جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا دی آسپارتیک اسید تستسترون را افزایش می دهد؟

آیا دی آسپارتیک اسید تستسترون را افزایش می دهد؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند

3.5/5 - (2 امتیاز)

تستسترون شناخته ‌شده‌ ترین هورمون می باشد برای عضله سازی و رابطه جنسی است. افراد در تمامی سنین به دنبال روش های طبیعی افزایش تستسترون می‌گردند.

مصرف مکمل‌های طبیعی از محبوب‌ترین روش های افزایش تستسترون است. چنین مکمل‌هایی حاوی اسیدآمینه دی اسپارتیک اسید هستند.

در این مطلب توضیح می‌دهیم که دی آسپارتیک اسید چه می‌باشد و چگونه تستوسترون را افزایش می‌دهد.

دی آسپارتیک اسید چیست؟

آمینواسیدها مولکول‌هایی هستند که در بدن چندین عملکرد را بر عهده دارند. آمینواسیدها بلوک‌های سازنده تمام پروتئین‌ها و همچنین هورمون‌های بخصوص و انتقال دهنده‌های عصبی است.

تقریبا هر آمینواسید به دو شکل متفاوت یافت می‌شود. برای مثال آسپارتیک اسید به شکل‌های ال آسپارتیک اسید یا دی آسپارتیک اسید موجود است. این دو فرم فرمول یکسانی دارند اما ساختارهای مولکولی آنها تصویر آیینه‌ای از یکدیگر است.(1)

به همین خاطر فرم ال و دی آمینو اسید اغلب به صورت دسته چپ و دست راست در نظر گرفته می‌شود. ال آسپارتیک اسید در طبیعت و همچنین بدن ما ساخته می‌شود و برای ساختن پروتئین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما دی اسپارتیک اسید برای ساخت پروتئین‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. به جای آن دی آسپارتیک اسید در تولید و آزادسازی هورمون‌ها در بدن نقش ایفا می‌کند. (123)

آسپارتیک اسید باعث افزایش ترشحی هورمونی در مغز می‌‌شود که در نهایت نتیجه آن تولید تستوسترون می‌باشد. همچنین آسپارتیک اسید باعث افزایش تولید تستوسترون و ترشح در بیضه‌ها می‌شود. به خاطر این عملکرد می‌باشد که دی آسپارتیک اسید به عنوان مکمل بالا برنده تستوسترون بسیار محبوب می‌باشد. (3 4)

خلاصه: آسپارتیک اسید یک آمینواسید است که در دو فرم وجود دارد. دی آسپارتیک اسید فرمی می‌‌باشد که در تولید و آزاد سازی تستوسترون در بدن نقش دارد. به همین خاطر در اغلب مکمل های بالا برنده تستسترون یافت می‌شود.

تاثیر دی آسپارتیک اسید بر تستوسترون

دی آسپارتیک اسید چیست

بررسی اثرات دی آسپارتیک اسید در سطح تستسترون نتایج متفاوتی به همراه داشته است. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که دی آسپارتیک اسید باعث افزایش تستسترون می‌شود در حالی که دیگر مطالعات چنین نظری ندارند.

یک پژوهش انجام شده در مردان سالم بین سنین ۲۷ تا ۳۷ سال اثرات مصرف مکمل دی آسپارتیک اسید را در طی ۱۲ روز مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که ۲۰ مرد از ۲۳ مردی که مکمل دی آسپارتیک اسید دریافت کرده بود در انتهای آزمایش تستوسترون بالاتری داشت و به طور میانگین تستوسترون آنها ۴۲ درصد افزایش پیدا کرده بود. ۳ روز بعد از اینکه آنها استفاده از این مکمل را متوقف کردند سطح تستوسترون آنها هنوز ۲۲ درصد نسبت به ابتدای مطالعه بالاتر بود. (6)

یک آزمایش دیگر انجام شده بر روی مردانی که چاق و دارای اضافه وزن بودند و برای مدت ۲۸ روز دی آسپارتیک اسید دریافت کردند نتایج متفاوت گزارش شد. برخی از مردان افزایش تستوسترون را تجربه نکردند. با این وجود افرادی که سطح پایینی از تستسترون در ابتدای مطالعه داشتند تا ۲۰ درصد تستوسترون آنها افزایش پیدا کرده بود.

یک پژوهش دیگر اثرات دریافت مکمل دی آسپارتیک اسید را برای مدت بیشتر از یک ماه بررسی کرد. محققان دریافتند هنگامی که مردان بین سنین ۲۷ تا ۴۳ سال مکمل دی آسپارتیک اسید را برای مدت ۹۰ روز دریافت کردند تستسترون آنها چیزی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده بود.

این مطالعات انجام شده به طور خاص از افرادی که از نظر فیزیکی فعال بودند استفاده نکرده بود. با این وجود ۳ مطالعه دیگر اثرات دریافت مکمل دی آسپارتیک اسید را بر مردانه فعال مورد بررسی قرار داد.

یکی از آن مطالعات افزایش تستسترون را در مردان جوانی که تمرین با وزنه انجام می‌دادند و برای مدت ۲۸ روز دی آسپارتیک اسید استفاده کرده بودند مشاهده نکرد. (10)

در یک مطالعه دیگر محققان دریافتند که مصرف مکمل دی آسپارتیک اسید به مقدار بالا یعنی ۶ گرم در روز باعث کاهش هورمون تستوسترون در مردانی می ‌شود که با وزنه تمرین می‌‌کنند.

چنین آزمایشی بر روی خانم‌ها انجام نشده است و شاید به این خاطر که برخی از اثرات دی آسپارتیک اسید مخصوص بیضه می‌باشد.

خلاصه: دی آسپارتیک اسید باعث افزایش هورمون تستوسترون در افراد غیر فعال یا آن مردانی که تستسترون پایینی دارند می‌شود. با این وجود بالا رفتن تستسترون در افرادی که با وزن به تمرین می‌پرداختند مشاهده نشد.

دی آسپارتیک اسید وضعیت تمرینی را بهبود نمی‌دهد

چندین مطالعه به بررسی اینکه آیا دی آسپارتیک اسید باعث بهبود واکنش به تمرین بخصوص در تمرین با وزنه می‌شود یا خیر پرداختند.

برخی فکر می‌کنند که دی آسپارتیک اسید به علت بالا بردن سطح تستوسترون باعث افزایش عضله سازی یا قدرت می‌شود. پژوهش ها نشان داده‌اند مردانی که تجربه تمرین با وزنه را داشته‌اند افزایشی در هورمون تستوسترون، در قدرت و یا افزایش توده عضلانی آنها به هنگام مصرف مکمل دی آسپارتیک اسید دیده نشد. (5910)

یک مطالعه نشان داده است زمانی که مردان آسپارتیک اسید مصرف می‌کنند و به مدت ۲۸ روز به تمرین با وزنه می‌پردازند افزایش توده عضلانی ۱.۳ کیلوگرمی را تجربه می‌کنند. با این وجود افرادی هم که قرص دارونما مصرف کرده بودند نیز تجربه افزایش وزن عضلانی یکسانی را داشتند. (5)

هر دو گروه تجربه افزایش قدرت را به صورت یکسانی تجربه کردند. بنابراین در این مطالعه دی آسپارتیک اسید حتی بهتر از قرص‌های دارونما عمل نکرد.

در مدت زمان طولانی‌تر یعنی ۳ ماه مطالعات نشان داد افرادی که به تمرین پرداخته بودند چه دی آسپارتیک اسید مصرف کرده بودند یا قرص دارونما افزایش یکسانی در وزن عضلات و قدرت پیدا کردند. (10)

هر دو پژوهش انجام شده نتیجه گیری کردند که دی آسپارتیک اسید هنگامی که با تمرین به همراه وزنه باشد در افزایش وزن عضلانی یا قدرت اثر گذار نمی باشد. در حال حاضر اطلاعاتی درباره ترکیب این مکمل با دیگر شکل‌های تمرینی مانند دویدن و هیت در دسترس نمی‌باشد.

خلاصه: هنگامی که تمرین به همراه وزنه با استفاده از مکمل دی آسپارتیک اسید ترکیب می‌شود باعث بهبود افزایش قدرت و وزن عضلانی نخواهد شد. در حال حاضر اطلاعاتی راجع به اثرات استفاده از دی آسپارتیک اسید به همراه دیگر شکل‌های تمرین موجود نمی‌باشد.

دی آسپارتیک اسید ممکن است باعث افزایش باروری شود

آسپارتیک اسید

با وجودی که تحقیقات محدودی در دسترس است اما مشخص شده که دی آسپارتیک اسید می‌تواند یک ابزار کمک کننده به مردان نابارور باشد. یک آزمایش انجام شده بر روی ۶۰ مرد که مشکل باروری داشتند نشان داد افرادی که مکمل دی آسپارتیک اسید به مدت ۳ ماه مصرف کردند مقدار اسپرم تولید شده آنها افزایش پیدا کرده بود. می‌توانیم به این صورت بگوییم که قدرت حرکت اسپرم آنها بهبود پیدا کرده بودند.

 

این باعث بهبود در کمیت و کیفیت اسپرم شده بود. در طول مطالعه نرخ بارداری در زوج‌هایی که مردان مکمل دی آسپارتیک اسید استفاده کرده بودند افزایش یافت. در حقیقت ۲۷ درصد از زوج‌های حاضر در این آزمایش حاملگی را تجربه کردند. (11)

خلاصه: اگرچه تحقیقات بیشتری باید انجام شود اما دی آسپارتیک اسید باعث بهبود کمیت و کیفیت اسپرم در مردان نابارور می‌شود.

مقدار مجاز مصرف دی آسپارتیک اسید چقدر است؟

اغلب مطالعات انجام شده از ۲.۶ تا ۳ گرم دی آسپارتیک اسید برای بررسی اثرات آن بر روی تستسترون استفاده کردند. همانطور که در قبل اشاره شد نتایج متفاوتی از اثر دی آسپارتیک اسید بر روی تستوسترون مشاهده گردید. (56789)

در پژوهش‌ها مشخص شده است که مصرف چیزی حدود ۳ گرم از دی آسپارتیک اسید به صورت روزانه در مردان جوان و میان سال که بدون فعالیت فیزیکی، موثر است. اما با این وجود مصرف همین مقدار بر روی مردان جوان فعال بی‌نتیجه بود.

در دو مطالعه انجام شده مصرف ۶ گرم از دی آسپارتیک اسید به صورت روزانه نیز نتیجه‌ای به دنبال نداشت. یک مطالعه انجام شده گزارش داد که مصرف روزانه ۲.۶ گرم از دی آسپارتیک اسید به مدت ۹۰ روز اثرات مثبتی بر کمیت و کیفیت اسپرم‌ها دارد.

خلاصه: مقدار مصرف معمول دی آسپارتیک اسید ۳ گرم در روز می‌باشد. با این وجود در مطالعات انجام شده با این مقدار از دی آسپارتیک اسید باعث نتایج متفاوتی شده است. بر پایه تحقیقات در دسترس مصرف ۶ گرم از دی آسپارتیک اسید به صورت روزانه نتیجه ‌بخش نخواهد بود.

عوارض جانبی دی آسپارتیک اسید

یک آزمایش اثرات مصرف روزانه ۲.۶ از دی آسپارتیک اسید را برای مدت ۹۰ روز مورد بررسی قرار داد و سپس محققان برای بررسی عوارض جانبی دی آسپارتیک اسید به انجام آزمایش خون پرداختند. پس از انجام آزمایش عوارض جانبی مشاهده نشد و محققان نتیجه گرفتند که مصرف این مکمل برای مدت حداقل ۹۰  روز بی خطر است.

از طرف دیگر یک مطالعه انجام شده نشان داد ۲ مرد از هر ۱۰ مردی که دی آسپارتیک اسید مصرف کرده است دچار تندخویی، سردرد و بی‌قراری شده است.

خلاصه: اطلاعات محدودی در مورد هر گونه عوارض از جانبی دی آسپارتیک اسید در دسترس می‌باشد.یک مطالعه نشان داد که بر پایه آزمایش خون انجام شده جای نگرانی در مورد استفاده از مکمل دی آسپارتیک اسید برای مدت حداقل ۹۰ روز وجود ندارد. اما از سوی دیگر یک مطالعه حاکی از برخی عوارض جانبی این مکمل بود.

نتیجه گیری

بسیاری از افراد به دنبال یک راه حل طبیعی برای بالا بردن تستوسترون می‌باشند. برخی تحقیقات نشان داد که مصرف ۳ گرم از دی آسپارتیک اسید به صورت روزانه باعث افزایش تستسترون در مردان جوان و میان سال می‌شود.

با این وجود تحقیقی دیگر که بر روی مردان فعال انجام شد هیچگونه افزایشی در تستوسترون، توده عضلانی و یا قدرت را نشان نداد. برخی شواهد حاکی از آن است که دی آسپارتیک اسید باعث بهبود کیفیت و کمیت اسپرم در مردانی که مشکل ناباروری دارند می‌شود.

با این که تحقیقات نشان می‌دهند مصرف دی آسپارتیک اسید برای مدت ۹۰ روز بی خطر می‌باشد اما برای اثبات این مورد اطلاعات محدودی در دسترس است.

لطفا مطلب بعدی را هم بخوانید چگونه تستسترون را بالا ببریم؟

منبع: healthline

آیا می خواهید کاربرد هر یک از مکمل های ورزشی و لاغری را بدانید؟

وبینار جامع مکمل ها به شما کمک می کند تا هر آنچه که باید درباره انواع مکمل ها و فایده ها بدانید.

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم