گوشت ارگان ها از منابع غذایی گران می باشد. این روزها سنت استفاده از گوشت ارگان ها کمی از ذائقه افراد کنار رفته است. در حقیقت افراد بسیار زیادی هرگز این بخش از حیوانات را مصرف نکرده و فکر می کنند کار بسیار نادرستی انجام می دهند.

اما با این حال گوشت ارگانها در واقع بسیار مغذی هستند. این مقاله به بررسی اثرات گوشت ارگان ها بر سلامتی شما پرداخته است.

گوشت ارگان چیست؟

گاهی اوقات گوشت ارگان ها را به دل و جگر ارجاع می دهند که اجزای بدن حیوانات بوده و انسان ها آن را به عنوان ماده غذایی استفاده می کنند. بیشترین حیواناتی که گوشت ارگان های آنها مورد استفاده قرار می گیرد گاو ، گوسفند ، بز ، مرغ و اردک است.

این روزها اغلب حیوانات به خاطر بافت عضلانی زاده و پرورش یافته می شوند. می‌ توان گفت که اغلب گوشت ارگان ها نادیده گرفته شده و بیشتر گوشت های معمول به عنوان استیک، چرخ کرده و دیگر مدل ها مورد استفاده قرار می گیرند.

با این حال انسان های شکارچی تنها گوشت عضلات حیوانات را استفاده نمی کردند. آنها همچنین از گوشت ارگان ها مانند مغز ، روده و حتی دنبلان استفاده می‌ کرده‌ اند.  (1)

گوشت ارگان های یک افزودنی فوق العاده به رژیم غذایی شما هستند. زیراکه این بخش ها حاوی ویتامین ب ۱۲ و اسید فولیک بوده که همچنین منبع فوق‌ العاده‌ ای از آهن و پروتئین می باشند.

خلاصه

گوشت ارگان ها در واقع ارگان های حیوانات می باشند که به عنوان غذا مورد استفاده قرار می گیرند. بیشترین حیواناتی که گوشت ارگان های آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت گوشت ارگان ها

رایج ترین نوع گوشت ارگان ها عبارتند از:

جگر: جگر عضو سم‌ زدا می باشد. همچنین این بخش مغذی ترین بخش ارگان ها بوده که گاهی اوقات از آن به عنوان مولتی ویتامین طبیعی نام می‌ برند.

زبان: در واقع زبان بیشتر از یکی از اول می باشد. این عضو بخش لطیف و خوشمزه گوشت می باشد زیرا که مقدار بالای چربی در خود دارد.

دل: نقش قلب پمپاژ خون در سراسر بدن است و شاید خوردنی به نظر نرسد اما در واقع بدون چربی و لذیذ می باشد.

قلوه: پستانداران نیز همانند انسان دو کلیه دارند و نقش این ارگان تصفیه کردن سموم و مواد زائد از خون است.

مغز: در بسیاری از فرهنگ ها مغز را به عنوان بخشی بسیار لذیذ در نظر می گیرند و همچنین منبع غنی از اسید چرب امگا ۳ است.

خوش گوشت: خوش گوشت نامیده فریب دارد که آن را هم در بسیاری از جاها میل می کنند.

سیرابی: سیرابی و شیردان بخش گوارشی حیوانات می باشد که جویدن آن کار آسانی نیست.

خلاصه

انواع مختلفی از گوشت ارگان ها وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌ توان به جگر ، زبان ، دل و قلوه اشاره کرد.

گوشت ارگان ها بسیار مغذی است

خصوصیات مغزی گوشت ارگان ها با توجه به نوع ارگان و منبع حیوانی کمی متفاوت هستند. اما اغلب ارگان ها بسیار مغذی هستند. در واقع گوشت ارگان ها چگالی مواد مغذی بالاتری نسبت به گوشت عضلات دارد.

به خصوص می‌ توان گفت که گوشت ارگان ها غنی از ویتامین های گروه ب مانند ویتامین ب ۱۲ و اسید فولیک هستند. همچنین ارگان ها سرشار از مواد معدنی مانند آهن ، منیزیم ، سلنیوم و روی بوده و ویتامین های مهم محلول در چربی مانند ویتامین آ، ویتامین دی، ویتامین ای و ویتامین کا در خود دارند.

علاوه بر این ارگان ها منبع فوق العاده ای از پروتئین می باشند. لازم به ذکر است که پروتئین حیوانی تمامی ۹ آمینو اسید ضروری لازم برای عملکرد طبیعی بدن شما را در خود دارد. هر ۱۰۰ گرم از جگر پخته شده برای شما موارد زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • کالری: ۱۷۵
  • پروتئین: ۲۷ گرم
  • ویتامین ب ۱۲: ۱۳۸۶ درصد از نیاز روزانه شما
  • مس: ۷۳ درصد از نیاز روزانه شما
  • ویتامین آ: ۵۲۲ درصد از نیاز روزانه شما
  • ریبوفلاوین: ۲۰۱ درصد از نیاز روزانه شما
  • نیاسین: ۸۷ درصد از نیاز روزانه شما
  • ویتامین ب ۶: ۵۱ درصد از نیاز روزانه این شما
  • سلنیوم: ۴۷ درصد از نیاز روزانه شما
  • روی: ۳۵ درصد از نیاز روزانه شما
  • آهن: ۳۴ درصد از نیاز روزانه شما

خلاصه

ارگان ها چگالی و مواد مغذی بالایی دارند. همچنین گوشت ارگان‌ ها منبع خوبی از آهن و پروتئین بوده که سرشار از ویتامین آ و ویتامین ب ۱۲ و اسید فولیک هستند که علاوه بر اینها بسیار دیگری از مواد مغذی مهم را هم در خود دارند.

فواید اضافه کردن گوشت ارگان ها به رژیم غذایی

مصرف گوشت ارگان ها چندین فایده برای شما به دنبال دارد:

منبع فوق العاده ای از آهن: گوشت حاوی آهن هم بوده که به مقدار بسیار بالاتری نسبت به آهن غیر هم که در محصولات گیاهی وجود دارد جذب می شود.

احساس سیری برای مدت طولانی تر: مطالعات بسیار زیادی نشان می‌ دهند که رژیم‌ های با پروتئین بالا باعث کاهش اشتها و افزایش احساس سیری می شوند. همچنین رژیم پروتئین بالا به وسیله افزایش نرخ متابولیسم شما در کاهش وزن کمک می کند. (567)

کمک به حفظ توده عضلانی: گوشت ارگان ها منبعی از پروتئین با کیفیت بالا هستند که برای عضله سازی و حفظ توده عضلانی بسیار مهم است. (8910)

منبع فوق العاده ای از کولین: گوشت ارگان ها در میان بهترین منابع کولین قرار دارد که یک ماده مغذی ضروری برای سلامت مغز ، عضلات کبد بوده که افراد بسیار زیادی به مقدار کافی از این ماده را دریافت نمی کنند. (1112)

خلاصه

ارگان ها فواید زیادی برای سلامتی به دنبال دارند که از جمله آنها می‌ توان به جذب بهتر آهن و کنترل اشتها و همچنین حفظ توده عضلانی اشاره کرد.

آیا گوشت ارگان ها کلسترول را بالا می برد؟

گوشت ارگان ها با وجودی که منبع حیوانی هستند اما غنی از کلسترول می باشند. هر ۱۰۰ گرم از مغز گاو حاوی ۱۰۳۳ درصد از نیاز روزانه شما به کلسترول بوده و در عین حال جگر و قلوه تنها حاوی ۲۳۹ درصد از ۱۲۷ درصد از نیاز روزانه شما می باشند.

کلسترول با بیماری های قلبی ، مصرف دارو و گرفتگی عروق مرتبط است. با این وجود کلسترول به وسیله کبد شما تولید می‌ شود که با توجه به کلسترول خوراکی دریافتی بدن شما مقدار کلسترول تولیدی را تنظیم می کند. (15)

هنگامی که شما مواد خوراکی غنی از کلسترول می کنید بدن شما با تولید کمتر کلسترول و آن واکنش نشان می‌ دهد. بنابراین مواد غذایی سرشار از کلسترول تنها اثر جزئی بر سطح کلسترول کل بدن می گذارند. (1617)

تحلیلی که اخیراً انجام شده به بررسی ۴۰ مطالعه انجام شده بر مصرف کلسترول خوراکی و خطر بیماری‌ های قلبی پرداخت. این تحلیل در پایان نتیجه‌گیری کرد که کلسترول خوراکی اثر قابل ملاحظه ای مربتط با بیماری قلبی یا خطر سکته قلبی در بزرگسالان ندارد. (20)

خلاصه

گوشت اغلب ارگان ها حاوی مقدار بالایی از کلسترول است. با این وجود مصرف مواد خوراکی غنی از کلسترول به طور مستقیم با خطر بیماری های قلبی یا کلسترول خون بالاتر مرتبط نمی باشد.

نقاط ضعف مصرف گوشت ارگان ها

نقاط ضعف زیادی درباره اضافه کردن گوشت ارگان ها به رژیم غذایی شما وجود ندارد. اما با این حال برخی افراد در برابر مصرف بالای گوشت ارگان ها آسیب پذیر بوده و باید آن را محدود کنند.

افراد مبتلا به نقرس باید مقدار محدودی استفاده کنند

نقرس از مدل های رایج آرتروز است. نقرس به وسیله سطح بالای اوریک اسید موجود در خون ایجاد شده که باعث نرم شدن و ورم کردن مفاصل می شود.

پیورین موجود در رژیم غذایی از اسید اوریک بدن تشکیل شده است. بخصوص گوشت ارگان ها مقدار بالایی از این ماده را در خود دارند بنابراین بسیار مهم است که اگر نقرس دارید به اندازه متعادل گوشت ارگان ها استفاده کنید. (22)

خانم های حامله مراقب مقدار مصرف گوشت ارگان‌ ها باشند

گوشت ارگان ها به خصوص جگر منبعی غنی از ویتامین آ می باشند. در دوران حاملگی ویتامین آن که نقشی حیاتی در رشد و پیشرفت جنین برعهده دارد. اما با این حال انستیتو سلامت آمریکا توصیه می کند که روزانه بیشتر از ۱۰ هزار واحد ویتامین آ دریافت نکنید زیرا که با مشکلات جدی در بدو تولد و نا به هنجاری رخ می دهد. (2324)

از جمله نقصان های زمان تولد می توان به مشکلات قلبی ، ستون فقرات و دیگر موارد اشاره کرد. همچنین می توان به چشم ها ، گوش ها و دماغ غیر عادی و همچنین اختلالات گوارشی هم اشاره کرد. (25)

یک مطالعه گزارش کرد که مادران حامله ای که روزانه بیشتر از ده هزار واحد ویتامین آ دریافت کرده بودند خطر تولد نوزاد غیر طبیعی در آنها نسبت به مادرانی که تنها ۵۰۰۰ واحد در روز ویتامین آ دریافت کرده بودند ۸۰ درصد بالاتر است. (25)

بنابراین بسیار مهم است که مادران حامله و به خصوص آنهایی که مکمل حاوی ویتامین آ مصرف می کنند مراقب مقدار دریافتی از گوشت ارگان ها باشند.

حرف پایانی درباره گوشت ارگان ها

گوشت ارگان ها غنی از ویتامین ها و مواد معدنی بوده که به دست آوردن آنها از دیگر مواد خوراکی کار سختی است. اگر از مصرف گوشت لذت می برید پس ارزش دارد که مقداری از گوشت مصرفی خود را با گوشت ارگان ها جایگزین کنید.

ارائه شده توسط تیم دوپامین
منبع: Healthline

تنها با ذکر منبع راضی به کپی کردن مطالب سایت دوپامین فیت هستیم

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید