سم زدایی بدن
سم زدایی تمام بدن: ۹ روش برای جوان سازی دوباره
5 از 2 رای

سم زدایی یک عبارت بسیار محبوب در این روزها است. سم زدایی معمولاً دنبال‌ کردن یک رژیم به خصوص است یا شما از محصولات ویژه ای استفاده می کنید که ادعا دارند باعث سم زدایی می شود. بنابراین شما می توانید سلامتی خود را بهبود بخشید و کاهش وزن داشته باشید.

خوشبختانه برای اینکه سم زدایی و تجربه کنید نیازی به رژیم های به خصوصی یا مکمل های گران ندارید.

در این مطلب تصورات غلط درباره سم زدایی را آوردیم و ۹ روش جوان سازی دوباره بدن را به شما خواهیم گفت.

تصورات غلط راجع به سم زدایی

گفته می شود که رژیم های سم زدا باعث دفع سموم از بدن، بهبود سلامتی و کاهش وزن می شوند. این رژیم‌ ها معمولاً از ملین ها، ادرار آورها، ویتامین ها، مواد معدنی چای و دیگر غذاهایی تشکیل می شود که خاصیت سم زدایی دارند.

رژیم های سم زدای محبوب به ندرت مشخص می کنند که چه سمومی را از بین می برند یا با چه مکانیسمی آنها را دفع می کنند. علاوه بر این شواهدی رژیم های سم زدا را برای دفع سموم و یا کاهش وزن پایدار تایید نمی کند.

بدن شما سیستم پیشرفته برای دفع سموم کلیه، کبد، دستگاه گوارش، پوست و ریه دارد. تنها زمانی که این ارگان ها سالم باشند می توانند به طور موثری مواد زائد و سموم را حذف کنند. بنابراین در حالی که رژیم های سم زدا کاری برای شما انجام نمی دهند اما می‌ توانید سیستم سم زدایی طبیعی بدن را بهینه کنید.

خلاصه: در حالی که رژیم های سم زدا اغوا کننده به نظر می‌رسند اما بدن کاملاً برای دفع سموم و مواد ناخواسته تجهیز شده است.

1.الکل را محدود کنید

بیشتر از ۹۰ درصد الکل در بدن توسط کبد سوخت و ساز می شود. الکل را به استالدئید تبدیل می کند یک ماده شیمیایی سرطان زا است. هنگامی که استالدئید به عنوان سم در بدن شناخته می شود کبد آن را به ماده ای بی خطر با نام استات کرده و آن را از بدن دفع می کند.

مطالعه های مشاهده ای نشان می دهند چه مصرف بیش از حد الکل هزاران مشکل برای سلامتی شما به دنبال می آورد. نوشیدن الکل به وسیله ساخته شدن چربی، التهاب و زخم در کبد باعث آسیب جدی این ارگان می‌ شود.

هنگامی که این وضعیت ها برای کبد اتفاق می‌ افتد نمی‌تواند عملکرد مناسب داشته باشد و وظایف ضروری خود یعنی تصفیه مواد زائد و دیگر سموم از بدن را انجام دهد. به همین خاطر بهترین روش مصرف محدود یا حذف الکل برای قدرتمند نگه داشتن سیستم سم زدای بدن است.

خلاصه: نوشیدن بیش از حد الکل باعث می شود تا کبد نتواند وظیف خود مانند سم زدایی را به خوبی انجام دهد.

2.بر روی خواب خوب تمرکز داشته باشید

داشتن خواب خوب شبانه به سلامت بدن و همچنین سیستم سم زدای طبیعی مراقبت می کند. خواب به مغز شما این امکان را می دهد که به بازسازی خود و همچنین دفع مواد زائد و سموم ساخته شده در طول روز کمک می‌ کند. یکی از این زائد تولید شده خیلی به نام بتا آمیلوئید است در پیشرفت بیماری آلزایمر نقش دارد.

این مطلب را هم بخوانید  ۶ روش برای کاهش احتباس اب

هنگامی که شما دچار کمبود خواب باشید زمان کافی برای بازسازی مجدد خود ندارد بنابراین سم در بدن ساخته می شود و بر چندین جنبه سلامتی شما اثر می گذارد. خواب بعد و ناکافی در کوتاه مدت و بلندمدت عواقب برای سلامتی به دنبال دارد که می توان به استرس، اضطراب، فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی اشاره کرد.

شما باید ۷ تا ۹ ساعت در طول شب بخوابید تا بتوانید سلامتی خود را بهبود ببخشید. اگر مشکل خواب دارید باید تغییراتی در سبک زندگی خود ایفا کنید تا کیفیت خواب خود را بالا ببرید. دوری از نور وسیله های الکترونیکی یکی از کارهای ساده برای داشتن خواب بهتر است.

خلاصه: خواب کافی باعث می شود تا مغز خود را بازسازی کرده و سموم انباشته شده طول روز را دفع کند.

3.آب بیشتری بنوشید

آب بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی است. نوشیدن آب باعث تنظیم دمای بدن، روان شدن مفاصل، بهبود گوارش و جذب مواد مغذی و همچنین سم زدایی بدن با دفع مواد زائد می شود. بدن شما به صورت مداوم باید ترمیم شود تا بتواند عملکردی بهینه داشته باشد و مواد مغذی را برای استفاده به عنوان منبع انرژی بشکند.

این فرایند گفته شده باعث آزاد سازی مواد زائد در شکل کربن دی اکسید و اوره می شود که اگر در خون تجمع پیدا کند به بدن آسیب می رساند. بدن شما این مواد زائد را به طور موثری از طریق ادرار، نفس کشیدن و عرق کردن دفع می کند. بنابراین هیدراته بودن برای سم زدایی بسیار مهم است.

خلاصه: اینکه آب نقش‌ های زیادی در بدن ایفا می‌ کند بلکه باعث سم زدایی شده و مواد زائد را از خون دفع می کند.

4.مصرف قند و مواد غذایی فرآوری شده را کاهش دهید

قند و مواد غذایی فرآوری شده ریشه بحران های سلامتی امروز هستند. مصرف بالای غذایی قندی و فرآوری شده با چاقی و دیگر بیماری‌ های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت مرتبط است. ها مانع توانایی های بدن می شوند تا بتواند به صورت طبیعی سم زدایی ارگان‌ های مهمی مانند کبد و کلیه را انجام دهد.

به عنوان مثال مصرف بالای نوشیدنی های قندی باعث ایجاد کبد چرب می شود که اثر منفی بر سلامت این ارگان می گذرد.

هرچه مقدار کمتری از مواد غذایی فرآوری شده استفاده کنید سیستم سم زدایی طبیعی بدن سالم تر باقی می ماند. مواد غذایی کم ارزش را با انتخاب های سالم تر مانند میوه و سبزیجات جایگزین کنید تا مصرف این مواد غذایی را هم کم کرده باشید.

خلاصه: مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری شده باعث ایجاد بیماری های مزمن مانند چاقی و دیابت می‌ شود. این وضعیت باعث آسیب دیدن ارگان‌ های مهم مانند کبد و کلیه می شود که برای سم زدایی بسیار مهم هستند.

5.مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان بخورید

آنتی اکسیدان ها از سلول های شما در برابر آسیب های به وجود آمده مولکول های رادیکال های آزاد مراقبت می کند. اکسیداتیو استرس وضعیتی می ‌باشد که به خاطر بیش از حد رادیکال های آزاد رخ می دهد.

این مطلب را هم بخوانید  تعریف ، فواید و منابع غذایی آمینو اسیدهای ضروری

بدن شما به طور طبیعی رادیکال های آزاد را در فرایندهای سلولی مانند گوارش تولید می کند. با این وجود الکل تنباکو دخانیات رژیم غذایی بد و در معرض آلاینده ها گرفتن باعث تولید بیش از حد رادیکال های آزاد می شود. مولکول های رادیکال آزاد با آسیب رساندن به سلول های بدن شما باعث ایجاد زوال عقل، بیماری قلبی، بیماری کبدی و برخی از سرطان ها می شود.

داشتن یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها به بدن شما کمک می کند تا با اکسیداتیو استرس ایجاد شده به وسیله رادیکال های آزاد و دیگر سموم مبارزه کنید.

برای دریافت مقدار کافی از آنتی‌ اکسیدان‌ ها تمرکز خود را روی مواد غذایی بگذارید و از مکمل ها استفاده نکنید. در حقیقت ممکن است با مصرف بیش از حد مکمل های آنتی اکسیدان برخی بیماری ها به وجود آیند.

از آنتی اکسیدان ها می توان ویتامین آ، ویتامین سی، ویتامین ای، سلنیوم، لیکوپن، لوتئین و زآگزانتین را نام برد. توت‌ها، میوه ها، آجیل ها، کاکائو، سبزیجات، ادویه ها و نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای سبز حاوی مقدار بالایی از آنتی اکسیدان هستند.

خلاصه: داشتن یک رژیم سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن شما کمک می کند تا آسیب های ایجاد شده به وسیله رادیکال‌ های آزاد را کاهش دهید. همچنین آنتی اکسیدان ها باعث پایین آمدن خطر بیماری های می شود که بر سیستم سم زدایی بدن اثر می گذارند.

6.مواد غذایی سرشار از پری بیوتیک ها را بخورید

روده سالم برای حفظ سلامت سیستم سم زدایی بدن بسیار مهم است. سلول های روده ای سیستم سم زدایی و دفع کننده دارند که از روده و بدن شما در برابر سموم مضر از جمله مواد شیمیایی مراقبت می کند.

با خوردن پروبیوتیک ها می توانید روده سالمی داشته باشید. پری بیوتیک ها نوعی فیبر می باشند که باعث تغذیه باکتری های خوب در روده به نام پروبیوتیک می شوند. با خوردن پروبیوتیک ها باکتری های خوب روده قادر به تولید مواد مغذی به نام اسیدهای چرب زنجیره کوتاه می شود که برای سلامتی مفید است. تعادل باکتری های خوب بوده به خاطر باکتری های بد بر هم می‌ خورد. دلیل این امر آنتی بیوتیک ها، بهداشت دهانی بد و رژیم غذایی کم کیفیت است. نتیجه برهم خوردن تعادل باکتری های روده ضعیف شدن سیستم ایمنی و سم زدایی بدن بوده و خطر بیماری ها و التهاب بالا می رود.

خوردن مواد غذایی که سرشار از پری بیوتیک ها هستند به حفظ سلامت دستگاه ایمنی و سم زدایی بدن کمک می کند. منابع خوب غذایی گوجه فرنگی، تره فرنگی، موز، مارچوبه، پیاز، سیر و جو دوسر است.

خلاصه: داشتن یک رژیم غذایی که غنی از پری بیوتیک ها باشد گوارش شما را سالم نگه می دارد که برای سم زدایی و سیستم ایمنی بسیار مهم است.

7.مصرف نمک را کاهش دهید

برای برخی افراد سم زدایی به معنای دفع آب اضافی بدن می باشد. مصرف بیش از حد نمک باعث می شود تا بدن شما آب اضافی در خود نگه دارد به خصوص اگر شرایطی داشته باشید که بر کبد و کلیه های شما اثر بگذارد. شاید دلیل احتباس نوشیدن آب ناکافی باشد.

این مطلب را هم بخوانید  ۱۰ دلیل چاقی و پیدا کردن اضافه وزن

این احتباس آب اضافی باعث ایجاد نفخ و ورم کردن می باشد. اگر متوجه شده اید که بیش از حد نمک استفاده می کنید با مصرف آب زیاد می توانید سموم بدن را از بین ببرید. شاید برخلاف عقل به نظر برسد اما افزایش آب یکی از بهترین روش ها برای دفع وزن آب اضافی بدن ایجاد شده به خاطر مصرف بالای نمک می‌ شود. به این خاطر که مصرف بیش از حد نمک و ننوشیدن آب کافی باعث شود تا بدن هورمون های ضد ادراری ترشح کند و از ادرار و در ادامه سم‌ زدایی جلوگیری کند.

با افزایش بدن شما ترشح هورمون های ضد ادراری را کاهش داده و ادرار را افزایش می دهد در نتیجه بدن قادر خواهد بود تا مواد زائد بیشتری را دفع کنید.

افزایش غذایی سرشار از پتاسیم باعث به تعادل رسیدن اثرات سدیم می شود. از جمله مواد غذایی سرشار از پتاسیم می توان به سیب زمینی، کدو، لوبیا قرمز، موز و اسفناج اشاره کرد. (54)

خلاصه: مصرف بیش از حد نمک باعث افزایش احتباس آب می شود. شما می توانید با افزایش مواد غذایی سرشار از پتاسیم می توانید آب و مواد زائد را از بدن خود دفع کنید.

8.فعالیت داشته باشید

ورزش منظم با زندگی طولانی تر و کاهش خطر بسیاری از وضعیت ها و بیماری ها مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، فشار خون بالا و برخی سرطان ها در ارتباط است. در حالی که ورزش کردن از چندین روش برای سلامتی شما فوایدی به ارمغان می آورد کلید اصلی ورزش کردن کاهش التهاب می باشد.

در حالی که برخی از التهاب ها برای ریکاوری عفونت ها و شفای زخم ها ضروری است اما التهاب بیش از حد باعث ضعیف شدن بدن و افزایش بیماری ها می شود.

ورزش با کاهش التهاب به بدن شما کمک می کند تا عملکرد صحیحی داشته باشد. از جمله این فعالیت ها می توان به سم زدایی و مراقبت از بدن در برابر بیماری ها اشاره کرد.

توصیه می شود که حداقل ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه در هفته ورزش با شدت ملایم مانند پیاده روی سریع یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه تمرین فیزیکی با شدت بالا مانند دویدن انجام دهید. (60)

خلاصه: فعالیت فیزیکی منظم باعث پایین آمدن التهاب شده و سیستم سم زدایی بدن شما به صورت صحیحی عمل می کند.

حرف آخر

گفته می شود که رژیم های سم زدا باعث حذف سموم و در نتیجه بهبود سلامتی و کاهش وزن می شوند. اما این رژیم ها با این که ترغیب کننده هستند اما بدن به آنها نیازی ندارد بلکه خودش یک سیستم سم زدای طبیعی دارد.

منبع: Healthline

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

لطفاً دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید