جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

 آیا گلوکومانان یک مکمل موثر برای کاهش وزن است؟

 آیا گلوکومانان یک مکمل موثر برای کاهش وزن است؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند

5/5 - (2 امتیاز)

کاهش وزن همیشه کار آسانی نیست و موفقیت در بلند مدت نیازمند تلاش و پشتکار است. مکمل ها و برنامه های رژیمی زیادی وجود دارند که ادعا می کنند لاغری را با شیوه موثری برای شما آسان خواهند کرد.

یکی از این ترکیبات گلوکومانان نام دارد که فیبر خوراکی طبیعی بوده و یک مکمل موثر برای کاهش وزن است. این مقاله به بررسی جزییات و علم قرار گرفته در پشت گلوکومانان پرداخته و تمام چیزهای لازم به شما را خواهد گفت.

 گلوکومانان چیست؟

گلوکومانان یک فیبر خوراکی طبیعی محلول در آب می باشد که از ریشه کونیاکو به دست می آید. این فیبر به عنوان مکمل، افزودنی نوشیدنی ها و همچنین اضافه شده به محصولات خوراکی مانند پاستا و آرد وجود دارد. گلوکومانان ۴۰ درصد از وزن گیاه شرف تشکیل می دهد و این گیاه متعلق به جنوب آسیا است. گلوکومانان توانایی استثنایی برای جذب آب داشته و یکی از فیبرهای ویسکوز خوراکی شناخته شده می باشد.

این فیبر قابلیت بالایی برای جذب مایعات داشته و شما خواهید دید که با اضافه کردن مقدار بسیار کمی از گلوکومانان به یک لیوان آب محتویات داخل آن را تبدیل به ژل می کند. محققان باور دارند که این عملکرد منحصر به فرد بر کاهش وزن اثر می گذارد.

خلاصه: گلوکومانان یک فیبر خوراکی محلول در آب می باشد که از ریشه گیاه کونیاکو به دست می آید. این ماده توجه های بسیار زیادی به عنوان مکمل کاهش وزن به خود جذب کرده است.

گلوکومانان چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

گلوکومانان یک فیبر خوراکی محلول در آب است. محققان باور دارند که گلوکومانان مانند دیگر فیبرهای محلول به چندین روش باعث کاهش وزن می شود: (1)

کالری بسیار پایینی دارد

فضای معده شما را اشغال کرده و باعث افزایش احساس سیری و همچنین کاهش مقدار غذای دریافتی در وعده می شود. این فیبر سرعت خالی شدن معده را به تاخیر انداخته و در افزایش احساس سیری کمک می کند. (2)

مانند دیگر فیبرهای محلول باعث کاهش جذب پروتئین و چربی می شود. (3)

همچنین گلوکومانان باعث تغذیه باکتری های مفید روده شده که موادی مانند بوتیرات را به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تبدیل می کند و مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهند که این فرآیند از شما در برابر افزایش چربی محافظت می کند. (45)

همچنین تغذیه باکتری های مفید روده دیگر شواهدی نیز برای شما به دنبال دارد. برخی مطالعات نشان می دهند که میان تغییرات باکتری های روده و وزن بدن ارتباطی وجود دارد. (67)

گلوکومانان با اغلب فیبرهای خوراکی متفاوت است به خصوص می توان گفت که برای کاهش وزن بسیار موثر می باشد.

خلاصه: گلوکومانان نیز مانند دیگر فیبرهای خوراکی در معده آب را به خود جذب کرده و به داشتن احساس سیری کمک می‌ کند. علاوه بر این گلوکومانان باعث کاهش کالری دریافتی شده و همچنین از روش ‌های دیگری هم باعث کاهش وزن می شود.

آیا واقعاً فیبر گلوکومانان موثر است؟

چندین مطالعه کنترلی انجام شده به بررسی اثرات گلوکومانان بر کاهش وزن پرداختند. این مطالعات انجام شده از بهترین نمونه‌های تحقیقات انجام شده بر روی انسان‌ها هستند.

در بزرگترین مطالعه انجام شده بر روی ۱۷۶ فرد سالم اما چاق انجام شد که رژیم کالری محدود داشتند و به طور تصادفی برخی از آن‌ها مکمل گلوکومانان و برخی قرص دارونما مصرف کرده بودند. (8)

در این مطالعه سه نوع مکمل گلوکومانان متفاوت به همراه اندازه های مختلفی مورد آزمایش قرار گرفت. همچنین این مکمل ها حاوی انواع دیگر فیبرها هم بودند. این عکس نیز نتیجه ۵ هفته مطالعه انجام شده است:

همانطور که می بینید کاهش وزن در میان افرادی که از مکمل حاوی گلوکومانان استفاده کرده‌اند به طور قابل ملاحظه ای بالاتر می باشد.

چندین مطالعه دیگر انجام شده نیز با نتایج به دست آمده در مطالعه قبل موفق می باشند. در صورتی که فیبر گلوکومانان به صورت منظم قبل از وعده غذایی مصرف شود باعث کاهش وزن معقولی در افراد چاق و اضافه وزن خواهد گردید. (91011)

همچنین اگر شما مصرف این فیبر را با داشتن یک رژیم کاهش وزن مناسب ترکیب کنید نتایج بسیار بهتر خواهند شد.

خلاصه: هنگامی که فیبر گلوکومانان قبل از وعده غذایی مصرف شود منجر به کاهش وزن معقولانه ای در افراد دارای اضافه وزن می‌ شود. دلیل اصلی این امر ایجاد احساس سیری و کاهش کالری دریافتی می باشد.

 دیگر فواید سلامتی فیبر گلوکومانان

فیبر گلوکومانان علاوه بر کاهش وزن باعث بهبود فاکتورهای مرتبط با بیماری قلبی می شود. بر طبق ۱۴ بررسی انجام شده بر روی مطالعات مشخص گردید که فیبر گلوکومانان باعث پایین آوردن موارد زیر می‌ شود:  (10)

  •  کلسترول کل تا ۱۹ mg/dL (0.5 mmol/L)
  •  ال دی ال کلسترول بد تا ۱۶ mg/dL (0.4 mmol/L)
  •  تری گلیسیرید تا ۱۱ mg/dL (0.12 mmol/L)
  •  قند خون ناشتا ۷.۴ mg/dL (0.4 mmol/L)

در اصل فیبر گلوکومانان با کاهش جذب کلسترول در روده باعث پایین آمدن کلسترول خون می شود. این تحقیق اضافه کردن گلوکومانان به رژیم غذایی به طور بالقوه باعث پایین آمدن خطر پیشرفت بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ می گردد. همچنین تحقیقات نشان می دهند که گلوکومانان به عنوان یک فیبر محلول در آب باعث درمان یبوست شده است. (1213)

خلاصه: گلوکومانان باعث بهبود چندین فاکتور مهم مربوط به بیماری قلبی می‌ شود که از جمله آنها می‌ توان به کلسترول کل هرکول ال دی ال کلسترول بد زیر کوی تری گلیسیرید و قند خون ناشتا و اشاره کرد.

مقدار مصرف و عوارض جانبی

اگر هدف شما کاهش وزن است مصرف یک گرم از گلوکومانان سه بار در روز کافی می باشد. (14)

ترکیب کردن این فیبر با آب باعث حجم پیدا کردن آن شده و می تواند تا ۵۰ برابر خود آب جذب کند. بنابراین توصیه می‌ شود که از گلوکومانان نسبت به دیگر فیبر ها مقدار کمتری مصرف کنید.

گلوکومانان تنها در صورتی اثرگذار خواهد بود که قبل از وعده غذایی مورد استفاده قرار گیرد. بهترین زمان بندی برای مصرف این ماده یک ربع تا یک ساعت قبل از وعده غذایی است. (148)

معمولاً این فیبر را بی خطر در نظر می گیرند و افراد به راحتی قادر به سازگاری با آن هستند. با این وجود اگر گلوکومانان قبل از رسیدن به معده حجیم شود ممکن است باعث خفگی یا انسداد در گلو و مری شود. در این مجرا مواد غذایی از دهان شما به معده می روند.

برای اینکه از چنین مسئله پیشگیری کنید باید فیبر گلوکومانان را به همراه یک تا دو لیوان آب بنوشید. برخی افراد نیز ممکن است با استفاده از فیبر گلوکومانان عوارض جانبی مانند نفت ، باد شکم و یا اسهال را تجربه کنند که این اثرات منفی معمولا نادر است.

خلاصه: معمولاً فیبر گلوکومانان را بی خطر در نظر می گیرند. محققان توصیه می‌ کنند برای کاهش وزن روزانه ۱ گرم برای سه بار در روز به همراه آب استفاده کنید. دقت داشته باشید که این فیبر حتما باید قبل از وعده غذایی مصرف شود زیرا که در غیر این صورت اثر گذار نخواهد بود.

آیا باید از مکمل گلوکومانان استفاده کنید؟

با توجه به شواهد به دست آمده مصرف فیبر گلوکومانان روش موثر برای کاهش وزن است. اما در نظر داشته باشید که تنها با مصرف این ماده نتایج قابل ملاحظه ‌ای به دست نخواهید آورد. برای اینکه تغییرات وزنی قابل مشاهده باشند باید یک رژیم غذایی مناسب مانند رژیم لوکارب در کنار آن پیاده کنید.

منبع: Healthline

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم