جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

خاصیت های اعجاب انگیز سرکه سیب برای لاغری و سلامتی

خاصیت های اعجاب انگیز سرکه سیب برای لاغری و سلامتی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

4.7/5 - (6 امتیاز)

هزاران سال است که از سرکه سیب به عنوان یک داروی مقوی برای سلامتی استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهند که سرکه سیب فواید بسیار زیادی برای سلامتی از جمله پایین آوردن قند خون دارد.

با وجودی که سرکه سیب اخیرا بسیار محبوب شده است اما از خاصیت های سرکه سیب از قرن های پیش مورد استفاده قرار می گرفته است. پژوهش ها نشان داده اند که سرکه سیب قند خون را کنترل می کند، باعث افزایش کاهش وزن می شود و حتی باعث بهبود آکنه و جای زخم یا سوختگی هم بهبود می بخشد.

اما اضافه کردن سرکه سیب به رژیم غذایی برای کاهش وزن موثر است؟ این مقاله به بررسی تحقیقات انجام شده درباره سرکه سیب و کاهش وزن پرداخته است.

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب از طریق تخمیر دو مرحله ای تهیه می‌ شود. (1)

ابتدا سیب ها را برش زده یا له می کنند. سپس سیب ها را با مخمر ترکیب کرده تا قند آن به الکل تبدیل شود. در مرحله بعد باکتری های اضافه شده به فرایند تخمیر، الکل را به استیک اسید تبدیل می کنند.

تولید سرکه سیب سنتی چیزی حدود یک ماه زمان می برد. اما متاسفانه سرکه سیب های تهیه شده توسط کارخانه ها فرایند تولید را سرعت بخشیده و تنها در طی یک روز سرکه سیب را تهیه می کنند. استیک اسید ترکیب فعال اصلی سرکه سیب است. همچنین استیک اسید با نام اتانوئیک اسید نیز شناخته می شود که یک ترکیب ارگانیک به همراه مزه ترش و بوی تند است.

چیزی حدود ۵ تا ۶ درصد سرکه سیب حاوی استیک اسید است. علاوه بر این سرکه سیب حاوی آب و مقدار کمی از دیگر اسیدها مانند مالیک اسید می باشد. (2)

یک قاشق غذا خوری (۱۵ میلی لیتر) از سرکه سیب حاوی ۳ کالری و تقریباً بدون کربوهیدرات می باشد.

خلاصه: سرکه سیب در یک فرایند تخمیر دو مرحله ای تولید می‌ شود. استیک اسید ترکیب فعال اصلی سرکه سیب است.

استیک اسید فواید مختلفی برای چربی سوزی دارد

استیک اسید یک اسید چرب با زنجیره کوتاه می باشد که در استات و هیدروژن بدن شما حل می شود. برخی مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که استیک اسید موجود در سرکه سیب به چند روش مقدار کاهش وزن را بالا می برد:

پایین آوردن سطح قند خون: در آزمایش انجام شده بر روی موش ها مشخص گردید که استیک اسید باعث توانایی کبد برای جذب قند از کبد و عضلات را افزایش می دهد. (3)

کاهش سطح انسولین: در پژوهش انجام شده بر روی موش ها محققان دریافتند که استیک اسید نسبت انسولین به گلوکاگون را کاهش می دهد. با پایین آمدن نسبت گفته شده چربی سوزی رخ می دهد. (3)

بهبود متابولیسم: در پژوهش انجام شده بر روی موش ها استیک اسید استفاده شد. در پایان مشخص گردید که آنزیم AMPK افزایش پیدا کرده است. AMPK باعث چربی سوزی، کاهش چربی و قند ساخته شده در کبد می شود. (4)

کاهش ذخایر چربی: محققان توانستند از موش های چاق و دیابتی با استیک اسید یا استات در برابر افزایش وزن مراقبت کنند. همچنین استیک اسید باعث افزایش بیان ژن هایی می شود که ذخایر چربی شکمی و کبدی را کاهش می دهد. (56)

چربی سوزی: در یک پژوهش به موش هایی که رژیم با چربی بالا داشتند استیک اسید داده شد. مشخص گردید ژن های مسئول برای چربی سوزی در موش ها به طور قابل ملاحظه‌ ای افزایش پیدا کرده بود. در نتیجه چربی های ساخته شده توسط بدن کاهش یافت. (7)

کاهش اشتها: یک تحقیق نشان می دهد که استات مرکز کنترل کننده اشتها در مغز را سرکوب می کند. با سرکوب اشتها شما کالری کمتری دریافت خواهید کرد. (8)

با وجودی که نتایج به دست آمده در مطالعات بر روی حیوانات امیدوار کننده به نظر می‌ رسد اما باید پژوهش های بیشتری نیز در انسان ها صورت گیرد.

خلاصه: مطالعات انجام شده بر روی حیوانات دریافتند که استیک اسید یک روش عالی برای کاهش چربی است. همچنین سرکه سیب باعث کاهش ذخیره های چربی، افزایش چربی سوزی، کاهش اشتها، بهبود قند خون و واکنش انسولین می گردد.

افزایش احساس سیری و کاهش کالری دریافتی با سرکه سیب

کاهش وزن با سرکه سیب

سرکه سیب به شما کمک می کند تا احساس سیری بیشتری داشته باشید. نتیجه احساس سیری بیشتر دریافت کالری کمتر است. (910)

در پژوهش کوچک انجام شده ۱۱ فرد سرکه سیب را به همراه وعده غذایی با کربوهیدرات بالا دریافت کردند. نتایج نشان داد که واکنش قند خون آنها تا یک ساعت بعد از وعده غذایی تا ۵۵ درصد پایین آمده بود. همچنین افراد حاضر در مطالعه در باقی مانده روز ۲۰۰ تا ۲۷۵ کالری کمتر مصرف کردند. (10)

علاوه بر اثر کاهش اشتهای سرکه سیب، مشخص شده است که این ماده سرعت خالی شدن معده را کاهش می دهد. در یک مطالعه کوچک دیگر مشخص شد که مصرف سرکه سیب به همراه وعده حاوی نشاسته به طور قابل ملاحظه ای سرعت خالی شدن معده را کاهش می دهد. کم شدن سرعت تخلیه معده منجر به افزایش احساس سیری، پایین آمدن قند خون و همچنین سطح انسولین می گردد. (11)

با این وجود برخی افراد شرایطی دارند که ممکن است استفاده از سرکه سیب برای آنها اثرات منفی به دنبال داشته باشد. گاستوپارسیس یا تاخیر در خالی شدن معده یکی از عوارض رایج دیابت نوع یک است. زمان بندی انسولین با غذای دریافتی برای این افراد مسئله ساز می شود زیرا که پیش بینی مقدار زمان بالا رفتن قند خون بعد از وعده غذایی کار سختی است.

از آنجایی که سرکه سیب باعث طولانی شدن ماندن غذا در معده می شود استفاده کردن از این ماده در وعده غذایی باعث بدتر شدن شرایط افراد دیابتی خواهد شد. (12)

خلاصه: سرکه سیب با به تاخیر انداختن خالی شدن معده به داشتن احساس سیری کمک می کند. این مسئله به طور طبیعی منجر به کاهش کالری دریافتی شده اما با این وجود در برخی افرادی که مشکل گاستوپارسیس دارند باعث بدتر شدن وضعیت آنها خواهد شد.

سرکه سیب برای چربی سوزی و کاهش وزن

نتایج به دست آمده از یک مطالعه بر روی انسان ها نشان می دهد که سرکه سیب اثرات شگفت انگیزی بر وزن و چربی بدن دارد. (13)

پژوهش ۱۲ هفته ای بر روی ۱۴۴ چاق بزرگسال ژاپنی انجام شد که روزانه ۱ قاشق غذا خوری از سرکه سیب، ۲ قاشق غذا خوری سرکه سیب یا نوشیدنی دارونما دریافت کرده بودند. همچنین به این افراد گفته شد که مصرف الکل خود را محدود کنند اما مثل روال سابق رژیم غذایی و فعالیت خود را ادامه دهند.

افرادی که روزانه ۱ قاشق غذا خوری سرکه سیب استفاده کرده بودند به طور میانگین نتایج زیر را به دست آوردند:

  • کاهش وزن: ۱.۲ کیلوگرم
  • کاهش درصد چربی بدن: ۰.۷ درصد
  • کاهش سایز دور شکم: ۱.۴ سانتی متر
  • کاهش تری گلیسیرید: ۲۶ درصد

تغییرات افرادی که روزانه دو قاشق غذا خوری سرکه سیب خورده بودند به صورت زیر است:

  • کاهش وزن: ۱.۷ کیلوگرم
  • کاهش درصد چربی بدن: ۰.۹ درصد
  • کاهش سایز دور شکم: ۱.۹ درصد
  • کاهش تری گلیسیرید: ۲۶ درصد

همچنین گروه نوشیدنی دارونما ۰.۴ کیلوگرم وزن اضافه کرد و مقدار کمی هم به سایز دور شکم آنها افزوده شد. بر طبق این مطالعه‌ انجام شده اضافه کردن ۱ یا ۲ قاشق غذا خوری از سرکه سیب به رژیم غذایی به کاهش وزن کمک می کند. همچنین درصد چربی بدنی و چربی های شکمی شما کاهش پیدا کرده و تری گلیسیرید خون پایین می آید.

این تنها یکی از معدود مطالعاتی بود که اثرات سرکه سیب برای لاغری در انسان ها را مورد بررسی قرار داده بود. با وجودی که مطالعه انجام شده در سطح بزرگی انجام شده بود و نتایج امیدوار کننده بودند اما مطالعات بیشتری برای یک نتیجه گیری کامل مورد نیاز است.

در یک پژوهش انجام شده به موش ها رژیم پرچرب و کالری بالا داده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که سرکه سیب کمک می کند تا جذب چربی ۱۰ درصد کاهش یابد. (7)

خلاصه: در یک مطالعه انجام شده بر روی انسان ها مشخص گردید که مصرف ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری از سرکه سیب در روز تا ۱۲ هفته باعث کاهش وزن و چربی بدن می شود.

چگونه سرکه سیب را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

روش های زیادی برای اضافه کردن سرکه سیب در رژیم غذایی وجود ندارد. یک روش ساده استفاده از سرکه سیب به همراه روغن زیتون در سالاد است. به خصوص هنگامی که با سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی و خیار همراه شود طعم فوق العاده ای پیدا می‌ کند.

همچنین می توان از سرکه سیب در تهیه ترشی ها استفاده کنید یا به سادگی آن را داخل آب بریزید و بنوشید. به منظور کاهش وزن و لاغری روزانه ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری از سرکه سیب را داخل آب بریزید و میل کنید. بهتر است که مقدار سرکه سیب مصرفی خود را به ۲ تا ۳ قسمت تقسیم کرده و در کل روز بنوشید. همچنین بهترین زمان مصرف سرکه سیب قبل از وعده غذایی است.

مصرف بیشتر از ۱ تا ۲  قاشق غذا خوری از سرکه سیب در روز توصیه نمی شود زیرا که مصرف بالاتر آسیب زننده خواهد بود. همچنین برای شروع بهترین کار مصرف یک قاشق چای خوری در روز است تا متوجه سازگاری با آن شوید.

در هر بار مصرف بیشتر از یک قاشق غذا خوری استفاده نکنید زیرا که ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع شود. بسیار مهم است که سرکه سیب را با آب مخلوط کنید زیرا کسی آسیب به رقیق نشده دهان و مری شما را می سوزاند.

خلاصه: توصیه می شود که روزانه چیزی حدود یک تا دو قاشق غذا خوری سرکه سیب استفاده کنید تا از فواید آن برای کاهش وزن بهره ببرید. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید آن را قبل از وعده غذایی و به همراه آب بنوشید.

حالا در ادامه می خواهیم به فایده های مصرف سرکه سیب اشاره کنیم تا با این نوشیدنی شگفت انگیز بیشتر آشنا شوید.

فایده های سرکه سیب

۱. اسید استیک بالا با اثر قدرتمند بیولوژیکی

سرکه سیب ارگانیک و تصفیه نشده حاوی پروتئین، آنزیم ها و باکتری های مفید می باشد که از آنها با نام مادر یاد می کنند و این محصول به دست آمده ظاهری کدر و غیر شفاف دارد.

برخی افراد باور دارند که سرکه سیب مادر مسئول بیشتر فواید سلامتی سرکه سیب است اما در حال حاضر مصرف این نوشیدنی در پژوهش های صورت گرفته تایید نشده است.

در هر قاشق غذا خوری سرکه سیب تنها ۳ کالری وجود دارد که عدد بسیار پایینی می باشد. این سرکه حاوی مقدار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی نیست اما حاوی مقدار پایینی از پتاسیم است. همچنین سرکه سیب با کیفیت حاوی برخی آمینو اسیدها و آنتی اکسیدان ها می باشد.

خلاصه: سرکه سیب به وسیله تخمیر قند موجود در سیب تهیه می‌شود. این قندها به استیک اسید تبدیل شده که ترکیب فعال موجود در سرکه سیب است.

۲. کشتن باکتری های مضر

سرکه سیب به کشتن پانتوژن ها از جمله باکتری ها کمک می کند. (2)

از سرکه سیب به طور سنتی برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن، درمان قارچ ناخن ها، شپش، زگیل و عفونت چشمی مورد استفاده قرار می‌ گرفته است. بقراط پدر علم پزشکی مدرن حدود ۲۰۰۰ سال پیش از سرکه سیب برای تمیز کردن زخم ها استفاده می کرده است.

همچنین از سرکه سیب به عنوان یک ماده نگه دارنده غذا برای پیشگیری از فاسد شدن استفاده می‌ شده و مطالعات نشان می دهند که سرکه سیب از رشد باکتری هایی مانند E. coli در غذا پیشگیری کرده و آنها را از بین می برد. (234)

اگر به دنبال یک روش طبیعی برای محافظت از غذای خود هستید پس سرکه سیب می تواند بسیار کاربردی باشد. همچنین گزارش‌ ها حاکی از آن است که در زمان های قدیم از سرکه سیب رقیق شده برای درمان آکنه استفاده می شده اما تحقیقات قدرتمندی برای تأیید این مسئله وجود ندارد.

خلاصه: ماده اصلی موجود در سرکه سیب استیک اسید بوده که باکتری های مضر را کشته و از تکثیر آنها پیشگیری می کند. در طول تاریخ از سرکه سیب برای ضدعفونی کردن و یک نگه دارنده طبیعی هم استفاده می شده است.

۳. پایین آوردن قند خون و مبارزه با دیابت

می‌ توان گفت که تا به امروز سرکه سیب موفق ترین دارو برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ می باشد. سطح بالای قند خون باعث تشخیص دیابت نوع ۲ می شود که دلیل آن می ‌تواند به خاطر مقاومت انسولین یا ناتوانی در تولید انسولین باشد. (5)

حتی با این وجود سطح بالای قند خون می تواند باعث ایجاد مشکلات برای افرادی شود که دیابت ندارند. محققان باور دارند که قند خون بالا یکی از دلایل اصلی پا به سن گذاشتن و انواع بیماری های مزمن است.

تقریباً همه افراد می دانند که با حفظ سطح قند خون خود در محدوده نرمال می توانند از فواید آن بهره ببرند. موثرترین و سالم ترین روش برای حفظ سطح قند خون نرمال دوری از کربوهیدرات‌ ها و قندهای تصفیه شده است اما سرکه سیب هم اثرات قدرتمندی به همراه دارد.

مطالعات نشان می دهند که سرکه سیب فواید بی شماری برای سطح قند خون و انسولین به دنبال دارد:

سرکه سیب باعث بهبود ۱۹ تا ۳۴ درصدی حساسیت انسولین در طی مصرف یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا و همچنین پایین آوردن قند خون و واکنش انسولین می شود. (6)

کاهش قند خون تا ۳۴ درصد بعد از خوردن ۵۰ گرم نان سفید. (7)

مصرف ۲ قاشق غذا خوری از سرکه سیب قبل از خوابیدن باعث کاهش قند خون ناشتا در صبح تا ۴ درصد می گردد. (8)

بسیاری از دیگر مطالعات انجام شده بر روی انسان ها نشان می دهد که سرکه سیب باعث بهبود عملکرد انسولین و پایین آمدن سطح قند خون بعد از وعده غذایی می شود. (910)

به همین دلیل سرکه سیب برای افراد دیابتی، پیش دیابتی و افرادی که می‌ خواهند سطح قند خون خود را بنا به دیگر دلایل پایین نگه دارند بسیار مفید است. اگر در حال حاضر از داروهای پایین آورنده قند خون استفاده می‌ کنید از قبل از استفاده یا افزایش مقدار سرکه سیب دریافتی با پزشک خود مشورت کنید.

خلاصه: مطالعات انجام شده حاکی از نتایج بسیار امیدوار کننده برای بهبود حساسیت انسولین و کمک به پایین آوردن واکنش قند خون بعد از وعده غذایی می شود.

۴. کمک به کاهش وزن و کاهش چربی های شکم و پهلو

همچنین به طور شگفت انگیزی مطالعات نشان می دهند که سرکه سیب به کاهش وزن شما کمک می کند. چندین مطالعه انجام شده بر روی انسان ها مشخص کرد که سر که سیب باعث افزایش سیری، کمک به دریافت کالری کمتر و کاهش وزن می شود.

به عنوان مثال اگر افراد به همراه وعده غذایی با کربوهیدرات بالا سرکه سیب میل کنند احساس سیری آنها افزایش پیدا کرده و در ادامه روز ۲۰۰ تا ۲۷۵ کالری کمتري دریافت می‌ کنند. (1112)

مطالعه انجام شده بر روی ۱۷۵ فرد چاق نشان داد که مصرف روزانه سرکه سیب منجر به کاهش چربی شکمی و پایین آمدن وزن می شود. (13)

  • ۱ قاشق غذا خوری (۱۵ میلی لیتر): باعث کاهش وزن ۲.۶ پوند یا ۱.۲ کیلوگرمی می شود.
  • ۲ قاشق غذا خوری ( ۳۰ میلی لیتر): باعث کاهش وزن ۳.۷ پوندی ای ۱.۷ کیلوگرمی می شود.

با این وجود در خاطر داشته باشید که مطالعات به مدت ۳ ماه انجام شدند بنابراین بنابراین به نظر می رسد که تاثیر متعادلی بر وزن بدن شما خواهد داشت. برای اینکه شما بتوانید نتایج بهتری کسب کنید باید رژیم و سبک زندگی خود را هم تغییر دهید تا بتوانید کاهش وزن مناسب و حتی چشمگیری داشته باشید.

در مجموع به نظر می‌ رسد که سرکه سیب برای اهداف کاهش وزن مفید بوده و اصلی ترین دلیل آن افزایش احساس سیری و پایین آوردن سطح قند خون و انسولین است.

خلاصه: مطالعات نشان می دهند که سرکه سیب باعث افزایش احساس سیری شده و به افراد کمک می کند که کالری کمتری دریافت کنند که نتیجه این امر کاهش وزن خواهد بود.

۵. پایین آوردن کلسترول و بهبود سلامت قلب

در حال حاضر بیماری های قلبی یکی از رایج‌ ترین دلایل مرگ زودرس هستند. (14)

مطالعات نشان می دهند که چندین فاکتور بیولوژیکی با کاهش یا افزایش خطر بیماری‌ های قلبی مرتبط می باشد. چندین مورد از این فاکتورهای مربوط به بیماری قلبی را می توان به وسیله مصرف سرکه سیب بهبود بخشید. اما لازم به ذکر است که بسیاری از مطالعات بر روی موش ها صورت گرفته است.

مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهند که سرکه سیب باعث پایین آمدن سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون و همچنین دیگر فاکتورهای بیماری های قلبی می شود. (151617)

همچنین برخی مطالعات نشان می‌ دهد که سرکه سیب باعث کاهش فشار خون در موش ها می شود که این مسئله نیز از دلایل اصلی ابتلا به بیماری‌ های قلبی و مشکلات کلیوی می باشد. (1819)

تنها مطالعه  مشاهده ای انجام شده که شواهد آن در دسترس ما قرار دارد توسط دانشگاه هاروارد انجام شده و مشخص گردید خانم‌ هایی که سالاد خود را به همراه سرکه سیب میل می‌ کنند خطر بیماری‌ های قلبی در آنها کاهش می یابد. (20)

همانطور که در بالا گفته شد مطالعات انجام شده بر روی انسان ها نشان می دهد که سرکه سیب باعث پایین آمدن قند خون، بهبود حساسیت انسولین و کمک به مبارزه با دیابت می شود. همچنین فاکتورهای گفته شده منجر به کاهش خطر بیماری‌ های قلبی خواهند شد.

خلاصه: چندین مطالعه انجام شده بر روی حیوانات حاکی از آن است که سرکه سیب باعث کاهش تری گلیسیرید و کلسترول و فشار خون می‌ شود. کاهش این فاکتورهای گفته شده منجر به پایین آمدن خطر بیماری‌ های قلبی خواهد شد.

۶. اثر محافظتی در برابر سرطان ها

سرطان بیماری ترسناکی می باشد که به خاطر رشد کنترل نشده سلول ها رخ می دهد. در سطح اینترنت به طور گسترده ای از اثرات ضد سرطانی سرکه سیب گفته شده است. در حقیقت مطالعات بی شماری نشان می دهند که سرکه سیب سلول های سرطانی را کشته و باعث کوچک شدن تومورها می شود. (212223)

با این وجود تمام مطالعات انجام شده در این زمینه به صورت ایزوله بر روی سلول ها و در محیط آزمایشگاهی انجام شده یا بر روی موش ها صورت گرفته است که این مسئله باعث ثابت شدن این اثرات بر روی انسان ها نمی شود. پس به خاطر داشته باشید که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه و بر روی انسان ها صورت گیرد.

اما با این حال برخی مطالعات مشاهده ای انجام شده بر روی انسان ها نشان می دهد که مصرف سرکه سیب در چین با کاهش سرطان مری رو به رو بوده اما در صربستان منجر به افزایش سرطان مثانه شده است. (2425)

اینکه سرکه سیب به پیشگیری از سرطان ها کمک کند امکان پذیر است اما باید تحقیقات بیشتری قبل از هرگونه توصیه انجام بپذیرد.

خلاصه: برخی مطالعات آزمایشگاهی انجام شده و همچنین مطالعات صورت گرفته بر روی حیوانات نشان می دهد که سرکه سیب سرعت رشد سلول های سرطانی را کند کرده و تومورهای سرطانی را کوچک می کند.

کاربردهای بی نظیر سرکه سیب

افزایش سلامت روده

با انتخاب سرکه سیب ارگانیک شما می توانید مقداری از باکتری های مفید را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این باکتری ها باعث افزایش سلامتی سیستم گوارش می شوند و باکتری های مفیدی به روده شما اضافه می کند که این باکتری ها ایمنی بدن را افزایش می دهد و توانایی جذب و گوارش مواد غذایی را بهبود ببخشد.اضافه کردن ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری از سرکه سیب به رژیم غذایی تان به همراه کفیر برای شما بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت.

تسکین آفتاب سوختگی

اگر شما مدت زمان زیادی از روز را را زیر نور آفتاب سپری می کنید سرکه ی سیب درمان فوق العاده طبیعی برای پوست های آفتاب سوخته می باشد. یک فنجان از سرکه سیب را به همراه یک چهارم فنجان از روغن نارگیل و مقداری روغن اسطوخودوس به وان حمام خود اضافه کنید تا از اثرات آفتاب سوختگی جلوگیری شود.

از بین برنده قارچ

عفونت قارچی مانند پای ورزشکاران و قارچ ناخن پا به آسانی می تواند با سرکه سیب درمان شود. ساختن یک اسپری ضد قارچ با استفاده از سرکه سیب یکی از موثرترین کاربرد های این سرکه می باشد.

بهبود بخشیدن سلامت پوست

سرکه سیب برای درمان آکنه و بهبود جای زخم و سوختگی بسیار مفید است.سرکه سیب به خاطر خاصیت درمانی و ضد باکتری بودن شناخته می شود. از سرکه سیب می‌ توانید به عنوان یک شیر پاک کن برای افزایش سلامت پوست هم استفاده کنید.

بهبود گردش خون

مطالعات نشان داده است که مصرف سرکه سیب می‌تواند به کاهش نشانه‌ های رگه ای واریسی کمک کند. سرکه سیب را با روغن فندق ترکیب کنید و به صورت دایره‌ای بر روی رگ های واریسی مالش دهید تا نشانه های آن را کمتر کنید.

درمان زگیل

آیا می خواهید از شر زگیل ها برای همیشه راحت شوید؟یک تکه پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و به صورت مستقیم برای زگیل ها قرار دهید و بر روی آن را با یک بانداژ بپوشانید و اجازه دهید که یک شب باقی بماند. ممکن است این کار زمان بر باشد اما با چندین بار تکرار باعث می شود که زگیل ها برای همیشه از بین برود.

بهبود خراش گزنه

درمان طبیعی برای تسکین جای زخم گزنه می باشد.به این خاطر که سرکه سیب حاوی پتاسیم می باشد و به کاهش جای ورم ناشی از گزنه کمک می کند. برای این کار ۱ قاشق چای خوری از سرکه سیب را مستقیماً بر روی پوست خود بریزید و این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید تا زمانی که جای زخم بهبود پیدا کند.

از بین برنده حشرات

اگر گربه یا سگ شما دست از خارش خود بر نمی دارد٬  به جای استفاده از حشره کش های شیمیایی از سرکه سیب به عنوان درمان استفاده کنید. مقدار مساوی از سرکه سیب و آب را با یکدیگر ترکیب کنید و درون یک اسپری بریزید و روزی یک بار بر روی کرک گربه یا سگ خود اسپری کنید تا زمانی که تمام حشرات از بین بروند. همچنین شما می توانید این مخلوط خانگی را بر روی تن خود اسپری کنید تا از شر حشرات موذی در امان باشید.

پیشگیری از حساسیت فصلی

بسیاری افراد از سرکه سیب به عنوان یک درمان خانگی برای حساسیت فصلی استفاده می‌ کنند. باکتری های مفید یافته شده در سرکه سیب باعث افزایش ایمنی بدن و تقویت مجاری لنفاوی برای از بین بردن حساسیت فصلی می شود.دفعه بعد که دچار حساسیت فصلی شدید ۱ یا ۲ قاشق سرکه سیب را میل کنید و نتیجه آن را ملاحظه بفرمایید.

سرکه سیب خوشبو کننده طبیعی

زیر بغل یک محل بسیار فوق العاده برای رشد باکتری ها می باشد و می تواند باعث ایجاد یک بوی فوق العاده بد شود.سرکه سیب دارای یک خاصیت ضد باکتری فوق العاده قوی می باشد که آن را تبدیل به یک خوشبو کننده طبیعی می کند.ساده ترین راه برای استفاده سرکه سیب به این صورت است که کمی سرکه سیب را به انگشتان خود  آغشته کنید و سپس انگشتان خود را به زیر بغل بمالید تا از بوی بد جلوگیری کنید.

درخشان کننده مو

اگر موهای خشکی دارید پس سرکه سیب را امتحان کنید.با استفاده از سرکه سیب های خود را آبکشی کنید تا از خشکی مو جلوگیری کنید و تا موهای درخشان و براقی داشته باشید.

کاهش وزن سریع تر

سرکه سیب می تواند باعث افزایش سیری و کاهش اشتها در شروع کاهش وزن شود.برای کاهش وزن مقداری از سرکه سیب را به اسموتی سبز مورد علاقه خود اضافه کنید و آن را میل بفرمایید.

کاهش رفلکس معده و سوزش قلب

بسیاری از افراد به خاطر  کم شدن اسید معده تجربه رفلکس معده را پیدا می کنند.سرکه سیب  باعث افزایش اسید معده می ‌شود و از بازگشت اسید به مری جلوگیری می کند و همچنین نشانه های سوزش قلب را کاهش می دهد.برای گرفتن بهترین نتیجه سرکه سیب را درست قبل از وعده غذایی خود مصرف کنید.۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از سرکه سیب را در ۳۰۰ میلی لیتر آب بریزید تا باعث درمان رفلکس معده شود.

متعادل کننده ph بدن

با وجود آنکه استیک اسید موجود در سرکه سیب اسیدی می باشد اما تاثیر قلیایی بر بدن دارد. چند قاشق سرکه سیب برای حفظ تعادل PH بدن در طول روز مصرف کنید.

سرکه سیب یک تمیز کننده خانگی

مقدار مساوی از آب و سرکه سیب را برای درست کردن یک تمیز کننده خانگی ترکیب کنید. با تشکر از خاصیت ضد باکتری بودن سرکه سیب، این ماده باعث از بین رفتن انواع جرم و میکروب می شود.

سفید کننده دندان

سرکه سیب حتی باعث سفیدی دندان ها هم می شود.برای گرفتن بهترین نتیجه با سرکه سیب مسواک بزنید و دهان خود را آبکشی کنید.به خاطر داشته باشید که زیاده روی در انجام این کار باعث خورده شدن مینای دندان می شود بنابراین هفته ای یکی دو بار این کار را انجام دهید.

تسکین دادن نشانه های سرماخوردگی

اگر احساس می کنید آبریزش بینی شما شروع شده است چند قاشق سرکه سیب بسیار مفید برای درمان نشانه های سرما خوردگی می باشد.به این خاطر که سرکه سیب حاوی باکتری های مفید می باشد و می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

پایین آورنده فشار خون 

استیک اسید موجود در سرکه سیب باعث کاهش فشار خون و کمک به بهبود سلامت قلب می شود. برای کسب بهترین نتیجه یک قاشق سرکه سیب را در ۳۰۰ میلی لیتر آب بریزید و روزانه ۳ بار به منظور کاهش فشار خون استفاده کنید.

رفع مسمومیت

هنگام مسمومیت سرکه سیب باعث تعادل ph بدن و افزایش گردش خون می شود و به شما در رفع مسمومیت کمک می کند.برای درمان مسمومیت یک یا دو قاشق غذاخوری از سرکه سیب را روزانه چندین نوبت مصرف کنید.

حقایق تاریخی

هزاران سال است که از سرکه سیب استفاده می شود.در حقیقت نوشته های تاریخی نشان می دهد که سرکه سیب ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح  استفاده می شده است. وقایع تاریخی حاکی از آن است که از سرکه سیب برای اهداف مختلفی از جمله رفع مسمومیت های کبدی٬ تمیز کنندگی خون٬ تمیز کردن مجاری لنفاوی افزایش ایمنی بدن استفاده می شده است. در یونان باستان بقراط برای درمان سرفه و سرماخوردگی ترکیب عسل و سرکه سیب را تجویز می کرده است.

حرف پایانی

ادعاهای بسیار زیادی درباره سرکه سیب در سطح اینترنت وجود دارد. برخی ادعا می کنند که سرکه سیب باعث افزایش سطح انرژی و بسیار دیگری از فواید برای سلامتی خواهد داشت. متاسفانه بسیاری از این ادعاها توسط علم تایید نشده اند.

با توجه به شواهدی که در دسترس قرار دارد می توان گفت که سرکه سیب مفید بوده و قطعاً باعث بهبود بسیاری از شرایط خواهد شد. از جمله این شرایط می‌ توان به بهبود بیماری‌ های قلبی، قند خون و کاهش وزن اشاره کرد.

منبع: Healthline DrAxe

آیا می خواهید با نوشیدن سرکه سیب لاغر شوید؟

سرکه سیب یکی از بهترین نوشیدنی ها چربی سوزی و داشتن احساس سیری است که به شما کمک می کند بهتر بتوانید وزن کم کنید.

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم