جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۲۰ توصیه غلط مورد در مورد تغذیه که توسط علم رد شده است

۲۰ توصیه غلط مورد در مورد تغذیه که توسط علم رد شده است

آنچه در این مطلب خواهید خواند

5/5 - (2 امتیاز)

دنیای تغذیه پر از گفته‌های بی‌معنی است. با پیشرفت های بسیار زیاد انجام شده در دنیا تغذیه به نظر می‌رسد که دیگر جایی برای توصیه‌های قدیمی وجود نداشته باشد. در اینجا به لیستی از ۲۰ توصیه غلط در مورد تغذیه که توسط علم رد شده است را بررسی می‌کنیم.

۱. رژیم‌های کم چرب و با کربوهیدرات بالا سالم هستند

چندین دهه قبل به تمام افراد دنیا توصیه می‌شد که رژیم با چربی کم و کربوهیدرات بالا داشته باشند. (1)

اما در حال حاضر یک مطالعه وجود ندارد که تایید کند چنین رژیمی از بیماری‌ها پیشگیری می‌‌کند. از آن زمان تا کنون مطالعات با کیفیت بسیار زیادی انجام شده است که از جمله آنها پیشگامی سلامت زنان می‌باشد که بزرگ ترین مطالعه تغذیه در تاریخ است.

نتیجه این مطالعه بسیار واضح بود، رژیم با کربوهیدرات بالا و چربی پایین به کاهش وزن، پیشگیری از سرطان یا کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک نمی‌کند. (2345)

خلاصه: مطالعات بسیار زیادی بر روی رژیم با کربوهیدرات بالا و چربی پایین انجام شده است. این گونه رژیم‌ها به معنای واقعی کلمه هیچ تأثیری بر وزن بدن یا کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها در بلند مدت ندارد.

۲. کاهش مصرف نمک برای کاهش فشار خون و خطر سکته

نمک باعث بیماری قلبی نمی شود

افسانه نمک هنوز پا برجا می‌باشد با وجودی که هیچ گونه تایید علمی برای مضر بودن آن وجود ندارد. با وجودی که کاهش مصرف نمک به پایین آمدن فشار خون به طور میانگین ۱ تا ۵ mm/Hg می‌شود اما هیچگونه اثری بر روی سکته قلبی و مغزی یا حتی مرگ ندارد. (67)

البته اگر شما از داروهای فشارخون استفاده می‌کنید و به نمک حساسیت دارید پس یک استثنا هستید. (8) اما به خاطر داشته باشید که توصیه بهداشت عمومی برای مصرف کم نمک (خوردن غذاهای بی مزه و کسل کننده) هیچ اساس علمی ندارد.

خلاصه: با وجودی که کم کردن مصرف نمک باعث پایین آمدن فشار خون می‌شود اما این بدان معنی نیست که خطر سکته قلبی و مغزی و حتی مرگ نیز کاهش پیدا می‌‌کند.

۳. خوردن وعده های کوچک و پر تعداد در روز

اغلب به افراد توصیه می‌‌شود که برای بالا نگه داشتن متابولیسم وعده‌های کوچک اما بیشتری در طول روز میل کنند. اما مطالعات با این ایده کاملا مخالف هستند. خوردن دو تا سه وعده در طول روز دقیقاً همانند خوردن پنج تا شش وعده عمل می‌کند و اثری برابر کل کالری سوزانده شده در تعداد وعده غذایی بالا دارد. (910)

خوردن مداوم شاید برای برخی افراد که گرسنگی بیش از حد دارند مفید باشد اما اینکه گفته می‌شود در کالری سوزی بیشتر اثر دارد کاملاً غلط است. حتی مطالعات نشان می‌دهند که خوردن وعده های بیش از حد آسیب رسان است و اخیراً یک مطالعه جدید نشان داد که خوردن مداوم به طرز عجیبی باعث افزایش چربی کبد و شکم درجه های با کالری بالا می‌شود. (11)

خلاصه: این مورد غلط است که خوردن وعده‌های کوچک‌تر باعث افزایش کالری سوزانده شده در طول روز می‌شود. همچنین داشتن وعده های زیاد در طول روز باعث افزایش جمع شدن چربی‌های ناسالم در شکم و کبد می‌گردد.

۴. زرده تخم مرغ کلسترول بالا دارد و دلیل بیماری قلبی است

زرده تخم مرغ کلسترول را بالا نمی برد

در گذشته به ما توصیه می‌‌شد که تنها از سفیده تخم مرغ استفاده کنیم زیرا که زرده آن حاوی کلسترول بالایی است. با این وجود کلسترول موجود در زرده تخم مرغ تاثیر بسیار کمی بر کلسترول خون دارد یا حداقل می‌توان گفت که در اکثر افراد. (1213)

مطالعات نشان می دهند که تخم مرغ باعث افزایش اچ دی ال کلسترول خوب شده و عامل بیماری های قلبی نیست. (14) یک بررسی انجام شده بر روی ۱۷ مطالعه که در آن ۲۶۳.۹۳۸ نفر حضور داشتند نشان می‌دهد که مصرف تخم مرغ هیچ اثری بر افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته در افراد غیر دیابتی ندارد. (15)

با این وجود به خاطر داشته باشید که برخی مطالعات نشان می‌دهند که خطر حمله قلبی در افراد دیابتی که تخم مرغ مصرف می کنند وجود دارد. (16) در واقع تخم مرغ کامل یکی از مغذی ترین خوراکی ها بر روی کره زمین است و تقریباً تمام مواد مغذی در زرده تخم مرغ یافت می‌شود. این توصیه که زرده تخم مرغ را دور بیندازید یکی از مضحک‌ترین توصیه‌های تغذیه در طول تاریخ است.

خلاصه: با وجودی که زرده تخم مرغ کلسترول بالایی دارد اما باعث افزایش کلسترول خون یا خطر ابتلا به بیماری های قلبی نمی‌شود.

۵. گندم بخش ضروری رژیم است

مدت زمان بسیار زیادی است که گندم به عنوان بخشی از رژیم هستند اما در دهه ۶۰ میلادی ژنتیک این ماده دستکاری شد. در حال حاضر گندم‌هایی که ما در اختیار داریم نسبت به گندم های قدیمی‌تر ماده مغذی کمتری در خود دارند. (17)

مطالعات مقدماتی نشان می‌‌دهند که گندم‌های جدید در مقایسه با گندم‌های قدیم باعث افزایش کلسترول و نشانه‌های التهاب می‌‌شود. (1819)

همچنین این گندم‌های جدید باعث ایجاد نشانه‌هایی مانند درد، نفخ معده، خستگی و کاهش کیفیت زندگی در بیماران دارای سندروم روده تحریک پذیر می‌شود. (20)

از آنجایی که گندم‌های قدیمی مانند گندم تک دانه نسبتا سالم هستند اما گندم‌های جدید این گونه نیستند. همچنین فراموش نکنید که برچسب غلات کامل یک شوخی است زیرا که این دانه‌ها معمولاً به صورت آرد در می‌آیند و اثر متابولیکی آنها همانند غلات تصفیه شده است.

خلاصه: گندم های که امروزه افراد مصرف می‌کنند ناسالم است. گندم‌ها حاوی مقدار کمی از مواد مغذی بوده و باعث افزایش کلسترول و نشانه‌های التهاب می‌‌شود.

۶. چربی اشباع شده خطر سکته را بالا می برد

برای دهه‌ها به ما گفته می‌شد که چربی‌های اشباع شده باعث افزایش کلسترول و خطر ابتلا به بیماری های قلبی می‌شود. در حقیقت این باور بنیاد رژیم‌های مدرن است.

با این وجود چندین بررسی بسیار بزرگ انجام شده بر روی مطالعات نشان می‌‌دهند که چربی های اشباع شده با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی سکته مغزی و مرگ در ارتباط نمی‌باشد. (212223)

حقیقت این است که چربی‌‌های اشباع شده باعث افزایش اچ دی ال کلسترول خوب و تبدیل تکه های ال دی ال کلسترول بد از کوچک به بزرگ می‌شود که این به نوبه خود باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌گردد. برای اغلب افراد مصرف معقول چربی های اشباع شده کاملاً بی‌خطر است و به سلامتی آسیبی نمی‌رساند. از چربی‌های اشباع شده خوب می‌توان به روغن نارگیل و کره اشاره کرد.

خلاصه: مطالعات اخیر نشان می‌دهند که مصرف چربی‌های اشباع شده باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی نمی‌شود.

۷. قهوه ناسالم است

قهوه برای سلامتی مفید است

مدت زمان زیادی می‌باشد که قهوه را ناسالم می‌دانند و دلیل اصلی آن وجود کافئین است. با این وجود اغلب مطالعات نشان می‌دهند که در واقع قهوه برای سلامتی بسیار مفید است.دلیل این امر بالا بودن مقدار آنتی اکسیدان موجود در کافئین است که می‌توان گفت از میوه و سبزیجات هم مقدار بالاتری می‌باشد. (272829)

افرادی که قهوه می‌نوشند خطر ابتلا به افسردگی، دیابت نوع ۲، آلزایمر و پارکینسون در آنها کمتر است و برخی مطالعات نشان می‌دهند که این افراد نسبت به آنهایی که قهوه نمی‌نوشند عمر طولانی تری هم دارند. (3031323334)

خلاصه: با وجودی که قهوه را یک نوشیدنی ناسالم در نظر گرفته‌اند اما قهوه آنتی اکسیدان های بسیار زیادی در خود دارد. مطالعات بسیاری نشان می‌‌دهند آنهایی که قهوه می‌نوشند عمر طولانی تری داشته و خطر ابتلا به بیماری‌های جدید در آنها بسیار کمتر است.

۸. چربی خوردن عامل چاقی است

چربی چاق کننده نیست

چربی ماده‌ای است که زیر پوست ما وجود دارد و باعث می‌شود که ما نرم و چاق نشان داده شویم. بنابراین منطقی به نظر می‌‌رسد که خوردن چربی باعث چاقی بیشتر می‌شود.

با این وجود این گفته تماماً به شرایط گفته شده بستگی دارد. رژیم هایی که چربی و کربوهیدرات بالایی دارند باعث چاقی شما می شوند اما دلیل این چاقی چربی نیست. در حقیقت رژیم‌هایی که چربی بالا و کربوهیدرات پایینی دارند به طور مداوم منجر به کاهش وزن بیشتری نسبت به رژیم های با چربی کم می‌شوند حتی اگر کالری خود را هم محدود کنند. (353637)

خلاصه: اثر چاق کنندگی چربی بستگی به شرایط دارد. یک رژیم با چربی بالا و کربوهیدرات کم منجر به کاهش وزن بیشتری نسبت به یک رژیم با چربی کم می‌شود.

۹. رژیم پر پروتئین برای کلیه خطرناک است

اغلب گفته می‌شود که رژیم‌های با پروتئین بالا باعث افزایش بیماری های کلیوی و فشار بر روی کلیه ها می‌شود. این مورد درباره افرادی صحیح است که پیش زمینه مشکلات کلیوی داشته اند بنابراین باید مصرف پروتئین خود را محدود کنند اما به طور قطع در مورد افراد سالم غلط است.

مطالعات بسیار زیادی نشان می‌‌دهند حتی ورزشکارانی که مقدار بسیار زیادی از پروتئین می‌خورند و پروتئین بالایی دریافت می‌کنند کاملا سالم هستند. (383940)

در حقیقت دریافت پروتئین بالا منجر به کاهش فشار خون و کمک به مبارزه با دیابت نوع ۲ می‌شود که این دو بیماری عامل اصلی افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی هستند. (4142)

همچنین فراموش نکنید که پروتئین باعث کاهش اشتها شده و به کاهش وزن کمک می‌کند و بدانید که یکی دیگر از دلایل مهم ابتلا به بیماری‌های کلیوی چاقی است. (4344)

خلاصه: خوردن مقدار زیادی از پروتئین هیچگونه اثر منفی بر روی عملکرد کلیه ها ندارد و همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها نیز می‌شود.

۱۰. محصولات لبنی پرچرب عامل بیماری قلبی و چاقی هستند

محصولات لبنی پرچرب از منابع سرشار از چربی‌های اشباع شده می‌ باشند که کالری بالایی هم دارند. به همین دلیل به ما گفته شده است که به جای لبنیات پرچرب از لبنیات کم چرب استفاده کنیم. با این وجود مطالعات به هیچ وجه از این ایده حمایت نمی‌ کنند. مصرف محصولات لبنی پرچرب با افزایش بیماری های قلبی مرتبط می باشد و حتی باعث کاهش خطر ابتلا به چاقی می‌ شود. (45)

استفاده از لبنیات گاوهایی که از علف ها تغذیه می کنند در واقع خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا ۶۹ درصد کاهش پیدا می کند. (4647)

لبنیات به خاطر چربی های موجود در آن است که سالم هستند. بنابراین انتخاب لبنیات کم چرب یک ایده بسیار بد است. البته به خاطر داشته باشید این بدان معنا نیست که شما می توانید مقدار بسیار زیادی از خامه به قهوه خود اضافه کنید اما استفاده به اندازه مناسب معقول است.

خلاصه: با وجودی که لبنیات حاوی کالری و چربی اشباع شده بالایی هستند اما مطالعات نشان می دهند که لبنیات پرچرب باعث کاهش خطر ابتلا به چاقی می شود.

۱۱. کالری با کالری فرقی ندارد

این مورد اشتباه است که تمام کالری های یکسان هستند. غذاهای مختلف به صورت متفاوتی سوخت و ساز می شوند و اثرات متفاوتی بر چربی سوزی و هورمون های تنظیم کننده اشتها دارند. (484950)

به عنوان مثال یک رژیم با پروتئین بالا باعث افزایش سوخت و ساز چیزی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کالری در طول روز شده و همچنین به طور قابل ملاحظه‌ ای اشتها را کاهش می دهد. (515253)

در یک مطالعه مشخصات افرادی که از پروتئین زیاد استفاده می کنند در طول روز به طور خودکار ۴۴۱ کالری کمتر دریافت می‌ کنند. همچنین در طول ۱۲ هفته این افراد ۵.۵ کیلوگرم از وزن خود را تنها با اضافه کردن پروتئین در رژیم شان از دست دادند. (54)

مثال های بسیار زیادی از غذاهای مختلف و اثرات آنها بر روی گرسنگی ، هورمون ها و سلامتی وجود دارد. بنابراین کالری ها یکسان نیستند.

خلاصه: تمام کالری ها برابر نیستند زیرا که غذاهای مختلف و درشت مغذی ها به روش های مختلفی سوخت و ساز می شوند. غذاها اثرات متفاوتی بر گرسنگی، هورمون ها و سلامتی دارند.

۱۲. غذاهای کم چرب سالم هستند

هنگامی که راهنمای رژیم لوکارب بیرون آمد کارخانجات تولید غذا با تولید انواع غذاهای کم چرب سالم به آن واکنش نشان دادند. مشکل غذاهای تولید شده در این است که مزه وحشتناکی دارند زیرا که چربی از آنها حذف شده بنابراین به جای چربی حذف شده به آن شکر اضافه می کنند.

حقیقت این است که شکر اضافه شده به طور عجیبی مضر بوده در حالی که چربی موجود در غذاها این گونه نمی باشد. (5556)

خلاصه: غذاهای فرآوری شده، چربی کم و شکر بالایی دارند که این غذاها در مقایسه با چربی طبیعی موجود در غذاها بسیار ناسالم است.

۱۳. گوشت قرمز عامل بسیاری از بیماری ها است

به طور مداوم به ما هشدار داده‌ اند که خوردن گوشت قرمز خطرناک است. درست است که برخی شواهد حاکی از اثرات منفی گوشت قرمز هستند اما دلیل آن یکسان گرفتن گوشت های فرآوری شده و غیر فرآوری شده است.

بزرگ ترین مطالعات انجام شده (یکی از آنها بر روی بیش از یک میلیون انسان و دیگری بر روی بیش از ۴۰۰ هزار نفر) نشان می دهد که گوشت قرمز فرآوری نشده باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌ های قلبی نمی شود. (5758)

دو بررسی انجام شده برای مطالعات نیز نشان می دهند ارتباط گوشت قرمز با سرطان به آن قدرتمندی که افراد فکر می‌ کنند نیست. این ارتباط در مردان بسیار ضعیف بوده و در خانم ها اصلا وجود ندارد. (5960)

بنابراین از خوردن گوشت نترسید فقط مطمئن شوید که گوشته فرآوری نشده انتخاب می کنید و بیش از حد آن را نمی پذیرد زیرا که پختن بیش از حد گوشت نیز مضر است.

خلاصه: اینکه خوردن گوشت قرمز و فرآوری نشده خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را بالا می‌ برد تنها یک افسانه است. ارتباط دادن گوشت قرمز با سرطان بسیار اغراق آمیز بوده و بزرگترین مطالعات درصد آن در آقایان را بسیار کم و ناچیز دانسته و در خانم ها اصلا وجود ندارد.

۱۴. افراد مبتلا به بیماری شکمی باید رژیم بدون گلوتن داشته باشند

اغلب ادعا می شود که هیچ خاصیتی در رژیم بدون گلوتن وجود ندارد به جز برای افرادی که دارای بیماری شکمی هستند. این شدیدترین فرم عدم تحمل گلوتن است که یک درصد افراد تحت تاثیر آن قرار می گیرند. (6162)

اما وضعیت دیگر حساسیت به گلوتن نام دارد و رایج‌ تر است و چیزی حدود ۶ تا ۸ درصد افراد دنیا را تحت تاثیر قرار داده است اما با این وجود آمارهای مناسبی در دسترس قرار ندارد. (6364)

همچنین مطالعات نشان می دهند که رژیم های بدون گلوتن باعث کاهش نشانه های سندروم روده تحریک پذیر، اسکیزوفرنی، اوتیسم و صرع می شود. (65666768)

با این وجود افراد باید غذاهایی مانند گیاهان و گوشت حیوانات استفاده کنند که بدون گلوتن است نه محصولات بدون گلوتن زیرا که آنها غذاهای بی ارزشی هستند.

اما در خاطر داشته باشید که موقعیت گلوتن بسیار پیچیده است و جواب واضحی در باره آن وجود ندارد. برخی از مطالعات جدید نشان می دهند که ترکیبات موجود در گندم باعث برخی مشکلات گوارشی می‌ شود و به گلوتن مربوط نیست.

خلاصه: مطالعات نشان می دهند که تمام افراد می‌ توانند از فواید رژیم های بدون گلوتن بهره ببرند نه تنها بیمارانی که مشکلات شکمی دارند.

۱۵. تنها راه کاهش وزن خوردن غذای کمتر و ورزش بیشتر است

اغلب کاهش وزن را به داشتن اراده و همچنین کالری ورودی و کالری خروجی مرتبط می دانند. اما این کاملا اشتباه است. سیستم بیولوژی بدن انسان و همچنین تنظیم هورمون هایی که چه چیزی و چه مقدار ای بخوریم بسیار پیچیده است.

فاکتورهایی از جمله ژنتیک، هورمون و عوامل بیرونی اثر بسیار بزرگی بر روی وزن بدن می گذارند. (69)

غذاهای کم ارزش اعتیاد آور هستند و باعث می‌ شوند که افراد به راحتی کنترل خود را به هنگام خوردن این غذاها از دست بدهند. (7071).

خلاصه: ژنتیک، هورمون و فاکتور های بیرونی بر روی وزن بدن اثر می گذارند.

۱۶. چربی های ترانس و اشباع یکسان هستند

سازمان های سلامتی اغلب چربی های اشباع شده و چربی های ترانس مصنوعی را در یک دسته بندی یکسان قرار می گیرند و آنها را چربی های بد می نامند. این که چربی های ترانس مضر هستند یک حقیقت است. این چربی ها باعث مقاومت انسولین و مشکلات متابولیسمی می‌ شوند و باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می گردند. (727374)

با این وجود چربی های اشباع شده مضر نیستند و اینکه با چربی‌های ترانس در یک گروه قرار می گیرند کاملاً بی معنی است. به طور جالبی این سازمان های تغذیه به افراد توصیه می‌ کنند که از روغن سبزیجات مانند روغن سویا و روغن کانولا استفاده کنند. اما این روغن ها حاوی چربی های ناسالم هستند و مطالعات نشان می دهند که ۰.۵۶ تا ۴.۲ درصد از اسیدهای چرب موجود در آنها چربی ‌های ترانس سمی است. (75)

خلاصه: بسیاری از سازمان های سلامتی چربی های ترانس و چربی های اشباع شده را یکسان در نظر می گیرند که این غیر منطقی است. چربی‌های ترانس مضر هستند اما چربی های اشباع شده به این صورت نیستند.

۱۷. پروتئین باعث پوکی استخوان می شود

بسیاری بر این باورند که خوردن پروتئین باعث افزایش اسیدیته خون و دفع کلسیم از استخوان ها می شود که این امر در نهایت منجر به پوکی استخوان خواهد شد.

اگرچه رژیم با پروتئین بالا باعث دفع کلسیم در کوتاه مدت می شود اما این مورد در بلند مدت وجود نخواهد داشت. حقیقت این است که دریافت پروتئین بالا به طور فوق‌العاده ای باعث کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی استخوان در سنین پیری می شود. (767778)

خلاصه: مطالعات بسیار زیادی نشان می‌ دهند که مصرف پروتئین زیاد باعث کاهش خطر ابتلا به شکستگی و پوکی استخوان می‌ شود.

 

۱۸. رژیم های لوکارب خطرناک هستند

در چند دهه اخیر رژیم‌ های لوکارب یا کم کربوهیدرات بسیار محبوب شده اند. متخصصین سازمان های تغذیه به طور مداوم هشدار می دهند که رژیم کم کربوهیدرات باعث گرفتگی شریان ها می شود. با این وجود از سال ۲۰۰۲ تا کنون بیش از ۲۰ مطالعه بر روی رژیم های لوکارب انجام شده است.

در واقع رژیم های کم کربوهیدرات باعث کاهش وزن بیشتر و بهبود فاکتورهای سلامتی و همچنین بیماری های قلبی نسبت به رژیم های با چربی کم می شوند. (7980)

با وجودی که این روند به آهستگی صورت می پذیرد اما بسیاری از متخصصان هنوز ادعا می کنند که این گونه رژیم ها خطرناک است. البته رژیم های لوکارب برای همه مناسب نیست اما بسیار واضح است که برای افراد مبتلا به چاقی ٬ دارای دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک که از بزرگترین مشکلات حال حاضر جهان هستند بسیار سودمند است. (81828384)

خلاصه: با وجودی که در گذشته رژیم های کم کربوهیدرات را بسیار خطرناک می دانستند اما مطالعات جدید نشان می دهند که این رژیم ها بسیار سالم تر نسبت به رژیم های با چربی کم هست که هنوز هم توسط سازمان های سلامتی توصیه می شود.

۱۹. شکر کالری محض است

تقریباً همه افراد موافق این هستند که مصرف شکر اضافی مضر است. اما هنوز بسیاری از افراد بر این باورند که دلیل بد بودن شکر به خاطر کالری بالای آن است. هنگامی که شما مقدار زیادی شکر مصرف می کنید این ماده باعث ایجاد مشکلات شدید متابولیسمی می شود. (8586)

حالا بسیاری از متخصصان بر این باورند که شکر یکی از سمی ترین ماده ها می باشد که باعث ایجاد چاقی، بیماری‌ های قلبی، دیابت و حتی سرطان می‌ شود. (87888990)

۲۰. روغن های تصفیه شده و سبزیجات سالم هستند

روغن های سبزیجات مانند روغن ذرت و لوبیای سویا حاوی امگا ۶ بالایی بوده که به کاهش کلسترول خون کمک می کند. اما به خاطر داشته باشید که کلسترول فاکتور خطر ابتلا به بیماری های قلبی است و خودش بیماری نیست. تنها به این خاطر که برخی چیزها باعث بهبود خطر بیماری می‌ شوند به این معنا نیست که از سکته قلبی هم جلوگیری می کنند.

حقیقت این است که مطالعات زیادی نشان می دهند که این روغن ها باعث افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان و همچنین مرگ می‌ شود. (919293)

با وجودی که مشخص شده این روغن ها باعث ایجاد بیماری های قلبی و مرگ افراد می شود اما سازمان های سلامتی به افراد استفاده از این روغن ها را توصیه می کنند.

منبع: healthline

آیا می خواهید نفر بعدی باشید؟

افراد بسیار زیادی با خواندن کتاب های ما توانسته اند بهترین و دلخواه ترین بدن خود را بسازند. آیا آماده هستید که شروع کنید و بدنی ایده آل داشته باشید؟

اگر می خواهید که قدم به قدم بدانید چگونه سریع تر از چیزی که فکر می کنید بدنی قوی، بدون چربی و عضلانی داشته باشید پس شاید بخواهید که نگاهی به پرفروش‌ ترین کتاب‌ های ما بیندازید.

در اینجا مقدار کمی از کتاب را برای شما افشا می‌ کنیم تا بدانید چه چیزی یاد می گیرید:

۷ تا از بزرگ ترین شایعه های عضله سازی و اشتباه که باعث می شود شما عضلات کوچک و ضعیف باقی بمانند و احساس ناامیدی داشته باشید.
تهیه کردن برنامه غذایی که به شما امکان می‌ دهد تا به آسانی عضله سازی، چربی سوزی و سلامتی را با خوردن غذاهایی که دوست دارید تجربه کنید.
۵ تا از بزرگ ترین افسانه های چربی سوزی و اشتباه که باعث می شود خانم ها اضافه وزن خود را حفظ کنند و دچار ناامیدی و سردرگمی شوند.
سیستم تمرینی که باعث می شود حداکثر نتایج را با تلاش خود به دست آورید و نیازی نیست که بیشتر از ۳ تا ۶ ساعت در هفته وقت خود را در باشگاه بگذرانید و همچنین انرژی بالاتری داشته باشید.
در پایان می توان گفت که شما قادر خواهید بود که به یک بدن هالیوودی دست پیدا کنید. در این مسیر نیازی نیست تا ساعت های زیادی در باشگاه باشید، گرسنگی بکشید و تمرینات طاقت فرسای هوازی انجام دهید.

کتاب های ما راه درست را به شما نشان می دهند تا بتوانید بدن خود را بسازید و به آن افتخار کنید.

 

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم