جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

۵ چربی سوز قدرتمند و طبیعی

۵ چربی سوز قدرتمند و طبیعی

آنچه در این مطلب خواهید خواند

5/5 - (3 امتیاز)

چربی سوزها از بحث برانگیز‌ترین مکمل‌های در دسترس ما هستند. اغلب از چربی سوزها برای افزایش متابولیسم، کاهش جذب چربی و استفاده شدن از چربی به عنوان منبع اصلی سوخت استفاده می‌شود.

شرکت‌های تولید کننده مکمل چربی سوز اغلب محصولات شان را یک روش جادویی می‌دانند که در یک چشم به هم زدن شما را به هدف‌تان می‌رساند. اینها فقط گفته‌های تبلیغاتی هستند و مکمل های چربی سوز اغلب تاثیری ندارند و حتی ممکن است به شما آسیب برسانند.

در اطراف ما چندین چربی سوز قدرتمند و طبیعی وجود دارد که خیلی بیشتر از مکمل ها به شما کمک می کنند. با ما باشید تا با بهترین چربی سوزهای طبیعی آشنا شویم.

۱. کافئین

کافئین چربی سوز طبیعی است

کافئین به وفور در قهوه، چای سبز و دانه کاکائو وجود دارد. همچنین کافئین یکی از ترکیبات مورد استفاده در مکمل های چربی سوز تجاری است. کافئین به افزایش متابولیسم و سوزاندن چربی های بدن بیشتر کمک می کند. (1)

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کافئین متابولیسم شما را برای ۱ الی ۲ ساعت بعد از مصرف تا ۱۶ درصد افزایش می‌دهد. علاوه بر این چندین پژوهش دریافتند که کافئین به بدن شما کمک می‌کند تا به مقدار بیشتری از چربی ها به عنوان منبع سوخت استفاده کند. با این وجود به نظر می‌رسد که این اثر در افراد دارای اضافه وزن بیشتر جواب می‌دهد تا افرادی که به چاقی مبتلا هستند.

متاسفانه مصرف بیش از اندازه کافئین موجب می‌شود که بدن شما در برابر این ماده مقاوم شده و اثرات خود را از دست بدهد. برای بهره بردن حداکثر از فواید کافئین نیازی نیست که مکمل آن را استفاده کنید. به سادگی و با خوردن ۱ تا ۲ فنجان از قهوه می‌توانید کافئین را به همراه دیگر فواید سلامتی آن دریافت کنید.

خلاصه: کافئین به وسیله افزایش متابولیسم شما و استفاده بیشتر از چربی به عنوان منبع سوخت به چربی سوزی شما کمک می‌کند. شما می‌توانید کافئین را از منابع طبیعی مانند قهوه و چای سبز تامین کنید.

۲. عصاره چای سبز

چربی سوزی با عصاره چای سبز

عصاره چای سبز شکل متراکم شده چای سبز است. عصاره چای سبز تمام فواید این گیاه را به شکل دسترس پذیرتری مانند پودر یا کپسول برای شما فراهم می‌کند. همچنین عصاره چای سبز غنی از کافئین و پلی فنول اپی گالاتچین گالات بوده که هر دو این ترکیبات به چربی سوزی در شما کمک می‌کنند. (2)

علاوه بر این این دو ترکیب گفته شده مکمل یکدیگر بوده و به شما کمک می‌کند تا از طریق فرایند گرمازایی چربی بسوزانید. به عبارت ساده‌تر گرمازایی فرآیندی در بدن می‌باشد که در آن بدن شما برای تولید گرما کالری می‌سوزاند.

به عنوان مثال بررسی ۶ مطالعه مطالعه نشان داد که مصرف ترکیبی از عصاره چای سبز کافئین به افراد کمک می‌کند که ۱۶ درصد چربی سوزی بیشتری داشته باشند تا اینکه از قرص دارونما استفاده کنند.

در یک مطالعه دیگر دانشمندان به مقایسه اثرات قرص دارونما، کافئین و ترکیبی از کافئین به همراه عصاره چای سبز بر چربی سوزی پرداختند. در پایان محققان دریافتند که ترکیب کافئین و چای سبز باعث سوزاندن ۶۵ کالری بیشتر در روز نسبت به کافئین و ۸۰ کالری بیشتر نسبت به قرص دارونما می‌شود.

اگر می‌خواهید که حداکثر استفاده را از فواید عصاره چای سبز ببرید از ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی گرم از آن را در روز مصرف کنید. همچنین می‌توانید ۳ تا ۵ فنجان چای سبز در روز را جایگزین عصاره چای سبز کنید.

خلاصه: عصاره چای سبز فرم متراکم شده چای سبز است. عصاره چای سبز حاوی اپی گالاکتچین گالات و کافئین می باشد که از طریق فرآیند گرمازایی به چربی سوزی کمک می‌کند.

۳. پودر پروتئین

یکی از بهترین چربی سوزها پروتئین است

شاید برایتان عجیب باشد اما پروتئین برای چربی سوزی بسیار مهم است. دریافت پروتئین بالا به خاطر بالا بردن مقدار متابولیسم و سرکوب اشتها به شما کمک می‌کند تا چربی سوزی داشته باشید. همچنین پروتئین به شما کمک می‌‌کند تا از ریزش عضله هم پیشگیری کنید.

یک پژوهش انجام شده بر روی ۶۰ فرد دارای اضافه وزن و چاق نشان داد که داشتن رژیم با پروتئین بالا تقریبا تا ۲ برابر موثرتر از یک رژیم با پروتئین متعادل در چربی سوزی است. (3)

همچنین پروتئین به وسیله افزایش سطح هورمون های سیری مانند GLP-1 ،CCK  و PYY به کاهش اشتها کمک کرده و در عین حال سطح هورمون گرسنگی گرلین را کاهش می‌دهد.

در حالی که شما می‌توانید تمام پروتئین مورد نیازتان را از طریق غذاهای سرشار از پروتئین دریافت کنید اما افراد بسیاری برای دریافت پروتئین کافی در روز دچار مشکل هستند. مکمل های پودرهای پروتئینی یک راه مناسب برای افزایش دریافت پروتئین است.

از جمله انتخاب‌های پودرهای پروتئینی می‌توان پودر پروتئین وی، کازئین، سویا ، تخم مرغ و شاهدانه را نام برد. با این وجود بسیار مهم است که پودر پروتئینی را انتخاب کنید که شکر و افزودنی های بسیار پایینی داشته باشد به خصوص که اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید.

در خاطر داشته باشید که کالری‌ها هنوز مهم هستند. مکمل های پروتئینی را باید جایگزین های میان وعده‌های خود کرده یا به عنوان بخشی از وعده غذایی شما باشند تا اینکه به عنوان بخشی از رژیم غذایی شما باشند. در صورتی که در کشمکش برای دریافت مقدار کافی از پروتئین هستید ۱ تا ۲ اسکوپ از پودر پروتئین در طول روز دریافت کنید.

خلاصه: مکمل های پروتئینی یک راه مناسب برای افزایش دریافت مقدار پروتئین هستند دریافت مقدار پروتئین بالا به شما کمک می‌کند تا به واسطه افزایش متابولیسم و سرکوب اشتها چربی سوزی داشته باشید.

۴. فیبر محلول

دو نوع فیبر وجود دارد: فیبرهای محلول و فیبرهای غیر محلول. فیبرهای محلول در سیستم گوارش شما آب را به خود جذب کرده و فرم ویسکوز که ژل مانند بوده را به خود می‌گیرند. به طور جالبی مطالعات نشان می‌دهند که فیبرهای محلول به خاطر کاهش اشتها به شما کمک می‌کند تا چربی سوزی داشته باشید. (4)

به این خاطر که فیبر محلول به افزایش سطح هورمون های سیری مانند PYY و GLP-1 کمک می‌کند. همچنین مصرف فیبر محلول باعث می‌شود که سطح هورمون گرسنگی گرلین هم کاهش پیدا کند.

علاوه بر این فیبر محلول به آهسته شدن رسیدن مواد مغذی به روده کمک می‌کند. هنگامی که این مورد اتفاق می‌افتد بدن شما زمان بیشتری برای گوارش و جذب مواد مغذی می‌گذارد که به داشتن احساس سیری برای مدت طولانی تر کمک خواهد کرد.

همچنین فیبر محلول کاهش مقدار کالری جذب شده از مواد غذایی کمک می‌کند تا چربی بسوزانید. در یک مطالعه انجام شده ۱۷ فرد یک رژیم با مقدارهای مختلفی از چربی و فیبر دریافت کردند. محققان دریافتند افرادی که بیشترین مقدار فیبر را مصرف کرده بودند چربی کمتری جذب کرده و کالری پایین‌تر از رژیم شان دریافت کرده بودند.

در حالی که شما می‌توانید تمام فیبر محلول مورد نیاز خود را از طریق مواد خوراکی دریافت کنید اما انجام این کار برای افراد بسیاری چالش برانگیز خواهد بود. اگر این مورد برای شما هم مسئله ساز خواهد بود از مکمل فیبر محلول مانند گلوکومانان استفاده کنید.

خلاصه: مکمل های فیبر محلول به شما کمک می‌کند تا کاهش اشتها و همچنین کاهش مقدار کالری جذب شده از طریق غذا چربی سوزی داشته باشید. اگر شما نمی‌توانید مقدار کافی از فیبر را به وسیله رژیم غذایی خود دریافت کنید از مکمل فیبر محلول مانند گلوکومانان بهره ببرید.

۵. یوهیم‌بین

یوهیم‌بین ماده‌ای می باشد که در پوست درخت یوهیم‌بین وجود داشته که این درخت در مرکز و غرب آفریقا وجود دارد. از این ماده به عنوان یک ماده تقویتی استفاده می‌شود اما فوایدی برای چربی سوزی نیز به همراه دارد. یوهیم بین با مسدود کردن گیرنده‌هایی به نام آلفا ۲ عمل می‌کند.

این گیرنده‌ها معمولا به آدرنالین چسبیده و بدن را برای استفاده بیشتر از چربی به عنوان منبع سوخت ترغیب می‌کند. از آنجایی که یوهیم بین این گیرنده‌ها را مسدود می‌کند باعث می‌شود که اثرات آدرنالین برای مدت طولانی تری پابرجا باشد و شکسته شدن چربی و استفاده از آن به عنوان منبع سوخت افزایش پیدا کند.

یک مطالعه انجام شده بر روی ۲۰ بازیکن فوتبال حرفه‌ای نشان داد که مصرف ۱۰ میلی گرم از یوهیم بین برای ۲ بار در روز به آنها کمک می‌‌کند تا به طور میانگین در تنها سه هفته ۲.۲ درصد از چربی‌ های بدن خود را آب کنند. به خاطر داشته باشید که این ورزشکاران یک بدن با چربی پایین داشته‌اند بنابراین ۲.۲ کاهش چربی بدنی مقدار قابل ملاحظه خواهد بود.

همچنین مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که یوهیم بین به سرکوب اشتها کمک می کند. با این حال اطلاعات بیشتری در مورد یوهیم بین قبل اینکه از آن به عنوان یک مکمل چربی سوز نام ببرید مورد نیاز است. علاوه بر این و به این خاطر که یوهیم بین سطح آدرنالین شما را بالا نگه می‌دارد باعث ایجاد عوارض جانبی از جمله سرگیجه، اضطراب، حملات ناگهانی و فشار خون بالا می شود.

همچنین ممکن است که این ماده با داروهای پزشکی رایج برای فشار خون و افسردگی تداخل داشته باشد. اگر شما از داروهای پزشکی برای این شرایط یا اضطراب استفاده می‌کنید شاید مجبور باشید تا از یوهیم بین بپرهیزید.

خلاصه: یوهیم بین به وسیله حفظ سطح بالای آدرنالین و مسدود کردن گیرنده‌هایی که چربی سوزی را سرکوب می‌کنند باعث کاهش چربی می‌شوند. با این وجود این ماده عوارض جانبی ناخوشایندی در برخی افراد به همراه خواهد داشت.

چه مکمل های دیگری چربی سوز هستند؟

چندین مکمل دیگر نیز وجود دارد که ممکن است منجر به چربی سوزی شوند. با این وجود هر یک از مکمل های چربی سوزی که در زیر آمده‌اند عوارض جانبی داشته یا شواهد مستدلی درباره ادعای چربی سوزی آنها وجود ندارد. از جمله این مکمل‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

5-HTP: یک آمینو‌اسید و پیش درآمد هورمون سروتونین است. این ماده به وسیله کاهش اشتها و میل شدید به غذا به شما در چربی سوزی کمک می‌کند. با این وجود ممکن است که با داروهای پزشکی مرتبط با افسردگی تداخل داشته باشد.

سینفرین: سینفرین ماده ای می‌باشد که از بهار نارنج گرفته می‌شود. برخی شواهد نشان می‌دهند که این ماده به چربی سوزی کمک کرده اما تنها چندین مطالعه کوچک این مورد را تایید می‌کنند.

عصاره قهوه سبز: تحقیقات نشان می‌دهند که عصاره قهوه سبز در چربی سوزی به شما کمک می‌کند. با این وجود مطالعات انجام شده بر روی عصاره چای سبز با پشتوانه کارخانه‌های تولید کننده چربی سوز صورت گرفته که باعث ایجاد تناقض می‌گردد.

CLA: این ماده گروهی از اسیدهای چرب امگا ۶ می‌باشد که به چربی سوزی کمک می‌کنند با این حال در مجموع به نظر می‌رسد که اثر ضعیفی بر چربی سوزی داشته و شواهد با یکدیگر در تناقض هستند.

ال کارنیتین: ال کارنیتین به طور طبیعی یک آمینو‌اسید می‌باشد. برخی مطالعات نشان می‌دهند که این ماده به چربی سوزی کمک کرده اما باز شواهد با یکدیگر در تناقض هستند.

خلاصه: مکمل های چربی سوز دیگری وجود دارد که به چربی سوزی کمک می‌کنند و از جمله آنها می‌توان به 5-HTP، سینفرین، عصاره قهوه سبز، CLA و ال کارنیتین اشاره کرد.

خطرات و محدودیت های مکمل های چربی سوز

مکمل های چربی سوز تجاری به طور گسترده و آسانی در دسترس هستند. با این وجود این مکمل ها تنها ادعایی بوده و باعث آسیب دیدن سلامتی شما خواهند شد. به این خاطر که مکمل های چربی سوز به واسطه سازمان غذا و دارو قبل از رسیدن به مارکت‌ها تایید نمی‌شوند. در عوض مسئولیت تولید کننده است تا مطمئن شود که مکمل های آنها برای بی خطر بودن به اثربخشی مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

متاسفانه در بسیاری از موارد مکمل های چربی سوز از فروشگاه‌ها جمع شدند زیرا که با استفاده از ترکیبات بسیار مضری تولید شده بودند. علاوه بر این در بسیاری از موارد این مکمل های چربی سوز باعث ایجاد عوارض جانبی خطرناکی مانند فشار خون بالا، سکته مغزی، صرع و حتی مرگ می‌شوند.

در بالا لیستی از مکمل های طبیعی را آوردیم که می‌توانید با استفاده از آنها چربی سوزی را تجربه کنید. به خاطر داشته باشید که مکمل ها نمی‌توانند جایگزین یک رژیم سالم و ورزش منظم شوند. آنها تنها کاری می‌‌کنند که بتوانید نهایت بهره از رژیم غذایی و تمرین خود را ببرید.

خلاصه: در برخی موارد چربی سوزهای تجاری خطرناک بوده و توسط FDA تایید نشده است.

جمع بندی چربی سوزهای طبیعی

در پایان می توان گفت که یک قرص جادویی برای حل مشکل اضافه وزن وجود ندارد. با این وجود روش های طبیعی زیادی در دسترس قرار دارد که به همراه داشتن یک رژیم غذایی و ورزش منظم در چربی سوزی به شما کمک خواهد کرد.

منبع : Healthline

آیا می خواهید کاربرد هر یک از مکمل های ورزشی و لاغری را بدانید؟

وبینار جامع مکمل ها به شما کمک می کند تا هر آنچه که باید درباره انواع مکمل ها و فایده ها بدانید.

اشتراک گذاری این مطلب

دیگه بدنت به رژیم جواب نمی‌ده؟

اگر شما هم انواع رژیم‌ها را امتحان کرده‌اید و موقت نتیجه گرفته‌اید شاید وقتش رسیده که زیر نظر دوپامین برنامه تغذیه و تمرین داشته باشید

اگر می‌خوای یه بار واسه همیشه به بدنت دلخواهت برسی شماره تماست را برای ما بگذار

مطالب مرتبط

باز کردن چت
سلام👋
اگر برای تهیه دوره های دوپامین سوال دارین من کمکتون می کنم