۳ به نام های ALA ،EPA  و DHA وجود دارد. از میان این سه نوع EPA  برای مبارزه با افسردگی بهترین می باشد. (9)

حتی یک مطالعه نشان داد که EPA  همانند داروی ضد افسردگی به نام پروزاک موثر است. (10)

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

مکمل های اسید چرب امگا ۳ به جلوگیری و درمان افسردگی و اضطراب کمک می‌ کنند. به نظر می رسد که EPA  موثرترین نوع امگا ۳ برای مبارزه با افسردگی است.

[/quote]

2.امگا ۳ باعث بهبود سلامت چشم‌ ها می ‌شود

DHA نوعی از امگا ۳ می باشد که ساختار اصلی تشکیل دهنده مغز و شبکیه ی چشم است. (11)

هنگامی که شما به مقدار کافی از این ماده را دریافت نکنید ممکن است دچار مشکلات بینایی شوید. (1213)

به طور جالبی دریافت مقدار کافی از امگا ۳ باعث کاهش خطر تباهی مولکولی می شود که یکی از عوامل اصلی آسیب های چشمی و نابینایی می باشد. (1415)

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

DHA یکی دیگر از اسیدهای چرب امگا ۳ می باشد که ساختار اصلی تشکیل دهنده شبکیه ی چشم است. این ماده از تباهی مولکولی جلوگیری کرده که دلیل اصلی آسیب های چشمی و کوری می باشد.

[/quote]

3.امگا ۳ باعث بالا رفتن سلامت مغز در زمان حاملگی وکودکی می شود

امگا ۳ برای رشد کودکان و همچنین مغز بسیار حیاتی است. ۴۰ درصد از اسید چرب دارای حلقه های اشباع نشده DHA اسید چرب امگا ۳ برای رشد مغز و ۶۰ درصد از آن برای رشد شبکیه ی چشم مورد استفاده قرار می گیرد. (1216)

بنابراین جای تعجب نیست که نوزادانی که از DHA امگا ۳ تغذیه کرده‌ اند بینایی بهتری نسبت به نوزادانی دارند که از این ترکیب استفاده نکرده‌ اند. (17)

دریافت مقدار کافی از امگا ۳ در دوران حاملگی فواید بسیار زیادی برای کودک به دنبال دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد: (181920)

  • هوش بالاتر
  • مهارت ارتباطی بهتر
  • مشکلات رفتاری کمتر
  • کاهش خطر ابتلا به اختلال کم توجهی ، اوتیسم و فلج مغزی
  • کاهش خطر تاخیر رشد

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

دریافت مقدار کافی از امگا ۳ در دوران حاملگی و کودکی برای رشد کودکان بسیار حیاتی است. کمبود این ماده مغذی با کم هوشی ، این آیه ضعیف و خطر ابتلاء به چندین مشکل سلامتی در ارتباط است.

[/quote]

4.امگا ۳ باعث بهبود خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود

سکته قلبی و سکته مغزی علت اصلی مرگ و میر در جهان هستند. دهه های قبل محققان مشاهده کردند جوامعی که ماهی مصرف می‌ کنند سکته قلبی و مغزی در آنها بسیار کمتر است. بعدها مشخص شد که بخش اعظم این دلیل به خاطر مصرف امگا ۳ است. (2223)

از آن زمان تا کنون مشخص شده که اسید چرب امگا ۳ فواید بسیار زیادی برای سلامتی قلب به دنبال دارد. (24)

از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تری گلیسیرید: امگا سه عامل اصلی کاهش تری گلیسیرید می باشد و معمولاً دامنه این کاهش چیزی حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد است. (252627)

فشار خون: امگا ۳ باعث کاهش فشار خون در افرادی می‌ شود که فشار خون بالایی دارند. (2528)

hdl کلسترول: امگا ۳ باعث بالا رفتن سطح hdl کلسترول خوب می شود. (293031)

لختگی خون: امگا ۳ از چسبیدن پلاکت های خونی به یکدیگر جلوگیری می کند.این کار به پیشگیری از ایجاد لختگی خون کمک می کند. (3233)

پلاک: امگا ۳ به وسیله روان نگه داشتن و دور از آسیب سرخرگ ها از ایجاد پلاک ها که باعث محدود و سخت شدن این شریان ها می‌شود جلوگیری می‌ کند. (3435)

التهاب: امگا ۳ باعث کاهش تولید برخی مواد می شود که به هنگام پاسخ التهابی ترشح می‌ شوند. (363738)

همچنین امگا ۳ باعث کاهش سطح کلسترول بعد در افراد می شود. با این وجود شواهد در این مورد متناقض است برخی مطالعات نشان می‌ دهند که امگا ۳ باعث افزایش ldl کلسترول می شود. (3940)

به‌ طور جالبی و با وجود اثرات بسیار مفید امگا ۳ خطر ابتلا به بیماری های قلبی٬ هیچ شواهد قانع کننده ای وجود ندارد که نشان دهد مکمل‌های امگا ۳ به پیشگیری از سکته قلبی و مغزی کمک می کنند. (4142)

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

مشخص شده است که امگا ۳ باعث بهبود خطر بیماری های قلبی می شود. با این وجود مکمل های امگا ۳ باعث کاهش خطر سکته قلبی و مغزی نمی شوند.

[/quote]

5.امگا ۳ به کاهش نشانه های اختلال کم توجهی در بچه ها کمک می کند

اختلال کم توجهی و بیش فعالی (ADHD) یک اختلال رفتاری می باشد که ویژگی های آن بی توجهی ، بی قراری و تکانش گری است. (43)

چندین مطالعه نشان می دهند که بچه های با اختلال کم توجهی در مقایسه با همسالان خود مقدار امگا ۳ پایین تری در خون دارند. (4445)

علاوه بر این مطالعات بسیار زیادی نشان می‌دهند که مکمل‌های امگا ۳ در واقع باعث کاهش نشانه های اختلال کم توجهی می شوند. امگا ۳ به بهبود توجه و توانایی در انجام کامل وظایف کمک می کند. همچنین امگا ۳ باعث کاهش بی قراری ، تکانشگری ،فعالیت بیش از اندازه و پرخاشگری کمک می شود. (46474849)

اخیراً محققان شواهد موجود برای درمان اختلال کمبود توجه را مورد ارزیابی قرار دادند. آنها دریافتند که استفاده از مکمل روغن ماهی یکی از امیدوار کننده ترین درمان های این اختلال است. (50)

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

مکمل های آمریکا ۳ باعث کاهش نشانه های اختلال کمبود توجه در بچه ها می شود. مکمل امگا ۳ باعث بهبود توجه و کاهش فعالیت بیش از حد ، تکانشگری و پرخاشگری می شود.

[/quote]

6.امگا ۳ به کاهش نشانه های متابولیسم کمک می کند

نشانه های متابولیسمی مجموعه‌ ای از چندین وضعیت است. از جمله این شرایط می‌ توان به چاقی شکمی ، فشار خون‌ بالا ، مقاومت انسولین ، تری گلیسیرید بالا و سطح hdl کلسترول پایین اشاره کرد.

این مورد نگرانی عمومی بهداشت عمومی است زیرا که خطر ابتلا به بسیاری دیگری از بیماری ها را افزایش می دهد. از جمله این بیماری‌ها می‌ توان به دیابت و بیماری های قلبی اشاره کرد. (51)

اسید چرب امگا ۳ به کاهش مقاومت انسولین و التهاب کمک کرده و همچنین باعث بهبود خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی در افراد با نشانه‌ های متابولیسمی می‌ شود. (525354)

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

امگا ۳ فواید بسیار زیادی برای افراد دارای نشانه های متابولیسمی می باشد. امگا ۳ به کاهش مقاومت انسولین ، مبارزه با التهاب و بهبود خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند.

[/quote]

7.امگا ۳ با التهابات مبارزه می کند

التهابات بسیار مهم هستند. ما باید با عفونت ها مبارزه کرده و صدمات وارد شده به بدن را بازسازی کنیم. با این وجود برخی التهابات برای مدت زمان بسیار زیادی باقی می مانند حتی بدون اینکه عفونت یا آسیب دیدگی وجود داشته باشند. این مورد به نام التهابات مزمن شناخته می‌ شود.

التهابات مزمن به ایجاد دیگر از بیماری‌ های مزمن از جمله بیماری‌ های قلبی و سرطان کمک می‌ کند. (555657)

اسید چرب امگا ۳ باعث کاهش تولید مولکول ها و مواد مرتبط به التهاب از جمله سیتوکینز و ایکوزانوئید منجر می شود. (5859)

مطالعات به طور موافق نشان می دهند که دریافت مقدار زیادی امگا ۳ با کاهش التهابات مرتبط می باشند. (86061)

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

امگا ۳ باعث کاهش التهابات مزمن می شود زیرا که این التهابات به ایجاد بیماری های قلبی ، سرطان و دیگر بیماری ها در ارتباط است.

[/quote]

8.امگا ۳ با بیماری های خود ایمنی مبارزه می کند

در بیماری های خود ایمنی دستگاه ایمنی بدن به اشتباه سلول‌ های خود را با سلول های بیگانه اشتباه گرفته و به آنها حمله می‌ کند. دیابت نوع ۱ یکی از بارزترین مثال ها است. در این بیماری سیستم ایمنی به محل تولید انسولین در پانکراس حمله می کند.

امگا ۳ به مبارزه با برخی از این بیماری ها به خصوص دوران مهم کودکی کمک می کند. مطالعات نشان می دهند که دریافت مقدار کافی از امگا ۳ در یک سالگی با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های خود ایمنی از جمله دیابت نوع ۱ و ام اس کمک می کند. (626364)

همچنین مشخص شده است که امگا ۳ به درمان سل پوستی ، روماتیسم قلبی ، کولیت زخمی ،بیماری کرون و پسوریازیس کمک می کند. (65666768)

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

اسید چرب امگا ۳ در مبارزه با بیماری های خود ایمنی از جمله دیابت نوع یک ، روماتیسم قلبی ، کولیت روده ، پسوریازیس و بیماری کرون کمک می کند.

[/quote]

9.امگا ۳ به بهبود اختلالات ذهنی کمک می‌ کند

گزارش شده است افرادی که اختلالات روانی دارند سطح امگا ۳ آنها بسیار پایین است. (69)

مطالعات نشان می‌ دهند که مصرف مکمل امگا ۳ به کاهش تغییرات مکرر در خلق و خو افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و دوقطبی کمک کند. (697071)

همچنین مصرف مکمل امگا ۳ باعث کاهش رفتارهای خشونت آمیز می شود. (72)

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

افراد دارای اختلالات ذهنی اغلب سطح پایینی از اسید چرب امگا ۳ دارند. افزایش دریافت امگا ۳ باعث بهبود این نشانه‌ ها می شود.

[/quote]

10.امگا ۳ با بیماری های مربوط به پا به سن گذاشتن و آلزایمر مبارزه می کند

کاهش پیدا کردن عملکرد مغز یکی از عواقب اجتناب‌ ناپذیر پا به سن گذاشتن می باشد. چندین مطالعه نشان می‌دهند که دریافت مقدار زیاد امگا ۳ با کاهش زوال عقل و خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر در ارتباط است. (737475)

علاوه بر این یک مطالعه نشان داد افرادی که امگا ۳ زیادی دریافت می‌ کنند سلول های خاکستری مغز آنها بیشتر است. این سلول ها پردازش اطلاعات ، خاطرات و احساسات را بر عهده دارند. (76)

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

اسید چرب امگا ۳ به پیشگیری از بیماری های مربوط به پا به سن گذاشتن از جمله آلزایمر کمک می کند. با این وجود نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه می باشد.

[/quote]

11.امگا ۳ به پیشگیری از سرطان ها کمک می کند

سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ در جوامع غربی می باشد و اسید چرب امگا ۳ باعث کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها می شود.

به طور جالبی مطالعات نشان می‌دهند افرادی که امگا ۳ زیادی میل می‌کنند خطر ابتلا به سرطان کولون در آنها ۵۵ درصد کمتر است. (7778)

علاوه بر این مشخص شده است که مصرف امگا ۳ به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در خانم ها کمک می کند. اما با این وجود تمام مطالعات با این قضیه موافق نیستند. (798081)

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

افزایش دریافت امگا ۳ با کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان های مشخص از جمله کولون ، پروستات و سینه در ارتباط است.

[/quote]

12.امگا ۳ به کاهش آسم در کودکان کمک می کند

از یک بیماری مزمن ریوی می باشد که نشانه های آن سرفه کردن ، نفس های کوتاه و خس خس کردن سینه می باشد. حملات شدید آسم می تواند بسیار خطرناک باشد. این حملات به علت التهاب و تورم در مسیرهای هوایی ریوی ایجاد می شود. علاوه بر این در طی چند دهه اخیر مقدار آن افزایش پیدا کرده است. (82)

چندین مطالعه حاکی از آن است که مصرف امگا ۳ به کاهش خطر ابتلا به آسم در بچه ها و جوانان کمک می کند. (8384)

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

دریافت امگا ۳ به کاهش خطر ابتلا به آن هم در کودکان و هم در جوانان کمک می کند.

[/quote]

13.امگا ۳ باعث کاهش چربی در کبد می شود

بیماری کبد چرب در افراد غیر الکلی بیشتر از چیزی که فکر می کنید می باشد. این مورد با همه گیر شدن چاقی افزایش پیدا کرده است و حالا یکی از رایج‌ ترین دلایل بیماری کبد چرب در جوامع غربی است. (85)

مشخص گردیده که استفاده از مکمل امگا ۳ باعث کاهش چربی کبد و التهاب در افراد غیر الکلی با بیماری کبد چرب می شود. (8586)

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

اسید چرب امگا ۳ باعث کاهش چربی کبد در افراد غیر الکلی با بیماری کبد چرب می شود.

[/quote]

15.امگا ۳ باعث بهبود سلامت استخوان ها و مفاصل می ‌شود

پوکی استخوان و روماتیسم دو بیماری رایج می باشند که بر روی اسکلت بدن اثر می گذارند. مطالعات نشان می دهند که مصرف امگا ۳ به بهبود استحکام استخوان افزایش مقدار کلسیم در استخوان‌ ها کمک می‌ کند. این امر منجر به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می شود. (8788)

همچنین مصرف امگا ۳ به درمان روماتیسم کمک کرده و گزارش شده بیمارانی که از مکمل امگا ۳ استفاده می کنند کاهش درد مفاصل را تجربه می کنند. (8990)

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

امگا ۳ به بهبود استحکام استخوان ها و سلامت مفاصل کمک می کند. همچنین این ماده منجر به کاهش خطر ابتلا به روماتیسم و پوکی استخوان می‌ شود.

[/quote]

15.امگا ۳ به کاهش دردهای قاعدگی کمک می کند

درد قاعدگی در قسمت زیر شکم و لگن اتفاق می‌افتد و اغلب باعث ایجاد درد در کمر و ران ها می شود. این دردها بر روی کیفیت زندگی خانم ها اثر منفی می گذارد.

با این وجود مطالعات نشان می دهند خانم های که از امگا ۳ استفاده می کنند دردهای قاعدگی کمتری را تجربه می کنند. (9192)

یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل امگا ۳ برای درمان دردهای شدید قاعدگی بسیار موثرتر از قرص بروفن است. (93)

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

اسید چرب امگا ۳ باعث کاهش دردهای قاعدگی می شود. یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل امگا ۳ بسیار موثر تر از قرص بروفن برای درمان دردهای قاعدگی می باشد.

[/quote]

16.امگا ۳ باعث بهبود خواب می شود

خواب خوب یکی از بنیان‌ های سلامتی است. مطالعات نشان می دهند که خواب ناکافی با بسیاری از بیماری ها از جمله چاقی ، دیابت و افسردگی در ارتباط است. (94959697)

سطح پایین اسید چرب امگا ۳ با مشکلات خواب در بچه ها و بند آمدن نفس در هنگام خواب در بزرگسالان می شود. (9899)

سطح پایین DHA  با مقدار پایین هورمون ملاتونین که به خوابیدن کمک می کند در ارتباط است. (100)

مطالعات انجام شده هم برای بچه ها و هم برای بزرگسالان نشان می‌ دهد که استفاده از مکمل امگا ۳ باعث افزایش طول و کیفیت خواب شب می شود. (98100)

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

اسید چرب امگا ۳ به خصوص DHA باعث بهبود طول و کیفیت خواب در بچه ها و بزرگسالان می شود.

[/quote]

17.امگا ۳ برای پوست بسیار مناسب است

DHA از اجزای تشکیل دهنده ی پوست می باشد. DHA مسئول سلامت غشای سلولی می باشد که بخش زیادی از پوست را تشکیل می دهد. داشتن یک غشای سلولی سالم باعث نرمی ، روطوبت قابل ارتجاع بودن و بدون چین و چروک پوست می شود.

همچنین امگا ۳ EPA  برای سلامت پوست شما مفید است. از جمله: (101102)

  • مدیریت تولید چربی در پوست
  • مدیریت هیدراته ی پوست
  • پیشگیری از پیری زودرس پوست
  • جلوگیری از آکنه

همچنین امگا ۳ از پوست شما در برابر صدمات نور خورشید محافظت می‌ کند.

[quote bgcolor=”#f2f2f2″]

خلاصه

امگا ۳ از سلامت سلولی محافظت کرده و همچنین از پیری زودرس سلول های پوستی جلوگیری می کند. همچنین امگا ۳ از پوست شما در برابر صدمات نور آفتاب محافظت می کند.

[/quote]

امگا ۳ فواید بسیار زیاد دیگری هم دارد

اسید چرب امگا ۳ به طور فوق العاده ای برای بهبود سلامتی مهم است. شما می توانید امگا ۳ را از طریق مصرف غذاهای کامل مانند ماهی های روغنی برای دو بار در هفته تامین کنید و این بهترین راه برای اطمینان پیدا کردن از دریافت مقدار بالای امگا ۳ است.

با این وجود اگر شما مقدار زیادی ماهی های روغنی میل نمی کنید پس بهتر است که استفاده از مکمل‌ های امگا ۳ را در نظر بگیرید. استفاده از مکمل امگا ۳ برای آن دسته از افرادی که کمبود این ماده را دارند یک راه بسیار موثر و ارزان قیمت می باشد.

ارائه شده توسط تیم دوپامین
منبع: healthline

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم