جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

قهوه خوب است یا بد

قهوه خوب است یا بد

آنچه در این مطلب خواهید خواند

5/5 - (1 امتیاز)

اثرات قهوه بر سلامتی از موارد بحث برانگیز است و افراد زیادی می پرسند که آیا قهوه خوب است یا بد. با وجود چیزهایی که شنیده اید اما قهوه فواید بسیار خوبی برای شما به دنبال دارد. قهوه سرشار از آنتی اکسیدان ها می باشد و باعث کاهش خطر بسیاری از بیماری های مزمن می گردد.

با این حال قهوه حاوی کافئین می باشد که باعث ایجاد مشکل در برخی افراد و اختلالات خواب می شود. در این مطلب به بررسی دقیق قهوه و از سرطان بر سلامتی پرداخته ایم.

قهوه حاوی برخی مواد مغذی ضروری و غنی از آنتی اکسیدان ها بوده و به صورت طبیعی حاوی مواد مغذی بسیار زیادی می باشد. یک فنجان ۲۴۰ میلی لیتری از قهوه حاوی: (1)

  • ویتامین ب ۲ (ریبوفلاوین): ۱۱ درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین ب ۵ (پانتوتنیک اسید): ۶ درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین ب ۱ (تیامین): ۲ درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین ب ۳ ( نیاسین): ۲ درصد از نیاز روزانه
  • فولیک اسید: ۱ درصد از نیاز روزانه
  • منگنز: ۳ درصد از نیاز روزانه
  • پتاسیم: ۳ درصد از نیاز روزانه
  • منیزیوم: ۲ درصد از نیاز روزانه
  • فسفر: ۱ درصد از نیاز روزانه

شاید این اعداد گفته شده زیاد به نظر نرسد اما با خوردن چندین فنجان قهوه در روز شما به طور قابل ملاحظه ای مواد مغذی دریافتی خود را افزایش می دهید. اما قهوه به خاطر وجود آنتی اکسیدان ها بسیار متمایز می شود. در واقع رژیم های متداول غربی با خوردن قهوه آنتی اکسیدان بیشتری دریافت می کنند تا اینکه ترکیبی از میوه و سبزیجات میل کنند. (23)

خلاصه: قهوه حاوی کمی از برخی ویتامین ها و مواد معدنی می‌باشد که با خوردن چند فنجان قهوه در روز این مقدار افزایش پیدا می کند. همچنین قهوه سرشار از آنتی اکسیدان‌ ها است.

قهوه حاوی کافئین است که تحریک کننده می باشد

قهوه خوب است یا بد

قهوه یکی از داروهای روانگردان رایج در سراسر جهان است. نوشیدنی های سبک تر، چای و شکلات نیز حاوی کافئین می باشند اما قهوه بزرگ ترین منبع از این ماده است. کافئین موجود در یک فنجان قهوه چیزی بین ۳۰ تا ۳۰۰ میلی گرم بوده اما میانگین یک فنجان قهوه در برخی نقاط ۹۰ تا ۱۰۰ میلی گرم کافئین دارد.

همچنین کافئین یک محرک شناخته شده می باشد. کافئین در مغز عملکرد انتقال دهنده عصبی آدنوزین را مهار می‌ کند. کافئین با مسدود کردن آدنوزین افزایش فعالیت در مغز و آزاد سازی دیگر انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نورو اپی نفرین می شود. این امر باعث کاهش خستگی و سطح هوشیاری بیشتر می گردد. (56)

مطالعات بی شماری اعلام کرده اند که کافئین منجر به افزایش عملکرد کوتاه مدت در مغز، بهبود خلق و خو، چالاکی و عملکرد شناختی می شود. (78)

همچنین کافئین متابولیسم را ۳ تا ۱۳ درصد و عملکرد تمرین را ۱۱ تا ۱۲ درصد بالا می برد. (9101112)

با این حال برخی مطالعات اثرات گفته شده را کوتاه مدت می دانند. اگر شما هر روز قهوه می نوشید بدن شما عادت خواهد کرد و این اثرات قدرت کمتری پیدا می کنند. (13)

خلاصه: ترکیب اصلی فعال قهوه محرکی به نام کافئین است. کافئین در کوتاه مدت باعث افزایش سطح انرژی، عملکرد مغز، متابولیسم و وضعیت تمرینی می شود.

قهوه از مغز شما در برابر آلزایمر و پارکینسون مراقبت می‌ کند

بیماری آلزایمر یکی از رایج ترین بیماری های اختلال عصبی منجر به زوال عقل در سراسر جهان است. مطالعه های انجام شده نشان می دهند افرادی که قهوه می نوشند خطر پیشرفت بیماری آلزایمر در آنها تا ۶۵ درصد پایین تر می باشد. (141516)

انسان دومین بیماری اختلال عصبی رایج می باشد که به خاطر مرگ عصب های سازنده دوپامین در مغز رخ می دهد. خطر بیماری پارکینسون ۳۲ تا ۶۰ درصد در افرادی که قهوه می نوشند پایین تر می آید. (17181920)

خلاصه: چندین مطالعه نشان می دهد که خطر زوال عقل، بیماری آلزایمر و پارکینسون پا به سن گذاشته که قهوه می نوشند پایین تر است.

خطر دیابت نوع دو در افرادی که قهوه می نوشند کمتر است

دیابت نوع دو به وسیله سطح بالای قند خون و مقاومت انسولین تشخیص داده می شود. این بیماری در چند دهه اخیر چند برابر شده و حالا بیشتر از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند. به طور جالبی مطالعه های انجام شده نشان می دهند خطر پیشرفت دیابت نوع ۲ در افرادی که قهوه می نوشند ۲۳ تا ۶۷ درصد پیدا می کند. (21222324)

بررسی انجام شده بر روی ۱۸ مطالعه نشان می دهد که نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه ۷ درصد خطر نوع دو را کاهش می دهد. (25)

خلاصه: مطالعات بیشماری نشان داده اند که نوشیدن قهوه به طور قابل ملاحظه خطر دیابت نوع دو را پایین می آورد.

نوشیدن قهوه خطر بیماری‌ های کبدی را هم پایین می آورد

قهوه بخوریم یا نخوریم

یکی از مهم ترین ارگان‌ هایی می‌ باشد که صدها عملکرد مختلف در بدن شما انجام می دهد. کبد شما نسبت به دریافت بیش از حد فروکتوز و الکل بسیار حساس است. آخرین مرحله آسیب های کبدی سیروز نام دارد تقریبا تمام کبد به زخم تبدیل می شود. افرادی که قهوه می‌ نوشند تا ۸۴ درصد خطر پیشرفت سیروز در آن ها کمتر می شود اما بیشترین اثر در افرادی رخ می‌ دهد که ۴ فنجان یا بیشتر در طول روز قهوه می خورند. (262728)

همچنین سرطان کبد هم بسیار رایج است. این سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان می باشد و افرادی که قهوه می نوشند درصد خطر ابتلا به این سرطان در آنها پایین تر است. (2930)

خلاصه: افرادی که قهوه می نوشند خطر سرطان کبد و سیروز کبدی در آنها به طور قابل ملاحظه ای پایین تر است. هرچه قهوه بیشتری بنوشید احتمال این بیماری ها پایین تر می آید.

خطر خودکشی در افسردگی در افرادی که قهوه می نوشند بسیار پایین‌ تر است

افسردگی یکی از رایج ترین اختلالات ذهنی می باشد که منجر به کاهش قابل ملاحظه کیفیت زندگی می شود. یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۱ توسط دانشگاه هاروارد نشان داد افرادی که قهوه می نوشند درصد افسرده شدن در آنها پایین تر است. (31)

در بررسی انجام شده بر روی سه مطالعه مشخص گردید افرادی که ۴ فنجان یا بیشتر در روز قهوه می نوشند احتمال خودکشی در آنها تا ۵۳ درصد پایین تر می باشد. (32)

خلاصه: مطالعه های انجام شده نشان می‌دهند افرادی که قهوه می نوشند خطر افسردگی و خودکشی در آنها به طور قابل ملاحظه ای پایین تر خواهد بود.

قهوه باعث اضطراب و اختلال خواب می شود

صحیح نیست که تنها در باره موارد مثبت قهوه بدون در نظر گرفتن موارد منفی صحبت کنیم. حقیقت اینجاست که برخی جوانب منفی قهوه به خوبی شناخته شده اند اما به افراد هم بستگی دارد. نوشیدن بیش از حد قهوه باعث بی قراری، اضطراب، ضربان قلب و حتی بدتر شدن حملات عصبی می شود. (34)

اگر نسبت به کافئین حساسیت دارید و بیش از حد شما را تحریک می کند باید از خوردن قهوه دوری کنید.

دیگر عارضه جانبی ناخواسته نوشیدن قهوه اختلال خواب است. اگر قهوه باعث کاهش کیفیت خواب شما می شود بهتر است که از ساعت ۲ به بعد از نوشیدن آن پرهیز کنید. (35)

همچنین قهوه اثر ادرار آور و بالا برنده فشارخون دارد اما با این حال معمولا این اثر پراکنده می باشد. این افزایش فشار خون ۱ تا ۲ mm/Hg ممکن است باشد. (363738)

خلاصه: کافئین اثرات منفی مختلفی دارد که از جمله آنها می‌ توان به اضطراب و اختلال خواب اشاره کرد اما این اثرات در فرد با فرد متفاوت است.

کافئین اعتیاد آور است

یکی دیگر از عوارض کافئین اعتیاد می باشد. هنگامی که افراد به صورت منظم کافئین مصرف می کنند بدن با آن سازگار می‌ شود. به همین خاطر ممکن است که کافئین عملکرد خود را دست بدهد یا برای ایجاد همان اثرات باید از دوزهای بالاتری استفاده کنید. (39)

هنگامی که افراد از خوردن قهوه پرهیز می کنند نشانه های ترک مانند سردرد، خستگی، آشفتگی ذهنی و بی قراری را مشاهده در خود می بینند. این اثرات ممکن است چند روز طول بکشد. (4041)

خلاصه: کافئین از مواد اعتیاد آور است. بدن با این ماده سازگار شده و به هنگام ترک نشانه‌ هایی مانند سردرد، خستگی و بی قراری را تجربه خواهید کرد.

تفاوت میان قهوه معمولی و بدون کافئین

برخی افراد قهوه بدون کافئین را انتخاب می کنند. قهوه بدون کافئین معمولا با شستن دانه های قهوه با حلال های شیمیایی آماده می شود. این فرآیند تا جایی تکرار می شود که کافئین قهوه از بین برود.

در خاطر داشته باشید قهوه بدون کافئین حاوی مقداری کافئین می باشد اما نسبت به قهوه معمولی کمتر است.

خلاصه: قهوه بدون کافئین با خارج کردن کافئین از دانه های قهوه با استفاده از حلال ها به دست می آید. قهوه بدون کافئین حاوی فواید موجود در قهوه معمول نمی باشد.

چگونه حداکثر فایده را از قهوه ببریم

با انجام برخی کارها می‌ توان اثرات سلامتی قهوه را به حداکثر رساند. مهم ترین کار اضافه نکردن مقدار بالایی از قند به قهوه است. یک تکنیک دیگر قهوه با استفاده از فیلترهای کاغذی می باشد. طبخ قهوه به صورت ترک یا فرانسه که به صورت بدون فیلتر هستند باعث حفظ ماده ای به نام کافستول می شود که کلسترول را افزایش می دهد. (4243)

در نهایت اطمینان پیدا کنید که مقدار بسیار زیادی قهوه نمی نوشید.

خلاصه: بسیار مهم است که مقدار زیادی شکر به قهوه خود اضافه نکنید. دم کردن قهوه با استفاده از فیلترهای کاغذی باعث جدا شدن ترکیبی به نام کافستول می شود که کلسترول را بالا می برد.

در نهایت آیا قهوه خوب است یا بد

برخی افراد و به خصوص خانم های حامله به طور قطع باید از نوشیدن قهوه دوری کنند یا مصرف آن را به حداقل برسانند. افرادی که مشکلات افسردگی، فشار خون بالا یا مرض بی خوابی دارند هم باید مدتی مصرف قهوه را کنار بگذارند تا ببینند آیا به بهبودی کمک می کند یا نه.

همچنین برخی شواهد نشان می دهند افرادی که به آهستگی قهوه را سوخت و ساز می کنند خطر سکته قلبی به خاطر نوشیدن قهوه در آنها افزایش می یابد. (44)

علاوه بر این برخی افراد درباره نوشیدن قهوه و افزایش خطر سرطان در بلند مدت نگران هستند. در حالی که رست شده حاوی آکریلامیدها باشد که از ترکیب های سرطان زا است اما شواهد نشان می دهند که مقدار کم این ترکیب موجود در قهوه آسیب زا باشد.

در حقیقت اغلب مطالعات نشان می ‌دهند که مصرف قهوه اثری بر خطر ابتلا به سرطان داشته و حتی باعث کاهش آن می شود. (4546)

حرف آخر

مهم است که در خاطر داشته باشید مطالعه های بسیار زیادی که در این زمینه صورت گرفته مشاهده ای بوده اند. این مطالعه ها ارتباط میان نوشیدن قهوه در بیماری ها پرداخته اند و ثابت کننده عامل یا اثر نیستند. با این حال می‌ توان گفت که خوردن نقش مثبتی در سلامتی شما ایفا می کند.

منبع: Healthline

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم