جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا باید از گوشت ارگان ها استفاده کرد ؟

آیا باید از گوشت ارگان ها استفاده کرد ؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند

5/5 - (2 امتیاز)

گوشت ارگان‌ها از منابع غذایی گران می‌باشد. این روزها سنت استفاده از گوشت ارگان ها کمی از ذائقه افراد کنار رفته است. در حقیقت افراد بسیار زیادی هرگز این بخش از حیوانات را مصرف نکرده و فکر می‌کنند کار بسیار نادرستی انجام می‌دهند.

اما با این حال گوشت ارگانها در واقع بسیار مغذی هستند. این مقاله به بررسی اثرات گوشت ارگان‌ها بر سلامتی شما پرداخته است.

گوشت ارگان چیست ؟

گاهی اوقات گوشت ارگان‌ها را به دل و جگر ارجاع می‌دهند که اجزای بدن حیوانات بوده و انسان‌ها آن را به عنوان ماده غذایی استفاده می‌کنند. بیشترین حیواناتی که گوشت ارگان‌های آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد گاو، گوسفند، بز، مرغ و اردک است.

این روزها اغلب حیوانات به خاطر بافت عضلانی زاده و پرورش یافته می‌شوند. می‌ توان گفت که اغلب گوشت ارگان‌ها نادیده گرفته شده و بیشتر گوشت‌های معمول به عنوان استیک، چرخ کرده و دیگر مدل ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با این حال انسان‌های شکارچی تنها گوشت عضلات حیوانات را استفاده نمی‌کردند. آنها همچنین از گوشت ارگان‌ها مانند مغز‌، روده و حتی دنبلان استفاده می‌‌کرده‌‌اند.  (1)

گوشت ارگان‌های یک افزودنی فوق‌العاده به رژیم غذایی شما هستند. زیراکه این بخش ها حاوی ویتامین ب ۱۲ و اسید فولیک بوده که همچنین منبع فوق‌‌العاده‌‌ای از آهن و پروتئین می‌باشند.

خلاصه: گوشت ارگان‌ها در واقع ارگان‌های حیوانات می‌باشند که به عنوان غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشترین حیواناتی که گوشت ارگان‌های آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت گوشت ارگان ها

رایج ترین نوع گوشت ارگان‌ها عبارتند از:

جگر: جگر عضو سم‌ زدا می‌باشد. همچنین این بخش مغذی‌ترین بخش ارگان‌ها بوده که گاهی اوقات از آن به عنوان مولتی ویتامین طبیعی نام می‌‌برند.

زبان: در واقع زبان بیشتر از یکی از اول می‌باشد. این عضو بخش لطیف و خوشمزه گوشت می‌باشد زیرا که مقدار بالای چربی در خود دارد.

دل: نقش قلب پمپاژ خون در سراسر بدن است و شاید خوردنی به نظر نرسد اما در واقع بدون چربی و لذیذ می‌باشد.

قلوه: پستانداران نیز همانند انسان دو کلیه دارند و نقش این ارگان تصفیه کردن سموم و مواد زائد از خون است.

مغز: در بسیاری از فرهنگ‌ها مغز را به عنوان بخشی بسیار لذیذ در نظر می‌گیرند و همچنین منبع غنی از اسید چرب امگا ۳ است.

خوش گوشت: خوش گوشت نامیده فریب دارد که آن را هم در بسیاری از جاها میل می‌کنند.

سیرابی: سیرابی و شیردان بخش گوارشی حیوانات می‌باشد که جویدن آن کار آسانی نیست.

خلاصه: انواع مختلفی از گوشت ارگان‌ها وجود دارد که از جمله آنها می‌‌توان به جگر، زبان، دل و قلوه اشاره کرد.

گوشت ارگان ها بسیار مغذی است

خصوصیات مغزی گوشت ارگان‌ها با توجه به نوع ارگان و منبع حیوانی کمی متفاوت هستند. اما اغلب ارگان‌ها بسیار مغذی هستند. در واقع گوشت ارگان‌ها چگالی مواد مغذی بالاتری نسبت به گوشت عضلات دارد.

به خصوص می‌‌توان گفت که گوشت ارگان‌ها غنی از ویتامین‌های گروه ب مانند ویتامین ب ۱۲ و اسید فولیک هستند. همچنین ارگان‌ها سرشار از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، سلنیوم و روی بوده و ویتامین‌های مهم محلول در چربی مانند ویتامین آ، ویتامین دی، ویتامین ای و ویتامین کا در خود دارند.

علاوه بر این ارگان‌ها منبع فوق‌العاده‌ای از پروتئین می‌باشند. لازم به ذکر است که پروتئین حیوانی تمامی ۹ آمینو اسید ضروری لازم برای عملکرد طبیعی بدن شما را در خود دارد. هر ۱۰۰ گرم از جگر پخته شده برای شما موارد زیر را به دنبال خواهد داشت:

  • کالری: ۱۷۵
  • پروتئین: ۲۷ گرم
  • ویتامین ب ۱۲: ۱۳۸۶ درصد از نیاز روزانه شما
  • مس: ۷۳ درصد از نیاز روزانه شما
  • ویتامین آ: ۵۲۲ درصد از نیاز روزانه شما
  • ریبوفلاوین: ۲۰۱ درصد از نیاز روزانه شما
  • نیاسین: ۸۷ درصد از نیاز روزانه شما
  • ویتامین ب ۶: ۵۱ درصد از نیاز روزانه این شما
  • سلنیوم: ۴۷ درصد از نیاز روزانه شما
  • روی: ۳۵ درصد از نیاز روزانه شما
  • آهن: ۳۴ درصد از نیاز روزانه شما

خلاصه: ارگان‌ها چگالی و مواد مغذی بالایی دارند. همچنین گوشت ارگان‌‌ها منبع خوبی از آهن و پروتئین بوده که سرشار از ویتامین آ و ویتامین ب ۱۲ و اسید فولیک هستند که علاوه بر اینها بسیار دیگری از مواد مغذی مهم را هم در خود دارند.

فواید اضافه کردن گوشت ارگان ها به رژیم غذایی

مصرف گوشت ارگان‌ها چندین فایده برای شما به دنبال دارد:

منبع فوق‌العاده‌ای از آهن: گوشت حاوی آهن هم بوده که به مقدار بسیار بالاتری نسبت به آهن غیر هم که در محصولات گیاهی وجود دارد جذب می‌شود.

احساس سیری برای مدت طولانی‌تر: مطالعات بسیار زیادی نشان می‌‌دهند که رژیم‌‌های با پروتئین بالا باعث کاهش اشتها و افزایش احساس سیری می‌شوند. همچنین رژیم پروتئین بالا به وسیله افزایش نرخ متابولیسم شما در کاهش وزن کمک می‌کند. (567)

کمک به حفظ توده عضلانی: گوشت ارگان‌ها منبعی از پروتئین با کیفیت بالا هستند که برای عضله سازی و حفظ توده عضلانی بسیار مهم است. (8910)

منبع فوق‌العاده‌ای از کولین: گوشت ارگان‌ها در میان بهترین منابع کولین قرار دارد که یک ماده مغذی ضروری برای سلامت مغز، عضلات کبد بوده که افراد بسیار زیادی به مقدار کافی از این ماده را دریافت نمی‌کنند. (1112)

خلاصه: ارگان‌ها فواید زیادی برای سلامتی به دنبال دارند که از جمله آنها می‌‌توان به جذب بهتر آهن و کنترل اشتها و همچنین حفظ توده عضلانی اشاره کرد.

آیا گوشت ارگان ها کلسترول را بالا می برد؟

گوشت ارگان‌ها با وجودی که منبع حیوانی هستند اما غنی از کلسترول می‌باشند. هر ۱۰۰ گرم از مغز گاو حاوی ۱۰۳۳ درصد از نیاز روزانه شما به کلسترول بوده و در عین حال جگر و قلوه تنها حاوی ۲۳۹ درصد از ۱۲۷ درصد از نیاز روزانه شما می‌باشند.

کلسترول با بیماری‌های قلبی، مصرف دارو و گرفتگی عروق مرتبط است. با این وجود کلسترول به وسیله کبد شما تولید می‌‌شود که با توجه به کلسترول خوراکی دریافتی بدن شما مقدار کلسترول تولیدی را تنظیم می‌کند. (15)

هنگامی که شما مواد خوراکی غنی از کلسترول می‌کنید بدن شما با تولید کمتر کلسترول و آن واکنش نشان می‌‌دهد. بنابراین مواد غذایی سرشار از کلسترول تنها اثر جزئی بر سطح کلسترول کل بدن می‌گذارند. (1617)

تحلیلی که اخیرا انجام شده به بررسی ۴۰ مطالعه انجام شده بر مصرف کلسترول خوراکی و خطر بیماری‌‌های قلبی پرداخت. این تحلیل در پایان نتیجه‌گیری کرد که کلسترول خوراکی اثر قابل ملاحظه ای مربتط با بیماری قلبی یا خطر سکته قلبی در بزرگسالان ندارد. (20)

خلاصه: گوشت اغلب ارگان‌ها حاوی مقدار بالایی از کلسترول است. با این وجود مصرف مواد خوراکی غنی از کلسترول به طور مستقیم با خطر بیماری‌های قلبی یا کلسترول خون بالاتر مرتبط نمی‌باشد.

نقاط ضعف مصرف گوشت ارگان ها

نقاط ضعف زیادی درباره اضافه کردن گوشت ارگان‌ها به رژیم غذایی شما وجود ندارد. اما با این حال برخی افراد در برابر مصرف بالای گوشت ارگان‌ها آسیب پذیر بوده و باید آن را محدود کنند.

افراد مبتلا به نقرس باید مقدار محدودی استفاده کنند

نقرس از مدل های رایج آرتروز است. نقرس به وسیله سطح بالای اوریک اسید موجود در خون ایجاد شده که باعث نرم‌شدن و ورم کردن مفاصل می‌شود.

پیورین موجود در رژیم غذایی از اسید اوریک بدن تشکیل شده است. بخصوص گوشت ارگان‌ها مقدار بالایی از این ماده را در خود دارند بنابراین بسیار مهم است که اگر نقرس دارید به اندازه متعادل گوشت ارگان‌ها استفاده کنید. (22)

خانم های حامله مراقب مقدار مصرف گوشت ارگان‌ ها باشند

گوشت ارگان‌ها به خصوص جگر منبعی غنی از ویتامین آ می‌باشند. در دوران حاملگی ویتامین آن که نقشی حیاتی در رشد و پیشرفت جنین برعهده دارد. اما با این حال انستیتو سلامت آمریکا توصیه می‌کند که روزانه بیشتر از ۱۰ هزار واحد ویتامین آ دریافت نکنید زیرا که با مشکلات جدی در بدو تولد و نا به هنجاری رخ می‌دهد. (2324)

از جمله نقصان های زمان تولد می‌توان به مشکلات قلبی، ستون فقرات و دیگر موارد اشاره کرد. همچنین می توان به چشم ها، گوش‌ها و دماغ غیر عادی و همچنین اختلالات گوارشی هم اشاره کرد. (25)

یک مطالعه گزارش کرد که مادران حامله‌ای که روزانه بیشتر از ده هزار واحد ویتامین آ دریافت کرده بودند خطر تولد نوزاد غیر طبیعی در آنها نسبت به مادرانی که تنها ۵۰۰۰ واحد در روز ویتامین آ دریافت کرده بودند ۸۰ درصد بالاتر است. (25)

بنابراین بسیار مهم است که مادران حامله و به خصوص آنهایی که مکمل حاوی ویتامین آ مصرف می‌کنند مراقب مقدار دریافتی از گوشت ارگان‌ها باشند.

حرف پایانی درباره گوشت ارگان ها

گوشت ارگا‌ن‌ها غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده که به دست آوردن آنها از دیگر مواد خوراکی کار سختی است. اگر از مصرف گوشت لذت می‌برید پس ارزش دارد که مقداری از گوشت مصرفی خود را با گوشت ارگان‌ها جایگزین کنید.

ارائه شده توسط تیم دوپامین
منبع: Healthline

تنها با ذکر منبع راضی به کپی کردن مطالب سایت دوپامین فیت هستیم

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم