جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۸ روش برای سم زدایی و پاکسازی بدن

۸ روش برای سم زدایی و پاکسازی بدن

آنچه در این مطلب خواهید خواند

4.3/5 - (6 امتیاز)

سم زدایی یک عبارت بسیار محبوب در این روزها است. سم زدایی معمولاً دنبال کردن یک رژیم به خصوص است یا شما از محصولات ویژه ای استفاده می‌کنید که ادعا دارند باعث سم زدایی می‌شود. بنابراین شما می‌توانید سلامتی خود را بهبود بخشید و کاهش وزن داشته باشید.

خوشبختانه برای اینکه سم زدایی و تجربه کنید نیازی به رژیم های به خصوصی یا مکمل های گران ندارید. در این مطلب تصورات غلط درباره سم زدایی را آوردیم و ۹ روش جوان سازی دوباره بدن را به شما خواهیم گفت.

تصورات غلط راجع به سم زدایی

سم زدایی بدن

رژیم های سم زدا باعث دفع سموم از بدن، بهبود سلامتی و کاهش وزن می‌شوند. این رژیم‌‌ها معمولاً از ملین‌ها، ادرار آورها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، چای و دیگر غذاهایی تشکیل می‌شود که خاصیت سم زدایی دارند.

رژیم های سم زدای محبوب به ندرت مشخص می کنند که چه سمومی را از بین می‌برند یا با چه مکانیسمی آنها را دفع می کنند. علاوه بر این شواهدی رژیم های سم زدا را برای دفع سموم و یا کاهش وزن پایدار تایید نمی‌کند.

بدن شما سیستم پیشرفته برای دفع سموم کلیه، کبد، دستگاه گوارش، پوست و ریه دارد. تنها زمانی که این ارگان‌ها سالم باشند می‌توانند به طور موثری مواد زائد و سموم را حذف کنند. بنابراین در حالی که رژیم های سم زدا کاری برای شما انجام نمی دهند اما می‌‌توانید سیستم سم زدایی طبیعی بدن را بهینه کنید.

خلاصه: در حالی که رژیم های سم زدا اغوا کننده به نظر می‌رسند اما بدن کاملاً برای دفع سموم و مواد ناخواسته تجهیز شده است.

۱. الکل را محدود کنید

بیشتر از ۹۰ درصد الکل در بدن توسط کبد سوخت و ساز می‌شود. الکل را به استالدئید تبدیل می کند یک ماده شیمیایی سرطان‌زا است. هنگامی که استالدئید به عنوان سم در بدن شناخته می‌شود کبد آن را به ماده ای بی خطر با نام استات کرده و آن را از بدن دفع می‌کند.

مطالعه‌های مشاهده‌ای نشان می‌دهند چه مصرف بیش از حد الکل هزاران مشکل برای سلامتی شما به دنبال می آورد. نوشیدن الکل به وسیله ساخته شدن چربی، التهاب و زخم در کبد باعث آسیب جدی این ارگان می‌شود.

هنگامی که این وضعیت‌ها برای کبد اتفاق می‌افتد نمی‌تواند عملکرد مناسب داشته باشد و وظایف ضروری خود یعنی تصفیه مواد زائد و دیگر سموم از بدن را انجام دهد. به همین خاطر بهترین روش مصرف محدود یا حذف الکل برای قدرتمند نگه داشتن سیستم سم زدای بدن است.

خلاصه: نوشیدن بیش از حد الکل باعث می شود تا کبد نتواند وظیفه خود مانند سم زدایی را به خوبی انجام دهد.

۲. بر روی خواب خوب تمرکز داشته باشید

داشتن خواب خوب شبانه به سلامت بدن و همچنین سیستم سم زدای طبیعی مراقبت می‌کند. خواب به مغز شما این امکان را می‌دهد که به بازسازی خود و همچنین دفع مواد زائد و سموم ساخته شده در طول روز کمک می‌کند. یکی از این زائد تولید شده خیلی به نام بتا آمیلوئید است در پیشرفت بیماری آلزایمر نقش دارد.

هنگامی که شما دچار کمبود خواب باشید زمان کافی برای بازسازی مجدد خود ندارد بنابراین سم در بدن ساخته می‌شود و بر چندین جنبه سلامتی شما اثر می‌گذارد. خواب بعد و ناکافی در کوتاه مدت و بلندمدت عواقب برای سلامتی به دنبال دارد که می‌توان به استرس، اضطراب، فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی اشاره کرد.

شما باید ۷ تا ۹ ساعت در طول شب بخوابید تا بتوانید سلامتی خود را بهبود ببخشید. اگر مشکل خواب دارید باید تغییراتی در سبک زندگی خود ایفا کنید تا کیفیت خواب خود را بالا ببرید. دوری از نور وسیله های الکترونیکی یکی از کارهای ساده برای داشتن خواب بهتر است.

خلاصه: خواب کافی باعث می‌شود تا مغز خود را بازسازی کرده و سموم انباشته شده طول روز را دفع کند.

۳. آب بیشتری بنوشید

آب باعث سم زدایی می شود

آب بهترین نوشیدنی برای رفع تشنگی است. نوشیدن آب باعث تنظیم دمای بدن، روان شدن مفاصل، بهبود گوارش و جذب مواد مغذی و همچنین سم زدایی بدن با دفع مواد زائد می‌شود. بدن شما به صورت مداوم باید ترمیم شود تا بتواند عملکردی بهینه داشته باشد و مواد مغذی را برای استفاده به عنوان منبع انرژی بشکند.

این فرایند گفته شده باعث آزاد سازی مواد زائد در شکل کربن دی اکسید و اوره می‌شود که اگر در خون تجمع پیدا کند به بدن آسیب می‌رساند. بدن شما این مواد زائد را به طور موثری از طریق ادرار، نفس کشیدن و عرق کردن دفع می کند. بنابراین هیدراته بودن برای سم زدایی بسیار مهم است.

خلاصه: آب نقش‌های زیادی در بدن ایفا می‌کند بلکه باعث سم زدایی شده و مواد زائد را از خون دفع می‌کند.

۴. مصرف قند و مواد غذایی فرآوری شده را کاهش دهید

قند و مواد غذایی فرآوری شده ریشه بحران های سلامتی امروز هستند. مصرف بالای غذایی قندی و فرآوری شده با چاقی و دیگر بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت مرتبط است. قندها مانع توانایی های بدن می‌شوند تا بتواند به صورت طبیعی سم زدایی ارگان‌های مهمی مانند کبد و کلیه را انجام دهد.

به عنوان مثال مصرف بالای نوشیدنی های قندی باعث ایجاد کبد چرب می‌شود که اثر منفی بر سلامت این ارگان می‌گذارد. هرچه مقدار کمتری از مواد غذایی فرآوری شده استفاده کنید سیستم سم زدایی طبیعی بدن سالم تر باقی می‌ماند. مواد غذایی کم ارزش را با انتخاب‌های سالم‌تر مانند میوه و سبزیجات جایگزین کنید تا مصرف این مواد غذایی را هم کم کرده باشید.

خلاصه: مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری شده باعث ایجاد بیماری های مزمن مانند چاقی و دیابت می‌شود. این وضعیت باعث آسیب دیدن ارگان‌‌های مهم مانند کبد و کلیه می‌شود که برای سم زدایی بسیار مهم هستند.

۵. مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان بخورید

با آنتی اکسیدان ها سم زدایی کنید

آنتی اکسیدان ها از سلول‌های شما در برابر آسیب های به وجود آمده مولکول‌های رادیکال های آزاد مراقبت می‌کند. اکسیداتیو استرس وضعیتی می‌باشد که به خاطر بیش از حد رادیکال های آزاد رخ می‌دهد.

بدن شما به طور طبیعی رادیکال‌های آزاد را در فرایندهای سلولی مانند گوارش تولید می‌کند. با این وجود الکل تنباکو دخانیات رژیم غذایی بد و در معرض آلاینده‌ها گرفتن باعث تولید بیش از حد رادیکال های آزاد می‌شود. مولکول‌های رادیکال آزاد با آسیب رساندن به سلول های بدن شما باعث ایجاد زوال عقل، بیماری قلبی، بیماری کبدی و برخی از سرطان‌ها می شود.

داشتن یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها به بدن شما کمک می‌کند تا با اکسیداتیو استرس ایجاد شده به وسیله رادیکال های آزاد و دیگر سموم مبارزه کنید.

برای دریافت مقدار کافی از آنتی اکسیدان ها تمرکز خود را روی مواد غذایی بگذارید و از مکمل‌ها استفاده نکنید. در حقیقت ممکن است با مصرف بیش از حد مکمل های آنتی اکسیدان برخی بیماری‌ها به وجود آیند.

از آنتی اکسیدان ها می‌وان ویتامین آ، ویتامین سی، ویتامین ای، سلنیوم، لیکوپن، لوتئین و زآگزانتین را نام برد. توت‌ها، میوه‌ها، آجیل‌ها، کاکائو، سبزیجات، ادویه‌ها و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه و چای سبز حاوی مقدار بالایی از آنتی اکسیدان هستند.

خلاصه: داشتن یک رژیم سرشار از آنتی ‌اکسیدان ‌ها به بدن شما کمک می کند تا آسیب های ایجاد شده به وسیله رادیکال های آزاد را کاهش دهید. همچنین آنتی اکسیدان ها باعث پایین آمدن خطر بیماری های می شود که بر سیستم سم زدایی بدن اثر می گذارند.

۶. مواد غذایی سرشار از پری‌بیوتیک‌ها را بخورید

روده سالم برای حفظ سلامت سیستم سم زدایی بدن بسیار مهم است. سلول های روده ای سیستم سم زدایی و دفع کننده دارند که از روده و بدن شما در برابر سموم مضر از جمله مواد شیمیایی مراقبت می کند.

با خوردن پروبیوتیک ها می توانید روده سالمی داشته باشید. پری‌بیوتیک‌ها نوعی فیبر می باشند که باعث تغذیه باکتری های خوب در روده به نام پروبیوتیک می‌شوند. با خوردن پروبیوتیک ها باکتری های خوب روده قادر به تولید مواد مغذی به نام اسیدهای چرب زنجیره کوتاه می‌شود که برای سلامتی مفید است. تعادل باکتری های خوب بوده به خاطر باکتری های بد بر هم می‌خورد. دلیل این امر آنتی‌بیوتیک‌ها، بهداشت دهانی بد و رژیم غذایی کم کیفیت است. نتیجه برهم خوردن تعادل باکتری های روده ضعیف شدن سیستم ایمنی و سم زدایی بدن بوده و خطر بیماری‌ها و التهاب بالا می‌رود.

خوردن مواد غذایی که سرشار از پری بیوتیک ها هستند به حفظ سلامت دستگاه ایمنی و سم زدایی بدن کمک می‌کند. منابع خوب غذایی گوجه فرنگی، تره فرنگی، موز، مارچوبه، پیاز، سیر و جو دوسر است.

خلاصه: داشتن یک رژیم غذایی که غنی از پری‌بیوتیک‌ها باشد گوارش شما را سالم نگه می‌دارد که برای سم زدایی و سیستم ایمنی بسیار مهم است.

۷. مصرف نمک را کاهش دهید

کاهش مصرف نمک

برای برخی افراد سم زدایی به معنای دفع آب اضافی بدن می باشد. مصرف بیش از حد نمک باعث می شود تا بدن شما آب اضافی در خود نگه دارد به خصوص اگر شرایطی داشته باشید که بر کبد و کلیه های شما اثر بگذارد. شاید دلیل احتباس نوشیدن آب ناکافی باشد.

این احتباس آب اضافی باعث ایجاد نفخ و ورم کردن می‌باشد. اگر متوجه شده‌اید که بیش از حد نمک استفاده می‌کنید با مصرف آب زیاد می توانید سموم بدن را از بین ببرید. شاید برخلاف عقل به نظر برسد اما افزایش آب یکی از بهترین روش‌ها برای دفع وزن آب اضافی بدن ایجاد شده به خاطر مصرف بالای نمک می‌شود. به این خاطر که مصرف بیش از حد نمک و ننوشیدن آب کافی باعث شود تا بدن هورمون‌های ضد ادراری ترشح کند و از ادرار و در ادامه سم زدایی جلوگیری کند.

با افزایش بدن شما ترشح هورمون های ضد ادراری را کاهش داده و ادرار را افزایش می دهد در نتیجه بدن قادر خواهد بود تا مواد زائد بیشتری را دفع کنید. افزایش غذایی سرشار از پتاسیم باعث به تعادل رسیدن اثرات سدیم می‌شود. از جمله مواد غذایی سرشار از پتاسیم می توان به سیب زمینی، کدو، لوبیا قرمز، موز و اسفناج اشاره کرد.

خلاصه: مصرف بیش از حد نمک باعث افزایش احتباس آب می‌شود. شما می توانید با افزایش مواد غذایی سرشار از پتاسیم می توانید آب و مواد زائد را از بدن خود دفع کنید.

۸. فعالیت داشته باشید

ورزش منظم با زندگی طولانی تر و کاهش خطر بسیاری از وضعیت‌ها و بیماری‌ها مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، فشار خون بالا و برخی سرطان‌ها در ارتباط است. در حالی که ورزش کردن از چندین روش برای سلامتی شما فوایدی به ارمغان می‌آورد. کلید اصلی ورزش کردن کاهش التهاب می‌باشد.

در حالی که برخی از التهاب‌ها برای ریکاوری عفونت‌ها و شفای زخم‌ها ضروری است اما التهاب بیش از حد باعث ضعیف شدن بدن و افزایش بیماری‌ها می‌شود. ورزش با کاهش التهاب به بدن شما کمک می‌کند تا عملکرد صحیحی داشته باشد. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به سم زدایی و مراقبت از بدن در برابر بیماری‌ها اشاره کرد.

توصیه می‌شود که حداقل ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه در هفته ورزش با شدت ملایم مانند پیاده روی سریع یا ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه تمرین فیزیکی با شدت بالا مانند دویدن انجام دهید.

خلاصه: فعالیت فیزیکی منظم باعث پایین آمدن التهاب شده و سیستم سم زدایی بدن شما به صورت صحیحی عمل می کند.

جمع بندی

گفته می شود که رژیم های سم زدا باعث حذف سموم و در نتیجه بهبود سلامتی و کاهش وزن می‌شوند. اما این رژیم‌ها با این که ترغیب کننده هستند اما بدن به آنها نیازی ندارد بلکه خودش یک سیستم سم زدای طبیعی دارد.

منبع: Healthline

vc_row]

آیا می خواهید رژیم کم کربوهیدرات داشته باشید؟

اگر شما هم می خواهید با داشتن احساس سیری و از روش علمی چربی بسوزانید و رژیم کم کربوهیدرات را انتخاب کرده اید ما شما کمک می کنیم تا اصول کامل را یاد بگیرید.

[/vc_row]

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم