جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بربرین یک مکمل قدرتمند با فواید بی شمار

بربرین یک مکمل قدرتمند با فواید بی شمار

آنچه در این مطلب خواهید خواند

4.5/5 - (4 امتیاز)

مکملی که بربرین نامیده می شود یکی از موثرترین مکمل های طبیعی در دسترس است. این ماده فواید تحسین برانگیزی داشته که در سطح مولکولی بر بدن شما اثر می گذارد. مطالعات نشان می دهند که کاهش قند خون، کاهش وزن و بهبود سلامت قلب از معدود فواید مکمل بربرین است.

بربرین از آن دسته مکمل هایی می باشد که به اندازه داروهای پزشکی موثر است. در این مطلب به بررسی جزئیات مکمل بربرین و فواید آن برای سلامتی می پردازیم.

بربرین چیست؟

بربرین چیست

بربرین ترکیب بیو اکتیو می باشد که از عصاره چندین گیاه مختلف از جمله گروهی از بوته ها به نام بربرین به دست می آید. (1)

از نظر لغوی بربرین از طبقه ترکیباتی به نام آلکالوئید ها می باشد. این گیاه رنگ زرد رنگ داشته که اغلب برای رنگ کردن مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از بربرین تاریخچه طولانی در طب سنتی تری داشته و از این گیاه برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است. در حال حاضر دانش مدرن تایید می‌ کند که بربرین فواید تحسین برانگیزی برای مشکلات مختلف سلامتی دارد. (2)

خلاصه: بربرین ترکیبی می باشد که از عصاره چندین گیاه مختلف به دست می‌ آید. استفاده از این ترکیب در طب سنتی چینی تاریخچه ای بلند بالا دارد.

بربرین چگونه عمل می کند؟

در حال حاضر بربرین توسط صدها مطالعه متفاوت مورد آزمایش قرار گرفته است. در این مطالعات انجام شده مشخص گردید که بربرین اثرات قدرتمندی انواع سیستم های مختلف بیولوژیکی می گذارد. (3)

بعد از اینکه شما بربرین مصرف می کنید این ماده وارد جریان خون می شود و سپس وارد سلول های بدن می گردد. در داخل سلول ها بربرین مولکول های مختلفی را هدف گرفته و به آنها می چسبد و عملکرد آنها را تغییر می دهد. چنین عملکردی مشابه با کار داروهای پزشکی است. (4)

در اینجا قصد داریم که وارد جزئیات شویم زیرا که مکانیزم های بیولوژیکی پیچیده و متفاوت هستند. با این وجود یکی از فعالیت های اصلی بربرین فعال کردن آنزیم داخل سلول ها به نام (AMPK) می باشد.

این آنزیم در سلول های انواع ارگان ها از جمله مغز، عضلات، کلیه، قلب و کبد وجود دارد. این آنزیم نقش اصلی در تنظیم متابولیسم بر عهده دارد. (78)

همچنین بربرین اثرات مختلفی بر دیگر مولکول های داخل سلول گذاشته و حتی با تاثیر بر ژن ها باعث روشن یا خاموش شدن آنها می شود. (4)

خلاصه: بربرین در سطح مولکولی بر بدن اثر گذاشته و فعالیت های مختلفی داخل سلول ها انجام می دهد. یکی از فعالیت های اصلی بربرین فعال کردن آنزیمی مهم به نام AMPK می باشد که متابولیسم را تنظیم می کند.

کاهش سطح قند خون

دیابت نوع دو از بیماری‌ های جدی می‌ باشد که در دهه های اخیر به طور قابل توجهی رایج شده و باعث مرگ میلیون‌ ها نفر در سال می‌ شود.

قند خون بالا به وسیله مقاومت انسولین یا عدم وجود مقدار کافی از انسولین ایجاد می شود. در طول زمان قند خون بالا باعث آسیب دیدن بافت ها و ارگان ها می شود که نتیجه این امر ایجاد انواع مختلف مشکلات برای سلامتی و کوتاه شدن طول عمر است.

اطلاعات بسیار زیادی نشان می دهد که بربرین به طور قابل ملاحظه ای باعث کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می شود. (9)

در حقیقت تاثیر مکمل بربرین با داروی محبوب دیابت یعنی متفورمین برابری می کند. (210)

به نظر می رسد که این مکمل از طریق چندین مکانیسم متفاوت عمل می کند: (11)

  • کاهش مقاومت انسولین
  • افزایش قند کافت یعنی کمک به بدن برای شکستن قند داخل سلول ها
  • کاهش تولید قند در کبد
  • کم کردن سرعت شکسته شدن کربوهیدرات ها در روده
  • افزایش تعداد باکتری های مفید روده

یک مطالعه انجام شده بر روی ۱۱۶ فرد دیابتی نشان داد که مصرف یک گرم بربرین در روز باعث پایین آمدن قند خون ناشتا تا ۲۰ درصد می شود یعنی از عدد ۱۲۶ به عدد ۱۲۱ mg/dL می رسد یا به عبارت دیگر از سطح دیابتیک به سطح نرمال می رسد. (12)

همچنین بربرین باعث می شود تا هموگلوبین A1c ( یکی از نشانه های بلند مدت سطح قند خون) تا ۱۲ درصد پایین بیاید و باعث بهبود لیپیدهای خون مانند کلسترول و تری گلیسیرید می گردد. (12)

بر طبق یک بررسی بزرگ انجام شده بر روی ۱۴ مطالعه مشخص گردید که مکمل بلورین به اندازه داروهای خوردنی دیابت از جمله متفورمین، گلی پیزید و روزیگلیتازون موثر است. (13)

خلاصه: بربرین یک داروی موثر برای پایین آوردن سطح قند خون و هموگلوبین A1c می باشد که در افراد دیابتی بالا هستند. می توان با که این مکمل هم اندازه داروهای پزشکی موثر است.

بربرین به کاهش وزن کمک می کند

همچنین بربرین به اندازه مکمل های کاهش وزن موثر است. تا اینجا دو مطالعه به آزمایش اثرات این ماده بر وزن بدن پرداخته‌ اند. در یک مطالعه ۱۲ هفته انجام شده بر روی افراد چاق مشخص گردید مصرف ۵۰۰ میلی گرم از مکمل بربرین برای سه بار در روز باعث کاهش وزن ۲.۵ کیلوگرمی به طور میانگین می شود. همچنین شرکت کنندگان در این مطالعه ۳.۶ درصد چربی سوزی را تجربه کردند. (14)

مطالعه شگفت انگیز دیگر انجام شده بر روی ۳۷ این مرد و زن مبتلا به سندرم متابولیک صورت گرفت. این مطالعه به مدت ۳ ماه انجام شد و شرکت کنندگان ۳ بار در روز به اندازه ۳۰۰ میلی گرم مکمل بربرین دریافت کردند.

در طی سه ماه شاخص bmi این افراد از ۳۱.۵ به ۲۷.۴ کاهش پیدا کرد یا به عبارت دیگر این افراد از وضعیت چاقی به اضافه وزن تنها در طی ۳ ماه تغییر پیدا کرد. (15)

محققان بر این باورند که کاهش وزن ایجاد شده به خاطر بهبود فعالیت هورمون های تنظیم کننده چربی مانند انسولین، لپتین و آدیپونکتین می باشد. همچنین به نظر می‌ رسد که بربرین از رشد سلول های چربی در سطح سلولی ممانعت به عمل می آورد. (1617)

با این حال درباره اثرات مکمل بربرین برای کاهش وزن باید مطالعات بیشتری صورت گیرد.

خلاصه: دو مطالعه انجام شده نشان می دهند که به بربرین به طور قابل ملاحظه ای باعث کاهش وزن می شود و در عین حال دیگر نشانه های سلامتی را هم به طور همزمان بهبود بخشند.

کاهش کلسترول و خطر بیماری های قلبی

فایده های بربرین

بیماری های قلبی در حال حاضر یکی از رایج ترین عوامل مرگ زودرس در سراسر جهان هستند مطالعات انجام شده نشان می دهند که مکمل بربرین باعث بهبود بسیاری از فاکتورهای مرتبط با بیماری های قلبی می شود.

بررسی انجام شده بر روی ۱۱ مطالعه مشخص گردید که بربرین باعث می شود: (18)

  • کاهش کلسترول کل تا ۲۴ mg/dL
  • پایین آوردن ال دی ال کلسترول بد تا ۲۵ mg/dL
  • پایین آوردن تری گلیسیرید تا ۴۴ mg/dL
  • بالا بردن اچ دی ال کلسترول خوب تا ۲ mg/dL

همچنین مطالعات انجام شده نشان می دهند که بربرین باعث پایین آمدن آپولیپو پروتئین بی چیزی بین ۱۳ تا ۱۵ درصد می شود که یکی از فاکتورهای بسیار مهم بیماری قلبی می باشد. (1920)

بر طبق مشاهده برخی مطالعات بربرین از انجام فعالیت آنزیم PCSK9 ممانعت به عمل می آورد. این امر منجر به دفع ال دی ال کلسترول بیشتری از جریان خون می شود. (2122)

در خاطر داشته باشید که افراد دیابتی سطح قند خون بالایی دارند و همچنین چاقی یکی از فاکتورهای کلیدی مرتبط با بیماری قلبی است که تمامی این موارد با استفاده از مکمل بربرین بهبود پیدا می کند. با توجه به اثرات سودمندی که در بالا گفته شد به نظر می‌ رسد که به بربرین به طور موثری خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

خلاصه: مطالعات نشان می دهد که بربرین باعث کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول شده و در عین حال اچ دی ال کلسترول خوب را بالا می برد. همچنین مصرف این مکمل در بلند مدت باعث کاهش خطر بیماری های قلبی خواهد شد.

دیگر فواید سلامتی بربرین

بربرین فواید بی‌ شماری برای سلامتی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • افسردگی: مطالعات انجام شده بر روی موش ها نشان می دهد که به بربرین با افسردگی مبارزه می کند. (232425)
  • سرطان: مطالعات آزمایشگاهی و انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهند که این مکمل به کاهش رشد و پیشرفت انواع مختلف سرطان ها کمک می کند. (2627)
  • اثر آنتی اکسیدانی و ضد التهابی: همچنین برخی مطالعات انجام شده نشان می دهند که بر بر این  اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بسیار قدرتمندی دارد. (282930)
  • عفونت ها: مشخص شده است که مکمل بربرین با میکرو ارگانیسم های آسیب رسان از جمله باکتری ها ، ویروس ها ، قارچ ها و انگل ها مبارزه می کند. (31323334)
  • کبد چرب: بربرین به کاهش ساخته شدن چربی در کبد کمک کرده که این امر از شما در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی محافظت می کند. (3536)
  • ناراحتی های قلبی: یک مطالعه نشان داد که به طور موثری باعث بهبود نشانه ها و کاهش فاکتورهای مربوط به ناراحتی های قلبی در بیماران می شود. (37)

درباره بسیاری از این فواید گفته شده باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا بتوان مصرف بربرین را برای این موارد توصیه کرد اما در حال حاضر شواهد به دست آمده بسیار امیدوار کننده هستند.

خلاصه: مطالعات اولیه اعلام کرده اند که بربرین در برابر افسردگی ،سرطان، عفونت، کبد چرب و ناراحتی های قلبی سودمندی هایی به دنبال دارد. همچنین این ماده اثرات قدرتمند ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هم دارا می باشد.

مقدار مصرف و عوارض جانبی بربرین

بسیاری از مطالعات که در این مطلب آمده اند از ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم بربرین در روز استفاده کرده بودند.  مقدار مصرف رایج  سه بار در روز به اندازه ۵۰۰ میلی گرم قبل از وعده غذایی است. ( یعنی در مجموع هزار و ۵۰۰ میلی گرم در روز)

بهتر است که مقدار بربرین مصرفی خود را در طول روز پخش کرده تا به سطح قند خون ثابت دست پیدا کنید. در صورتی که تحت درمان هستید یا از داروی پزشکی به خصوص استفاده می کنید قبل از مصرف برلین با دکتر خود مشورت داشته باشید. مخصوصاً این مورد زمانی مهم است که شما از داروهای کاهنده قند خون هم بهره می برید.

در مجموع می‌ توان گفت که بربرین بی خطر است. اصلی ترین عارضه جانبی این ماده مرتبط با گوارش بوده که  در برخی افراد منجر به دردهای شکمی، اسهال، یبوست و نفخ شکم شده است. (10)

خلاصه: مقدار مصرف متداول بربرین ۵۰۰ میلی گرم و ۳ بار در روز بوده و بهتر است که نیم ساعت قبل از وعده غذایی استفاده شود. همچنین ممکن است که این ماده در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند.

نتیجه گیری

بهترین یکی از معدود مکمل های موثر و اندازه دارو است. این مکمل اثرات قدرت بندی بر جنبه های مختلف سلامتی به خصوص کنترل قند خون می گذارد.

افرادی که بیشترین فایده را از مکمل بربرین را برده‌ اند افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و نشانه‌ های متابولیسم بوده‌ اند. با این وجود مکمل بربرین از شما در برابر بیماری های مزمن محافظت کرده و همچنین یک مکمل ضد پیری است.

منبع: Healthline

آیا می خواهید کاربرد هر یک از مکمل های ورزشی و لاغری را بدانید؟

وبینار جامع مکمل ها به شما کمک می کند تا هر آنچه که باید درباره انواع مکمل ها و فایده ها بدانید.

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم