جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۶ راهکار آسان برای کاهش احتباس آب

۶ راهکار آسان برای کاهش احتباس آب

آنچه در این مطلب خواهید خواند

5/5 - (4 امتیاز)

احتباس آب زمانی اتفاق می افتد که مایعات در داخل بدن شما تجمع پیدا کند. به این اتفاقی که در بدن رخ می‌دهد احتباس آب یا ورم می‌گویند. احتباس آب در سیستم گردش خون یا داخل بافت‌ها و فضاهای خالی به وجود می آید. این مورد باعث ورم کردن دست‌ها، پاها، مچ‌ها و ران‌ها می شود.

دلایل متعددی برای احتباس آب وجود دارد اما بسیاری از آنها جدی نیست. برخی از خانم‌ها احتباس آب را در هنگام حاملگی یا قبل از عادت ماهانه خود تجربه می کنند. افرادی که از نظر جسمانی بی‌تحرک هستند مانند بستری بودن یا نشستن‌های طولانی مدت در پروازها نیز منجر به احتباس آب می‌شود.

با این وجود احتباس آب ممکن است نشانه وضعیت پزشکی شدید مانند بیماری‌های کلیوی یا قلبی باشد. اگر شما تجربه احتباس آب ناگهانی یا شدید را دارید فورا به دنبال درمان پزشکی باشید.

اما با این وجود اگر مقدار ورم ایجاد شده ملایم بوده و سلامتی شما را تحت تاثیر قرار نداده است می‌توانید با چندین کار ساده احتباس آب را کاهش دهید. ما در اینجا شش را برای کاهش احتباس آب آورده‌ایم.

۱. کمتر نمک بخورید

برای رفع احتباس آب کمتر نمک بخورید

نمک از سدیم و کلر تشکیل شده است. سدیم در بدن به آب چسبیده و به حفظ تعادل جریانات هم داخل و هم خارج سلول کمک می‌کند. اگر اغلب وعده‌های غذایی شما غذاهای فرآوری شده است که نمک بالایی دارد بدن شما آب را در خود نگه می‌دارد. در حقیقت این غذاها بزرگ‌ترین منبع خوراکی سدیم هستند.

رایج‌ترین توصیه برای کاهش احتباس آب کم کردن دریافت سدیم است. با این وجود شواهد پشت این قضیه در تناقض با یکدیگر می‌باشند. چندین مطالعه دریافتند که افزایش دریافت سدیم منجر به افزایش احتباس جریانات و در بدن می‌گردد. (1)

از طرف دیگر یک مطالعه انجام شده بر روی مردان سالم چنین اثری را مشاهده نکرد بنابراین تاثیر دریافت سدیم در افراد متفاوت است.

خلاصه: سدیم در بدن به آب می چسبد و کاهش دریافت نمک به پایین آوردن احتباس آب کمک خواهد کرد.

۲. دریافت منیزیم را افزایش دهید

منیزیم یک ماده معدنی بسیار مهم است. در حقیقت این ماده معدنی در بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی دخالت دارد که باعث حفظ عملکرد های بدن می شوند. علاوه بر این افزایش دریافت منیزیم به کاهش احتباس آب هم کمک می‌‌کنند. یک مطالعه دریافت که مصرف ۲۰۰ میلی گرم از منیزیم در روز باعث کاهش احتباس آب در خانم‌های به همراه نشانه های پیش از قاعدگی می شود.

دیگر مطالعات انجام شده بر روی خانم‌های دارای نشانه‌های پیش از قاعدگی هم نتایج مشابهی را گزارش کردند.

از منابع خوب منیزیم می توان آجیل‌ها، غلات کامل، شکلات تلخ و همچنین سبزیجات دارای برگ تیره اشاره کرد. همچنین منیزیم به صورت مکمل هم در دسترس شما قرار دارد.

خلاصه: مطالعات نشان می‌دهند که منیزیم برای کاهش احتباس آب حداقل در خانم‌هایی که نشانه‌های پیش از قاعدگی دارند بسیار موثر خواهد بود.

۳. دریافت ویتامین ب‌۶ را افزایش دهید

ویتامین ب ۶ به تخلیه آب اضافی بدن کمک می کند

ویتامین ب‌۶ گروهی از چندین ویتامین مرتبط است. این یک ویتامین بسیار مهم برای شکل گیری گلبول های قرمز خون و انجام بسیاری از فعالیت‌ها در بدن است. مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین ب‌۶ به کاهش احتباس آب به خانم‌هایی که در دوره پیش از قاعدگی هستند کمک می کند. (2)

از جمله مواد خوراکی غنی از ویتامین ب‌۶ می‌توان موز، سیب‌زمینی، گردو و گوشت را نام برد.

خلاصه: ویتامین ب‌۶ به کاهش احتباس آب به خصوص در خانم‌هایی که به عادت ماهانه خود نزدیک می‌شوند کمک می‌کند.

۴. غذاهای غنی از پتاسیم را بیشتر بخورید

پتاسیم یک ماده معدنی می‌باشد که چندین عملکرد مهم را بر عهده دارد. به عنوان مثال این ماده معدنی به ارسال سیگنال‌های الکتریکی کمک می‌کند که بدن را به ادامه فعالیت وا می‌دارد. همچنین پتاسیم برای سلامت قلب هم فوایدی به دنبال دارد.

به نظر می‌رسد که پتاسیم به دو روش یعنی کاهش سطح سدیم و افزایش تولید ادرار بر کاهش احتباس آب اثر می گذارد. موز، آووکادو و گوجه‌فرنگی مثال‌هایی از موادهای خوراکی هستند که پتاسیم بالایی دارند.

خلاصه: پتاسیم و کاهش احتباس آب به وسیله افزایش تولید ادرار و کاهش مقدار سدیم در بدن کمک می‌کند.

۵. از شیر قاصدک استفاده کنید

گل‌قاصدک یک گیاه دارویی می‌باشد که به عنوان یک ادرار آور طبیعی به مدت بسیار طولانی در باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. ادرار آورهای طبیعی به وسیله تولید ادرار بیشتر باعث کاهش احتباس آب می‌گردند. (3)

یک مطالعه بر روی ۱۷ داوطلب انجام شد که در آن افراد روزانه سه دوز از عصاره برگ شیره قاصدک به مدت ۲۴ ساعت دریافت کردند. محققان به بررسی جریانات ورودی و خروجی در آن ۲۴ ساعت پرداختند و گزارش کردند که مقدار ادرار تولید شده به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده بود.

اگرچه یک مطالعه کوچک و بدون گروه کنترل بود اما نتایج نشان داد که عصاره شیره قاصدک در تولید ادرار موثر است.

خلاصه: شیره قاصدک به کاهش احتباس آب کمک می‌کند به خصوص در زمانی که عصاره برگ آن مورد استفاده قرار گیرد.

۶. از کربوهیدرات های تصفیه شده دوری کنید

خوردن کربوهیدرات ‌های تصفیه شده منجر به بالا رفتن سریع قند خون و سطح انسولین می شود. سطح بالای انسولین باعث می‌شود با افزایش جذب دوباره سدیم در کلیه‌ها این ماده در بدن حفظ گردد.

این امر منجر به ایجاد جریان بیشتر در داخل بدن می‌گردد. از جمله کربوهیدرات های تصفیه شده می‌توان به غلات و شکرهای فرآوری شده مانند آرد سفید و شکر خوراکی اشاره کرد.

خلاصه: مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده باعث افزایش سطح انسولین در بدن شده که این باعث می شود سدیم در کلیه‌ها دوباره جذب گردد و احتباس آب افزایش پیدا کند.

دیگر روش‌ها برای کاهش احتباس آب

کاهش احتباس آب موردی می‌باشد که مطالعات زیادی بر روی آن صورت نگرفته است. با این وجود چندین روش موثر دیگر هم برای کاهش احتباس آب وجود دارد. در خاطر داشته باشید که برخی از این موارد تنها توسط گفته‌ها حمایت می‌شوند و نه مطالعات.

  • پیاده روی: پیاده روی به سادگی یک روش موثر برای کاهش احتباس آب در برخی ناحیه‌ها مانند پایین پا می‌شود. همچنین بالا آوردن پاها نیز کمک کننده خواهد بود.
  • آب بیشتری بنوشید: برخی بر این باورند که افزایش آب دریافتی بر خلاف اظهار نظرهای انجام شده به کاهش احتباس آب کمک می‌کند.
  • گیاه دم اسب: یک مطالعه نشان داد که گیاه دم اسب اثرات ادرار آور دارد.
  • جعفری: این گیاه نیز به عنوان یک داروی ادرارآور در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
  • گل بامیه: از این گیاه دارویی هم برای افزایش تولید ادرار استفاده می‌شده است. مطالعات اخیر انجام شده نیز این مورد را حمایت می‌کنند.
  • سیر: اثرات سیر بر روی سرماخوردگی به خوبی شناخته شده می‌باشد و همچنین در باستان به عنوان یک داروی ادرارآور نیز مورد استفاده بوده است.
  • رازیانه: این گیاه اثرات ادرار آور دارد.
  • ابریشم ذرت: از این گیاه به طور سنتی برای درمان احتباس آب در بخش‌هایی از جهان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
  • گزنه: این گیاه نیز یک درمان دیگر سنتی می‌‌باشد که برای کاهش احتباس آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • آب کرن بری: ادعا می‌‌شود که کرن بری هم اثرات تولید ادرار به همراه دارد.

خلاصه: روش ها و مواد خوراکی دیگری برای کاهش احتباس آب وجود دارند اما اثرات آنها به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است.

جمع بندی رفع احتباس آب

به سادگی و با تغییر برخی از مواد خوراکی احتباس آب را کاهش دهید. اگر تازه می‌خواهید این کار را انجام دهید در شروع با کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده نمک دریافتی خود را کم کنید. همچنین شما می‌توانید از آن های غنی از منیزیم، پتاسیم و ویتامین ب‌۶ میل کنید. با این وجود اگر احتباس آب شما پابرجا باقی ماند یا باعث ایجاد مشکلات زیادی در زندگی شما گردیده است بهتر است که نزد دکتر بروید.

 

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم