جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا واقعا گلوتن دردسر ساز است و پیروی از یک رژیم بدون گلوتن برای همه ضروری است؟

آیا واقعا گلوتن دردسر ساز است و پیروی از یک رژیم بدون گلوتن برای همه ضروری است؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند

4/5 - (1 امتیاز)

رژیم فاقد گلوتن یکی از داغ ترین بحث های تغذیه است و محصولات بدون گلوتن امروزه بازار خوبی پیدا کرده است.

اما گلوتن چیست؟گلوتن از واژه ی گلو به معنای چسب امده است و پروتیین موجود در گندم  و جو است.امروزه گفته میشود که گلوتن بسیار خطرناک است جتی در افرادی که سلیاک ندارند؟

گلوتن حاوی دو پروتیین به نام گلیادین و گلوتنین است.مولکولهای گلیادین در اثر گرما و حرارت کاهش پیدا نمیکندو زمانی که در روده کوچک جذب میشود میتواند منجر به بروز مشکلات و واکنش های خود ایمنی شود.

وقتی گلوتن در غذای مصرفی وجود داشته باشد خیلی از افراد بعد از مصرف ان احساس نفخ اسهال یا درد شکمی میکنند و گاهی سردرد درد عضلانی احساس خستگی.

اما چرا گلوتن این علایم را ایجاد میکند؟

گلوتن منجر به از بین رفتن پرز های روده میشود و لذا جذب مواد غذایی با مشکل مواجه میشود.این اسیب شاید چند سال بعد از مصرف گلوتن بروز کند.و شما زمانی تفاوت را احساس کنید که گلوتن را برای مدتی از برنامه تان حذف کنید.

بدن در قبال مصرف گلوتن آنتی بادی تولید میکند و این آنتی بادی منجر به بروز واکنش های خاص میشود.که شاید ندانیم ناشی از گلوتن است.

گلوتن منجر به بروز التهاب در روده میشود و ریسک سوتغذیه را افزایش میدهد.

خیلی از افراد بدون اینکه بدانند به گلوتن حساسیت دارند اما چون علایم مثل بیماری سلیاک شدید نیست  هرگز متوجه حساسیتشان نمیشوند.

آیا من واقعا به گلوتن حساسیت دارم؟

حساسیت غیر سلیاکی به گلوتن حالتی است که فرد علایم مشابه سلیاک را به صورت خفیف تر تجربه میکند.البته خیلی اوقات ممکن است مصرف مداوم گلوتن منجر به بروز حساسیت و آسیب شود.

علاوه بر افرادی که سلیاک دارند افراد دارای سندروم روده تحریک پذیر افراد دارای سیستم گوارش اسیب پذیر و افرادی که میگرن دارند هم باید از مصرف گلوتن اجتناب کنند.

به طور کلی حتی اگر به گلوتن حساسیت ندارید بهتر است برای جلوگیری از بروز آسیب گلوتن را از برنامه غذاییتان حذف کنید.

با وجود همه ی گفته های بالا من واقعا هیچ حساسیتی به گلوتن ندارم ایا میتوانم گلوتن مصرف کنم؟

اگر شما هم مثل من واقعا به گلوتن حساسیت نداریددلیلی ندارد که یک رژیم بدون گلوتن را پیروی کنید.اما بنظر من بهتره از مصرف زیاد گلوتن پرهیز کنید.چرا؟

مصرف مداوم مواد غذایی سرشار از گلوتن روی سیستم گوارش شما و میکروفلور روده شما تاثیر منفی میگذارد.البته تحقیقات بیشتری برای تایید این موضوع نیاز است.

آیا صرفا یک رژیم غذایی بدون گلوتن سالم است؟

از زمانی که گلوتن بعنوان یک ماده ی غذایی اسیب زا شناخته شد صاحبان صنایع شروع به تولید انواع و اقسام محصولات بدون گلوتن کردند.اما حقیقت اینجاست که مواد صنعتی همیشه دردسر ساز هستند. کیک و شیرینی بدون گلوتن هیچ مزیتی نسبت به کیک و شیرینی گلوتن دار ندارند.

آیا یک رژیم بدون گلوتن به کاهش وزن کمک میکند؟

بیایید صادق باشیم ما برای کاهش وزن به فاکتورهای متعددی نیاز داریم مثل توازن انرژی سلامت سیستم گوارش مواد غذایی سالم و… اگر شما روی غذاهای سرشار از گلوتن اوردوز کنید مطمینا لاغر نمیشوید ناگفته نماند که خیلی از افراد مبتلا به سلیاک چاق هستند.

نکته ی اخر اینکه اگر هدف شما سلامت و کاهش وزن است یک برنامه ی غذایی سالم داشته باشید و به اندازه بخورید.هیچ دلیلی وجود ندارد که اگر غذایی سالم است روی ان اوردوز کنید.

مترجم زهرا رستمی
ارائه شده توسط تیم دوپامین

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم